لزوم رفع مشکل خریداران خارجی در نمایشگاه اکسپوفود

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی گردش مالی صنایع غذایی  ایران سالانه 100 میلیارد دلار برآورد می‌شود که سهم 15 درصدی در اشتغالزایی کشور دارد و حدود 10 میلیارد دلار صادرات به کشورهای مختلف دارند.

حدود 15 هزار کارگاه و کارخانه کوچک و بزرگ صنایع غذایی در کشور وجود دارد که این صنعت را در مقام سومین صنعت بزرگ کشور قرار داده است و پتانسیل بالایی برای عرضه و معرفی محصولات خود در بازار های داخلی و صادراتی دارد.

برای معرفی توانمندی‌های این صنعت، اکسپو اختصاصی با عنوان "اکسپو فود" در تاریخ 12 تا 15 دی ماه سال جاری برای اولین بار در کشور در تهران در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می شود.

از گذشته تقاضا برای بذرگزاری نمایشگاه کلان صنعت غذایی و پخش در کشور وجود داشت و فعالان صنت غذا در موارد  عدم اختصاص فضا در نمایشگاه های موجود گلایه داشتند.

 فعالان حوزه صنایع غذایی امکان حضور و معرفی محصولات خود در در اکسپو  و نمایشگاه های صنایع غذایی حق خود می دانند؛ به همین منظور برای پاسخ به این نیاز فود اکسپو ایجاد شد. 

در سال مهار تورم و رشد تولید ظهور فود اکسپو در کشور مورد استقبال فعالان صنایع غذایی و کشاورزی قرار گرفته است.

*لزوم حمایت از اکسپو فود

امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار در این ارتباط اظهار داشت: برخی از نمایشگاه  به صورت "بی تو بیٖ" و هدف از آن تعامل بین شرکت های کسب و کار و آن صنعت است و برخی دیگر به صورت "بی تو سی" و هدف آنها عرضه به مردم استٰ؛ اغلب نمایشگاه هایی که در کشورمان برگزار می‌شود برای رفع مشکلات صنعتگران کشور و تخصصی است.

وی افزود: در این نمایشگاه‌ها فناوری‌های روز در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد، جذب سرمایه برای فعالان اقتصادی دارد، خدمات دولت در نمایشگاه‌ها ایجاد می‌شود و فعالان اقتصادی می‌توانند به طور مستقیم با مسئولین در ارتباط باشند.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار ادامه داد: نمایشگاه‌ها از این جنس مفید است و توسعه ایجاد می‌کند و تبدیل به محل میتینگ صنعتگران در بخش‌های مختلف می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از نمایشگاه‌های صنعت غذا، تصریح کرد: در صورت کمک به برگزاری نمایشگاه های تخصصی با ویژگی های یاد شده به صنایع کشور کمک شایانی خواهد کرد.

*با وجود تحریم‌ها نمایشگاه‌های صنایع غذایی در توسعه تجارت موثر هستند

محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران اظهار داشت: نمایشگاه های صنایع غذایی از جمله اکسپوفود ی‌تواند باعث آشنایی فعالان اقتصادی با آخرین دستاورده‌ها و ماشین آلات جدید شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌های با وجود تحریم‌‍‌ها در توسعه روابط بین المللی صنایع غذایی ما با دنیا بسیار تاثیرگذار هستند افزود: برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی ربطی به تحریم‌ها  ندارد و می‌توانیم از شرکت‌های کشور های مختلف برای حضور دعوت کنیم.

وی با بیان اینکه فضا و تعداد نمایشگاه های صنعت غذا در کشور محدود است، اظهار داشت: غرفه‌های نمایشگاه‌های صنایع غذایی در کمتر از نیم ساعت پر می شود، به طوری که 850 شرکت کننده در نمایشگاه داشتیم و تعداد زیادی از شرکت ها فضا برای حضور نداشتند، در حالی که آنها هم حقوقی دارند و باید بتوانند شرکت کنند. 

وی افزود: توسعه تعداد و فضای نمایشگاه‌های از خواسته های فعالان صنایع غذایی است، گرداندگان نمایشگاه‌ها باید بتوانند خواسته‌های آنها برای حضور در نمایشگاه‌ها را اجابت کنند.

 دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران ادامه داد: برای حضور شرکت‌ها و بازدیدکنندگان خارجی از نمایشگاه‌های صنایع غذایی باید تلاش بیشتری شود زیرا در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس بازار مناسبی برای تولیدات ما دارند.

توصیه به بنکداران برای حضور در فود اکسپو

رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در ارتباط با نمایشگاه تازه تاسیس اکسپو فود اظهار داشت: نمایشگاه‌های حوزه صنایع غذایی می‌تواند در حوزه کار فعالان حوزه بنکداری موثر باشد ما نیز به اعضای خود توصیه می کنیم.

وی افزود: با توجه رکود در بازار وجود دارد فعالان حوزه بنکداری محدودیت هایی دارند بنابراین در نمایشگاه صنایع غذایی که در سال جاری برگزار شد استقبال کمی داشتند  اما امیداریم در آینده و در دیگر نمایشگاه‌ها این شرایط تغییر کند.

کنگری گفت: در اتحادیه از اکسپو صنایع غذایی استقبال می کنیم و در این زمینه به اعضای خود اطلاع رسانی های لازم را انجامی می دهیم.

*فزایش صادرات با اکسپو

علی رضوانی‌زاده رئیس  سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران. اظهار داشت: در نمایشگاه‌ها محصولات و تکنولوژی‌‍های به‌روزی در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی ارائه می‌شود اما موانعی پیش رو صنایع ما قرار دارد که مانع از اثر گذاری صد در صدی این نمایشگاه ها شده است.

وی افزود: این موانع در بازار، تنظیم‌گری، سرمایه‌های در گردش، حمل‌ و نقل، لجستیک، کم کاری‌های و عدم همکاری ها وجود دارد که باعث می‌شود محصولات تولیدی ما با وجود اینکه با کیفیت مناسبی تولید شده است اما به درستی نتواند خود را به بازارهای صادراتی برساند.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در نمایشگاه‌های حرفه‌ای میزان تاثیرنمایشگاه، میزان فروش و اینکه تعدادی از مردم عادی و فعالان صنایع در این نمایشگاه ها حضور دارند، باید مشخص شود.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه ها نحوه تولید بسته بندی و تکنولوژی جدید در معرض دید بازدیدکنندگان و سایر فعالان حوزه صنایع غذایی قرار می گیرد.

رضوانی‌زاده گفت: در حال حاضر اگر تعهد ارزی صادر کنندگان برداشته شود این نمایشگاه می‌تواند اثرگذاری بیشتری در صادرات داشته باشد و حجم صادرات ما را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: برداشته شدن تعهد ارزصادرکنندگان به معنی عدم بازگشت ارز به کشور نیست، بلکه صادر کنندگان می‌توانند از مسیر‌های صرافی و خارج از بانک مرکزی ارز خود را بر گردانند.

وی اظهار داشت: تحویل دلار به بانک مرکزی و انجام تعهد ارزی باعث می شود که نرخ ارز 20 تا 25 درصد کمتر از ارزش واقعی به دست صادر کنندگان برسد و در نتیجه برخی محصولات کشاورزی صادراتی صرفه اقتصادی خود را از دست می دهد؛ از طرفی به دلیل تحریم برگشت رسمی ارز حاصل از صادارات مشکلاتی دارد که خود دولت نیز با آن دست و پنجه نرم می کند و در مواقعی منابع مالی صادراتی دولت بلوکه می شود.

رئیس سابق کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بازدیدکنندگان خارجی موقع خرید محصول در نمایشگاه‌های صنایع غذایی ایران در واقع اقدام به خرید ریالی کالا  از صنایع درب کارخانه می کنند زیرا برای بازگشت ارز حاضر از صادرات خود مشکل است و در نتیجه طرف خارجی نیز برای خرید محصولات مورد نظر با مشکل مواجه می شوند.

وی تصریح کرد: برای اثرگذاری نمایشگاه‌ها باید بتوانیم مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات فعالان بخش صنایع غذایی و کشاورزی را رفع کنیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.