اسلامی:در انتخابات ریاست جمهوری اخذ «رأی الکترونیکی» نداریم

محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت ‌پایگاه خبری خبرآنی، درخصوص سرانجام برگزاری تمام‌الکترونیکِ انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، بیان کرد: در بند 116 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره می‌شود که وزارت کشور می‌تواند پیشنهاد دهد در حوزه‌های دارای تعدد کرسی، انتخابات تمام‌مکانیزه برگزار شود. ما در مرحله‌ی اول انتخابات مجلس دوازدهم، در چهار حوزه انتخابات تمام‌الکترونیک داشتیم و در مرحله دوم نیز با توجه به برگزاریِ مناسبِ تمام‌مکانیزه، هشت حوزه از جمله شهر تهران به این صورت برگزار شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این نوع از انتخابات انعکاس خوبی داشت، افزود: ما این موضوع را برای انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان مطرح کردیم و کارگروه مشترکی بین ما (وزارت کشور) و شورای نگهبان تشکیل شد. نکته این بود که در قانون انتخابات ریاست جمهوری برعکسِ قانون انتخابات مجلس، ماده‌ای درخصوص برگزاری الکترونیکی انتخابات نداریم و به‌جهت محدودیت قانونی در انتخابات ریاست جمهوری، متأسفانه این موضوع شکل نگرفت و در شورای نگهبان مصوب نشد و در انتخابات ریاست جمهوری 1403 صرفاً تعرفه‌های کاغذی را برای رأی‌گیری خواهیم داشت و صندوق‌های الکترونیک را استفاده نمی‌کنیم.

سخنگوی ستاد انتخابات اظهار داشت: تعرفه‌های کاغذی چاپ شده و 25 خرداد توزیع آن را آغاز خواهیم کرد؛ تعرفه‌ها دارای استاندارد بالای امنیتی است و طراحی اسلامی-ایرانی دارد. تعرفه‌ها برای مرحله‌ی دوم هم در حال چاپ است که اگر احیاناً انتخابات به مرحله‌ی دوم رفت، مشکلی از نظر تأمین تعرفه نداشته باشیم.

اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی احراز هویت رأی‌دهندگان عنوان کرد: احراز هویت‌ها الکترونیکی خواهد بود و برگزاری این انتخابات نیمه‌الکترونیکی است.

وی درباره مدارک مورد نیاز برای رأی‌دهی گفت: افراد با استفاده از کارت ملی و شناسنامه می‌توانند رأی دهند. هم‌چنین ضرب مُهر در شناسنامه در انتخابات امسال حذف شده و نیازی نیست؛ مشخصات رأی‌دهندگان در سامانه ثبت‌احوال ثبت می‌شود و دستگاه احراز هویت این کار را به‌صورت برخط انجام می‌دهد تا فرد، رأی تکراری ندهد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.