بازخوانی دیدگاه‌های اقتصادی علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی ـ شهردار فعلی پایتخت ـ یکی از شش نامزد تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان است که پس از ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده با برنامه‌ای دقیق و جامع به کارزار انتخابات وارد شده و قرار است تا آخر کار پای مردم بماند.

به گزارش خبرآنی،‌ پس از بررسی سوابق ۸۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، سرانجام شورای نگهبان صلاحیت ۶ نفر را تایید کرد که علیرضا زاکانی شهرداری فعلی تهران یکی از این افراد است.

علیرضا زاکانی ـ زاده اسفند ۱۳۴۴، سیاستمدار اصولگرا و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است.وی تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بود و ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را نیز از ۱ مرداد ۱۳۹۹ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ برعهده داشت. در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ برای صندلی ریاست جمهوری خیز برداشت اما توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد با این حال در انتخابات سال ۱۴۰۰ و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد که با نظر شورای نگهبان احراز صلاحیت شد اما در نهایت به نفع شهید سید ابراهیم رئیسی کنار کشید.

علیرضا زاکانی مرداد ۱۴۰۰ توسط شورای شهر تهران به‌ عنوان چهل و هفتمین شهردار تهران انتخاب شد و در مدت خدمت خود دستور تشکیل قرارگاه جهادی مسکن را در شهرداری تهران صادر و اعلام کرد که شهرداری نمی‌تواند نسبت به مسکن مردم بی تفاوت باشد. تلاش برای تامین مسکن افراد بی بضاعت و کم استطاعت و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد از جمله اقدامات وی در دوران تصدی شهرداری تهران بوده است.شهردار تهران ایده فروش آنلاین میوه و مرغ و گوشت در میادین تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند را در پیش گرفت که موجب شد شهروندان تهرانی کالای مورد نیاز خود را اینترنتی سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرند.

او روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد و در ۲۰ خرداد از فیلتر شورای نگهبان رد و احراز صلاحیت شد.

زاکانی در نشست خبری پس از ثبت‌نام در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری اعلام کرد: قرار است با برنامه جامع و دقیق جهش بزرگی رقم بزند و با هدف حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض تا آخر کار پای مردم می‌ماند.

بازخوانی دیدگاه‌های اقتصادی علیرضا زاکانی

او پس از تایید صلاحیت در توئیتی اعلام کرد:

"‏در انتخابات گذشته افتخار حمایت از "مظهر شعارهای انقلاب" را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم.‏اما در انتخابات ۱۴۰۳ برای تداوم راه شهید رئیسی و تکمیل خدمات، تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم.‏به لطف خدا، یاری شهدا و با اتکا به "سوابق، کارنامه و برنامه‌ای جامع"، به کسب آرای مردم عزیزمان امیدوارم."

گزارش پیش‌رو به بازخوانی و مرور برنامه‌های اقتصادی این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در طول سال‌های گذشته می‌پردازد.

خرداد ۱۴۰۰ علیرضا زاکانی در زمانی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره برنامه‌های اقتصادی از او پرسش شد،‌گفت: برای همه مشکلات کشور هیچ کسی نمی‌تواند برنامه داشته باشد اما جامع‌ترین برنامه را می‌توانم وعده بدهم که به لطف خدا، بنده دارم.

وی آن زمان ۲۰ درصد مشکلات را به تحریم‌ها و مابقی را به بی‌عرضگی و بی‌فکری مربوط دانست و به مردم توصیه کرد به سراغ کارنامه‌ها بروند.

زاکانی بارها در سخنان خود از برداشتن موانع تولید، رفع موانع بانکی تولیدکنندگان، برخورد قاطع با رانت‌خوران ،حل مشکلات صنعت و کشاورزی و ساماندهی کریدور شمال و جنوب در حوزه ریلی سخن گفته است.

فرصت استفاده از ایرانیان خارج از کشور و توسعه معادن و بنادر

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور به عنوان یک فرصت مغتنم برای تحول اقتصادی ایران اسلامی یاد کرده و به دفعات از توسعه معادن و بندر ترانزیتی چابهار به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی اقتصادی دولت خود نام برده است.

بازخوانی دیدگاه‌های اقتصادی علیرضا زاکانی


وی در دوران انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم فوریت کار دولت خود را تحول در اقتصاد و مدیریت خواند و مقابله با اژدهای هفت سر فساد را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

زاکانی همچنین اعلام کرد هرآنچه که مخالف تولید باشد به جنگ آن خواهد رفت و هر آنچه کمک کننده به تولید باشد مورد توجه قرار خواهد داد و بر لزوم شکستن انحصار خودرو و تولید لوازم خودرو برای رقابت صحیح  و ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی غیر از ایجاد یک میلیون مسکن تاکید کرد.

استفاده از ظرفیت‌های خالی برای ایجاد اشتغال در کشور 

یکی از برنامه‌های علیرضا زاکانی بحث ایجاد اشتغال بود.در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ایجاد ۲ میلیون شغل با ظرفیت‌های خالی پتروشیمی خبر داد و گفت:هم اکنون ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری داریم که اگر این ظرفیت‌ها استفاده شود ظرف دو سال ۲ میلیون شغل ایجاد خواهد شد.

وی شرایط اشتغال کشور در سال ۱۳۹۵را ناگوار توصیب کرده و گفته بود:ما با یک واقعیت به نام بیکاری مواجه هستیم که عامل رکود است  و این بیکاری بالغ بر سه میلیون و ۲۵۰ هزار نفربه ازای یک ساعت در هفته و بالغ بر ۶ میلیون نفر به ازای ۴۴ ساعت در هفته است که زندگی این افراد با این ۴۴ ساعت باید اداره شود.

زاکانی درعین حال ایجاد ۵ میلیون شغل در کشور را ممکن و شدنی دانست و عنوان کرد که ارزش افزوده تنها در پول و امکانات نیست بلکه به اشتغالزایی هم بستگی دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره هدفگذاری برنامه اشتغالش اینطور توضیح داده بود: در ۶ ماه اول دستکم ۵۰۰ هزار شغل و در سال بعد ۱.۵ میلیون شغل و از سال بعد ۲ میلیون شغل می‌توانیم ایجاد می‌کنیم.ما هم اکنون ۲.۵ میلیون نفر داریم که در انتظار شغل هستند و علاوه بر این ۳.۵ میلیون نفر خانم‌های سرپرست خانوار و کارگران فصلی و ساختمانی هم هستند که اگر همه این افراد را حساب کنیم حجم زیادی از متقاضیان جدید وارد می‌شود.

چرایی بالا بودن حجم نقدینگی در کشور و راهکار مقابله با آن 

وی در مناظرات تلویزیونی، علت بالا بودن حجم نقدینگی را تولید پول پرقدرت دانسته و گفته بود: بانک مرکزی به تقاضاهای دولت پاسخ داد و با چاپ پول آن را در بازار عرضه کرد.نتیجه آن است که دولت بدهی به دولت آینده انتقال می‌دهد.بانک‌ها بدون نظارت بانک مرکزی اقدام به تولید پول می‌کنند و ما اکنون ابربدهکاران بانکی داریم.

بازخوانی دیدگاه‌های اقتصادی علیرضا زاکانی

این نماینده سابق مجلس مبارزه با فساد اقتصادی، دیوان‌سالاری و تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی و توزیع مناسب ثروت را از جمله برنامه‌های خود برشمرده و گفته است: ۸۰ درصد مجوزها با رانت توزیع می‌شود و او موانع را از پیش پای تولید با مقررات‌زدایی و تسهیل در صدور مجوزها برمی‌دارد.

اساس تولید در برنامه‌های زاکانی، بر پایه ۹ پیشران اقتصادی از جمله نفت و گاز، پتروشیمی و توجه به زیرساخت‌ها بوده و معتقد است که باید با سرمایه‌گذاری درست این موارد را به نفع مردم سوق داد و ثروت را در جامعه به درستی توزیع کرد.

زاکانی همچنین معتقد است اگر امروز در کشور مشکل کار وجود دارد به دلیل تعارض منافع، فساد و خودباختگی است که نمی‌گذارد مسئول، نوکر مردم باشد.در حالی که آنقدر ظرفیت در داخل ایران وجود دارد که اگر عرضه فعال کردن توانمندی‌ها را داشته باشیم نیازمند نیروی کار از خارج کشور هستیم نه اینکه جوان ما بخواهد گردن خم کند.

به گزارش خبرآنی، در حال حاضر مسئولان ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی تعیین شده و «لطف الله فروزنده» به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی، «امین توکلی‌زاده» رئیس ستادهای مردمی، «داوود گودرزی»، رئیس ستاد هواداران و «علی نادعلی» به عنوان رئیس ستادهای مردمی تهران و «مالک شریعتی» به عنوان سخنگوی ستاد زاکانی معرفی شده‌اند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.