«همستر» رویای رسیدن به پول مجازی یا خطر دستبرد به اطلاعات شخصی

به گزارش خبرنگار خبرآنی، در روزهای گذشته حسین دلیریان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نسبت به بازی همستر هشدار داد و گفت: «در این چند روز در بسیاری از سوپرگروه ها بحث‌های بسیاری از کاربران ایرانی را خواندم، شیوه جدید ماین کردن ارز دیجیتال با استفاده از بازی‌ها به بستر مناسبی برای هکرها و سارقان تبدیل شده است. به عنوان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی می گویم، افرادی که در این بازی‌های شرکت می‌کنند، مراقب اطلاعات و حساب‌های خود باشند.»

سردار دوم وحید مجید رئیس مرکز پلیس فتا نیز اعلام کرد: جمعیتی قریب بر ۳۸۳ نفر در سطح کشور شکایاتی علیه برنامه تلگرام داشتند که با انجام بازی نات کوین کل حساب‌های بانکی آنها تخلیه مالی شده است.

وی افزود: کاربران با نصب اپلیکیشن تلگرام بر روی تلفن همراه خود دسترسی به کل اطلاعات می‌دهند و این امر باعث می‌شود کاربر با هک حساب مواجه شود.

اما بازی همستر چیست و چرا کاربران به امید دستیابی به پول مجازی ممکن است اطلاعات شأن در معرض دستبرد قرار بگیرد؟

«همستر کامبت» یک بازی در بستر تلگرام برای استخراج پول مجازی است؛ پیشتر کاربران تلگرام از طریق نات کوین با این فضا آشنا شده بودند.

در این بازی، کاربران با کلیک ساده بر روی آیکون نات کوین یا همستر در تلفن همراه خود، اقدام به «استخراج» سکه درون بازی می‌کنند.

تاریخ اولیه پایان استخراج امتیازات در بازی نات کوین ۱۳ فروردین بود و مدتی بعد توکن مذکور در صرافی‌ها لیست و امکان مبادله پیدا کرد. بلافاصله با تبلیغات گسترده‌ای که در شبکه تلگرام انجام شد، بازی جدید «همستر کمبات» به عنوان بدیل نات کوین مورد توجه قرار گرفت تا افرادی که نات کوین را از دست داده بودند، با همستر به سرمایه دست پیدا کنند. هرچند هنوز این بازی در هیچ صرافی ارز دیجیتالی لیست نشده است.

اگرچه بسیاری این روزها در رؤیای استخراج رمزارز درحال بازی در تلگرام هستند، اما کارشناسان امنیت سایبری نگرانی خود را از احتمال هرگونه نشت اطلاعات ابراز کرده‌اند. نکاتی که سودای ثروتمند شدن ناگهانی افراد از توجه به بسیاری نکات مهم بازمی‌دارد.

مطابق با هشدارهای کارشناسان فناوری اطلاعات لینک ربات همستر حاوی user-id (شناسه انحصاری تلگرام) افراد است که با انتشار آن می‌توان به‌راحتی اطلاعات تلگرام و توئیتر شخص را در انحصار ادمین‌های کلاینت و ربات تلگرام قرار داد که پس از آن هیچ تضمینی برای امنیت حساب کاربر وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر هکرها با ارسال پیام‌ها و یا لینک‌های تقلبی، اقدام به نفوذ در ولت‌ها (کیف پول مجازی) کاربران کرده و آنها را هک می‌کنند.

جدا از موارد امنیتی که اطلاعات کاربران را به خطر می‌اندازد، سازنده تلگرام از این طریق می‌تواند مخاطبان بیشتری به سمت این شبکه اجتماعی سرازیر و زنگ خطر برای سایر شبکه‌های اجتماعی جهانی از جمله شرکت متا به صدا در خواهدآمد چراکه هم اکنون واتساپ با ۹۰۰ میلیون کاربر در صدر پیام رسان ها قرار دارد. از آنجا که تلگرام چندان در کشورهای اروپایی و آمریکا رشد نداشته، از طریق بازی همستر کامبت و رؤیای پولدار شدن در کشورهای آسیایی، مخاطبان خود را افزایش دهد.

با این وجود اگرچه درآمد زایی افراد زیادی را به سمت این بازی کشانده است اما چشم انداز روشنی برای آن وجود ندارد. مشخص نبودن تعداد کل توکن، نامشخص بودن تیم توسعه و انرژی و زمان زیادی که در آن به هدر می‌رود، هزینه و فایده را به لحاظ اقتصادی نامتعادل می‌کند.

تعداد زیاد ماینرها و ظهور هکرها و رقبای احتمالی نیز آینده این بازی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است و ممکن است زحمات شبانه روزی افراد را به هدر بدهد.

برخی از منتقدان، همستر کامبت را یک «طرح پانزی» می‌دانند. در طرح‌های پانزی، سود سرمایه‌گذاران جدید از طریق جذب سرمایه‌گذاران بیشتر پرداخت می‌شود و در نهایت، این طرح با فروپاشی روبه‌رو می‌شود.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.