بررسی مدیریت انرژی و خرید تضمینی گندم در جلسات این هفته مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، نمایندگان مجلس این هفته 2 روز جلسه علنی داشتند که با حضور وزرای نیرو و کشاورزی موضوع نحوه مدیریت مصرف انرژی در کشور و خرید تضمینی محصولات کشاورزی را بررسی کردند.

جلسه روز یکشنبه به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، آغاز شد که وی در نطق پیش از دستور خود با بیان این‌که نکته مهم امروز غزه است، تاکید کرد که ملت بزرگ ایران این ددمنشی‌ها را فراموش نمی‌کند، امروز مردم غزه کربلایی شدند و کربلایی فکر می‌کنند به همین دلیل رژیم صهیونیستی و آمریکا محکوم به شکست خواهند شد و پیروزی از آن مردم غزه است.

رسیدگی به نحوه مدیریت مصرف انرژی در ماه‌های گرم سال در دستورکار بود که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو که در همین باره به جلسه علنی مجلس آمده بود ، در بخشی از اظهاراتش گفت: گزارش وضعیت برق کشور در ابتدای شروع دولت سیزدهم به خوبی نشان دهنده عملکرد خوب و پرتلاش وزارت نیرو خواهد بود. در موضوع برق در ابتدای دولت سیزدهم با سه ناترازی بزرگ مواجه بودیم. چرا که در دولت یازدهم و دوازدهم تنها 23 درصد به ظرفیت نیروگاه‌ها افزوده شد که مقدار کمی بود و منجر به ناترازی در صنعت برق کشور شد. این ناترازی از سال 96 شروع و در 1400 به اوج خود رسید به طوری که از اردیبهشت تا شهریورماه تا سه نوبت قطعی برق بوجود آمد. بنابراین مهم ترین معضل کشور خاموشی های خارج از جدول و نارسایی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، بود.

در ادامه نشست نیز حبیب‌الله ظفریان مدیرکل دفتر مطالعات، انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که علی‌رغم اقدامات صورت گرفته توسط دولت برای کاهش مصرف انرژی همچنان کشور با ناترازی مواجه بوده و باید اقدامات جدی برای سال‌های آتی در دستور کار قرار گیرد.

پس از ارائه گزارش وزیر نیرو درباره نحوه مدیریت مصرف انرژی در کشور،‌ صدیف بدری نماینده اردبیل با بیان اینکه نباید برق چاه‌های کشاورزی قطع شود، گفت که کشاورزان در تمام حوزه‌ها تحت فشار هستند دیگر نباید متحمل هزینه قطع برق چاه‌های کشاورزی شود.

همچنین فریدون همتی با بیان این‌که نحوه تخصیص برق به بخش کشاورزی به درستی انجام نمی‌شود، گفت:موضوع مهم در حوزه مصرف بهینه برق و انرژی است باید رسانه ملی پای کار آید وزارت نیرو هم به این موضوع توجه کند تا شاهد فرهنگ‌سازی در مصرف درست انرژی باشیم.

مصطفی طاهری نماینده زنجان  در مجلس نیز با اشاره به اینکه مدیریت کمبود برق نسبت به دولت قبل خیلی بهتر شده است، اظهار کرد: اما به هرحال ناترازی برق داریم که بیشتر آن مربوط به بخش صنعت و کشاورزی است.

در ادامه جلسه حسین حق‌وردی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو تاکید کرد که وزارت نیرو نسبت به کمبود آب شرب و آب کشاورزی در غرب استان تهران آنطور که باید جدی عمل نمی‌کند. اکنون تنها منبع تامین آب در غرب استان تهران سفره‌های آب زیرزمینی هستند که به علت رهاسازی آب از سد امیرکبیر یعنی سد کرج اکنون دبی چاه‌های آب شرب و آب کشاورزی در این منطقه به شدت کاهش پیدا کرده است و حتی خشک شده است.

در ادامه بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در فصل تابستان، عباس بیگدلی با تاکید بر اینکه توزیع انرژی در سطح ملی به صورت عادلانه نیست، گفت:‌ما چاه‌هایی داریم که صرفا یک نفر از آن استفاده می‌کند و چاه‌هایی داریم که باید نفرات متعددی از آن برداشت داشته باشد. در گذشته زیرساخت‌های لازم برای توسعه نیروگاه‌ها فراهم نشده است که امروز با مشکلات آن مواجه هستیم.

همچنین مالک شریعتی نماینده تهران با اشاره به اینکه مجلس یازدهم تلاش کرد تا قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را به تصویب برساند تا صنعت برق را غنی سازد، خاطر نشان کرد: براساس این قانون صنایع انگیزه پیدا کردند که به سمت خودتامینی در حوزه برق بروند و اکنون خیلی از صنایع بزرگ به این سمت رفته‌اند.

علاوه بر این مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز با اشاره به تکالیف قانون برنامه برای افزایش تولید برق گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها 25 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری برق احتیاج داریم لذا باید اقتصاد برق را از تصدی‌گری دولت خارج کرده و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

همچنین در این جلسه رحمت الله نوروزی نماینده علیآباد، علیرضا نثاری نماینده نهاوند و فتح‌الله حسینی نسبت به قطع برق روزانه چاه‌های کشاورزی که سبب وارد شدن خسارت زیادی به کشاورزان شده، انتقاد کردند.

در بخش دیگری از این جلسه علیاکبر محرابیان وزیر نیرو در بخش دوم توضیحات خود درباره اقدامات وزارت نیرو برای مدیریت مصرف انرژی اظهار کرد: رفع ناترازی امری است که در دستور کار دولت سیزدهم است این موضوع را در چارچوب برنامه هفتم توسعه و قانون مانع‌زدایی دنبال می‌کنیم.

وی افزود: رفع ناترازی با احداث نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت شبکه‌ها رخ می‌دهد که احتیاج به اعتبارات و سرمایه گذاری دارد البته برای ساخت نیروگاه و بهره‌برداری از آن به زمان کافی نیاز داریم.

در پایان جلسه و پس از ارائه گزارش وزیر نیرو درباره نحوه مدیریت انرژی در فصل تابستان، حمیدرضا حاجی بابایی که ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت، بیان کرد: مجلس در بودجه 1403 بالغ بر 44 همت درآمد در اختیار وزارت نیرو قرار داده است. همچنین 30 همت اوراق نیز در اختیار وزارت نیرو قرار داده است.

وی افزود: باتوجه به وضعیت موجود در کشور که تراز برق در کشور منفی است انتظار می رود تا وزارت نیرو در طول برنامه هفتم اقداماتی را در دستور کار قرار دهد که به کاهش ناترازی و رفع مشکل موجود بینجامد.

*بررسی اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی

جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس هم به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بررسی گزارش وزیر جهاد کشاورزی در مورد نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای جلسه علنی روز سه‌شنبه ، نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی که برای ارایه گزارش از نحوه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به نمایندگان به مجلس آمده بود ، بیان کرد: بنده می‌دانم که دغدغه نمایندگان در مجلس دوازدهم کمتر از بنده در حوزه کشاورزی نیست، انتظار بنده این است که مانند قبل من را همراهی کنید تا بتوانیم موفق شویم.

وی با اشاره به دستاوردهای عملکرد خود در 11 ماه گذشته بیان کرد: با استفاده از راهبردهایی که پیش گرفته شد نرخ رشد ارزش افزوده در بخش‌های کشاورزی در سه الی چهار سال قبلی منفی بوده است اما در نهایت در این 11 ماه روند رو به بهبود را داشته است. در سال جاری تاکنون خرید گندم از 4 میلیون تن گذشته است و نسبت به سنوات قبل روند افزایشی داشته است.

پس از ارائه بخش اول گزارش وزیر جهاد کشاورزی، رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه فرآیند خرید تضمینی با چالش‌های زیادی مواجه است، گفت: در حال حاضر برخی از کشاورزان به دلیل کمبود نقدینگی حاضرند گندم تولیدی خود را با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت تضمینی و به‌طور نقدی به واسطه‌ها بفروشند.

در ادامه جلسه و بعد از ارائه گزارش وزیر، رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آباد در تذکری شفاهی در همین باره گفت: استان گلستان 16 محصول اساسی کشور را تولید می‌کند و امروز کشاورزان استان نیازمند نگاه حمایتی از سوی وزیر کشاورزی هستند.

حسین صمصامی نماینده تهران نیز درتذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: آقای وزیر حذف ارز ترجیحی را یکی از اقدامات مثبت خود تلقی کردند در حالی که توجه ندارند حذف ارز ترجیحی چه مشکلاتی را در زندگی مردم ایجاد کرده است. لازم است در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی هم به تولید کننده توجه شود و هم به سفره و معیشت مردم توجه داشته باشیم.

در ادامه نشست نیکبخت وزیر کشاورزی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: سران قوا، هیأت دولت و مجلس تلاش بسیاری کردند تا کلیه مطالبات کشاورزان پرداخت شود و تا الان 50 درصد مطالبات پرداخت شده است.

پس از ارائه گزارش وزیر کشاورزی، حمیدرضا حاجی‌بابایی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت گفت: کشاورزان از عملکرد بانک‌ها رضایت نداشته و از سوی دیگر انتظار می‌رود مطالبات گندمکاران در قالب خرید تضمینی به ازای گندم تحویلی به آنها پرداخت شود.

در پایان این جلسه عضو هیئت رئیسه بیانیه 220 نماینده در محکومیت قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را قرائت کرد.

انتهای‌پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.