استراتژی کرسپو درس عبرتی برای مربیان فوتبال ایران

رضا پرکاس در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری خبرآنی، در مورد قهرمانی العین در لیگ قهرمانان آسیا، اظهار داشت:  قبل از طرح اصل مسئله باید بررسی و اشاره تاریخی داشته باشیم. باشگاه العین در سال 2021 میلادی یعنی تقریباً 3 سال و نیم قبل یکی از بدترین نتایج 2 دهه اخیر خود را گرفت و در رتبه ششم قرار گرفت. در واقع آنها مقامی در امارات کسب نکردند. این تیم حتی نتوانست سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد. بعد از این نتایج، دست به یکسری تغییرات زدند و بازیکنان خوبی خریدند.

سرمربی پیشین صنعت نفت آبادان افزود: العین در سال بعد برای قهرمانی تلاش کرد و در رتبه دوم لیگ امارات قرار گرفت. امسال هم اگر می‌بینید در رتبه چهارم قرار گرفتند به استراتژی و برنامه‌ریزی‌شان بازمی‌گردد. در واقع  آنها بازی‌های نیمه نهایی و نهایی لیگ قهرمانان آسیا را در اولویت قرار دادند و لیگ داخلی خودشان  را فدا کردند. اگر به ترکیب‌ نفرات العین در لیگ امارات قبل از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا نگاه کنید متوجه خواهید شد که کرسپو به  5 بازیکن کلیدی‌اش در لیگ بازی نداد چرا که ممکن بود حالا حالاها  موقعیت قهرمانی در سطح آسیا برای العین تکرار نشود اما فرصت قهرمانی در لیگ امارات یا حذفی این کشور در سال‌های آینده در دسترس‌شان است. العین بازی مقابل الوحده که رقیب سنتی و دیرینه‌‌اش محسوب می‌شود را هم فدا کرد تا در لیگ قهرمانان آسیا با ترکیب اصلی وارد زمین شود به این دلیل که می‌دانستند رقیب‌شان الهلال بسیار قوی است. بعد از اینکه به فینال لیگ قهرمانان رسیدند تمام هم و غم خود را برای این مسابقه گذاشتند.

کارشناس فوتبال ایران عنوان کرد: کرسپو متوجه شد  نقطه قوت العین در بخش تهاجمی‌اش است و در مقابل خط دفاع شکننده نشان داد. سرمربی آرژانتینی  العین با درک این موضوع، بازیسازی از خط میانی را در دستور کار قرار داد یعنی اگر دفاع تیم اماراتی توپ را می‌گرفت سریعاً توپ را به کاکو و پالاسیوس آرژانتینی می‌رساند.  آنها سعی می‌کردند از حرکت‌های انفجاری سوفیان رحیمی بهترین استفاده را داشته باشند. نماینده امارات در بازی النصر مقاومت خیلی خوبی از خود نشان داد و از ضدحملات به خوبی بهره گرفت.

پرکاس راجع‌به نقش مهم سوفیان رحیمی در پازل تاکتیکی العین امارات، گفت:  رحیمی به صورت انفجاری دریبل‌های بلند انجام می‌دهد. این بازیکن قبل از اینکه به بازیکن حریف برسد بلافاصله تغییر جهت می‌دهد. انتظار می‌رفت که  تیم‌های رقیب (النصر، الهلال، یوکوهاما)  عملکرد این بازیکن را آنالیز می‌کردند و فضا در اختیار وی قرار نمی‌دادند چرا که این بازیکن به راحتی پنالتی می‌گیرد و بدنش را به  بین توپ و حریف قرار می‌دهد. هوش خوبی دارد و به همان خوبی هم می‌تواند بدنش را حائل و دفاع یا حریف را مجاب کند که خطا بگیرد. در واقع چاره‌ای برای رقیب نمی‌گذارد. سوفیان در بازی فینال علاوه بر گلزنی باعث اخراج دروازه‌بان رقیب شد.

«استراتژی کاری کرسپو  درس عبرتی برای مربیان تیم‌های ایرانی است.»‌ وی با بیان این جمله، گفت: کادر فنی باید دور اندیش باشد و تمام جوانب را در نظر بگیرد که کجا به نفعش است و شانس بیشتری دارد. وقتی الوصل و  شباب الاهلی با عملکردشان شانس بیشتری دارند، العین استراتژی و تمرکزش را روی لیگ قهرمانان آسیا قرار داد. در لیگ داخلی ما سرمربیان باید بدانند کدام بازی برای آنها 6 امتیازی است و تمام انرژی‌شان را برای پیروزی در کدام مسابقه صرف کنند، در حالی که در عمل شاهدیم جاهایی تمام توان‌شان را قرار می‌دهند که حتی امکان کسب تساوی ندارند. برنامه‌ریزی  کرسپو درس بزرگی برای مربیان قاره آسیا و به ویژه مربیان ایرانی است که چطور و چه وقتی باید ریسک کنند.

این کارشناس یادآور شد: در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک که در جام حذفی برگزار شد،  شاگردان اوسمار تا دقیقه 84 از رقیب جلو بودند اما عبدالکریم حسن و اوستون ارونوف تعویض شدند و  در 5 یا 6 دقیقه پرسپولیس گل خورد. بعد از اینکه بازی مساوی شد در وقت‌های اضافه هم عیسی آل‌کثیر و محمد خدابنده‌لو تعویض شدند، باز هم سرخ‌پوشان گل خوردند و در نهایت جام حذفی از دست رفت. بعداً شنیده شد کادر فنی پرسپولیس به خاطر ملاحظه برای بازی آینده با سپاهان، این تعویض‌ها را انجام داده است. ضمن اینکه نباید فراموش کرد چند دیدار لیگ برتر باقی مانده بود و استقلال امتیاز بیشتری داشت. یعنی آن زمان نتیجه بازی استقلال مقابل نساجی مشخص نشده بود. با این شرایط چه تضمینی وجود داشت که اوسمار جام حذفی را فدای لیگ کرد؟

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.