آمار کامل اشتباهات داوری در لیگ؛سود و ضررها چقدر بود؟ نمودار

حیدر سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری خبرآنی، درباره عملکرد داوران در بیست‌وسومین دوره لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: عملکرد کمیته و دپارتمان داوران بسیار ضعیف و چالش‌برانگیز بود. نهادهای مدیریت داوری فصل پُرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند و عدم دقت در چیدمان داوران، کمبود دوره‌های آموزشی به‌ویژه مدیریتی، بازخورد عملکرد و نبود تکنولوژی VAR (کمک داور ویدیویی) باعث اشتباهات موثری شد.

وی با بیان اینکه نظر شخصی در ارائه آمار زیر اعمال نشده و از نظرات اکثر کارشناسان داوری که عملکرد داوران را آنالیز کرده بودند، استفاده شده است، ادامه داد: جالب است که پس از مطرح شدن فساد در فوتبال، چیدمان داوری هم شکل دیگری گرفت و اشتباهات داوری به شکل عجیبی کاهش یافت. با وجود کمبودها، 6 داور عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و عصای دست کمیته داوران بودند. امیر عرب براقی با دو اشتباه در ١٣ بازی، بیژن و پیام حیدری با چهار اشتباه در ١٦ و ١٥ بازی، وحید کاظمی با سه اشتباه در 14 بازی، موعود بنیادی‌فر با دو اشتباه در ١٢ بازی و کوپال ناظمی با دو اشتباه در ١٢ بازی (بدون احتساب فعالیت به‌عنوان داور چهارم) عملکرد مطلوبی داشتند.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان با اشاره به اقدامات لازم فدراسیون فوتبال تصریح کرد: با اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر پیرامون فوتبال افتاد، فدراسیون فوتبال باید تغییراتی اساسی در کمیته داوران به وجود بیاورد. مدیران فدراسیون باید برخی از ناظران داوری، مدیران برگزاری بازی‌ها و داورانی را که از گذشته تاکنون در فوتبال ناپاک دست داشته‌اند، حذف و افراد شایسته و پاکدستی را جایگزین آنها کنند.

سلیمانی هفته‌های بیست‌ویکم و بیست‌وششم را کم‌اشتباه‌ترین قضاوت‌های داوران دانست و به خبرآنی گفت: هفته‌های هشتم، نهم، سیزدهم و پانزدهم هم بیشترین اشتباهات داوری را دیدیم. با استفاده از نمودارها می‌توان عملکرد داوران را با دقت بیشتری بررسی کرد. در نمودار پایین با توجه به اشتباهات داوران، می‌توان ضرورت استفاده از VAR را مشاهده کرد. در ١٦٢ صحنه از بازی‌ها لیگ، نیازمند این فناوری بودیم و عدم وجود آن، آسیب جدی به برخی از تیم‌ها رسانده است.

وی با اشاره به تیم‌هایی که بیشترین ضرر را از غیبت VAR داشتند، عنوان کرد: پرسپولیس با ١٩ مورد، استقلال با ١٨ مورد، آلومینیوم با ١٦ مورد، سپاهان با ١٤ مورد و شمس آذر با ١٣ مورد، بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند. اشتباهاتی که در نمودار زیر گنجانده شده، شامل آفسایدهایی است که باعث سلب موقعیت شده، پنالتی‌های اشتباه و دیده نشده، گل‌های اشتباه، اخراج‌ها، عبور توپ از خط دروازه و خطاهای منجر به گل است که کمک داور ویدیویی می‌توانست دخالت کند.

داوران فوتبال ایران , لیگ برتر فوتبال , کمیته داوران فدراسیون فوتبال , تیم فوتبال پیکان تهران , تیم فوتبال فولاد خوزستان , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس ,

کارشناس داوری فوتبال ایران در مورد سایر بخش‌های آمار استخراجی خاطرنشان کرد: در نمودار زیر شاهد عملکرد نه‌چندان مطلوب داوران و کمک‌داوران هستیم. از لحاظ سلب موقعیت خوب و تک به تک از سوی کمک داوران، آلومینیوم با هفت مورد، پرسپولیس و سپاهان با شش مورد و استقلال با پنج مورد بیشترین زیان را دیده‌اند. وجود کمک داور ویدیویی می‌تواند شجاعت بیشتری به کمک داوران بدهد تا ادامه بازی بیشتری را شاهد باشیم و زیبایی فوتبال نیز در پی آن بیشتر می‌شود.

سلیمانی درباره اشتباهات داوران در اعلام گل‌های سالم یا آفساید اظهار داشت: در بخش گل‌های سالمی که به ثمر رسید و در نتیجه اشتباه داوران و کمک داوران مردود شد، تیم‌های استقلال خوزستان، گل‌گهر و پرسپولیس با دو گل بیشترین زیان را دیده‌اند. در قسمت گل به ثمر رسیده ناسالم در نتیجه اشتباه داوران نیز تیم پرسپولیس با پنج گل، بیشترین سود را برده که اگر VAR وجود داشت، این گل‌ها مردود اعلام می‌شد.

داوران فوتبال ایران , لیگ برتر فوتبال , کمیته داوران فدراسیون فوتبال , تیم فوتبال پیکان تهران , تیم فوتبال فولاد خوزستان , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس ,

وی در مورد اشتباهاتی که در اعلام یا عدم اعلام پنالتی رخ داده، به خبرآنی گفت: پنالتی حساس‌ترین بخش مورد نقد عملکرد داوران بوده که سر و صدای زیادی ایجاد کرده است. تعداد پنالتی‌هایی که دیده نشده‌ یا با اشتباه داوران اعلام شده‌اند، به عدد 56 می‌رسد که در مقابل، 54 پنالتی صحیح که توسط داوران اعلام شده است. باید اذعان داشت که همه پنالتی‌های اشتباه یا دیده نشده نمی‌توانست در امتیاز تیمی موثر باشد.

کارشناس داوری فوتبال ایران یادآور شد: به عنوان مثال در دیدار ذوب‌آهن - تراکتور که در هفته هشتم با برتری یک بر صفر ذوب‌آهن همراه بود، دو پنالتی ذوب‌آهن دیده نشده که تأثیری در امتیازات نداشت. در دیدار صنعت نفت با استقلال که استقلال 3 بر صفر پیروز شد، یک پنالتی استقلال دیده نشد. استقلال با شش پنالتی دیده نشده و ذوب‌آهن و سپاهان با پنج پنالتی دیده نشده، از این لحاظ بیشترین زیان را دیده‌اند.

داوران فوتبال ایران , لیگ برتر فوتبال , کمیته داوران فدراسیون فوتبال , تیم فوتبال پیکان تهران , تیم فوتبال فولاد خوزستان , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس ,

سلیمانی درباره امتیازات احتمالی تیم‌ها در نتیجه اشتباهات داوری پیرامون پنالتی‌ها گفت: با توجه به برداشت هواداران فوتبال و تیم‌ها مبنی بر اینکه 90 درصد پنالتی‌ها تبدیل به گل می‌شود، امتیازات احتمالی را حساب کردیم که ممکن است برخی پنالتی‌ها تبدیل به گل نشود. مثلاً بازی آلومینیوم - پرسپولیس در هفته شانزدهم که به برتری آلومینیوم انجامید، یک پنالتی پرسپولیس دیده نشد. احتمالاً این پنالتی می‌توانست نتیجه بازی را عوض کند؛ پس امتیازات احتمالی منظور شد.

وی با بیان اینکه پنالتی‌ها احتمالاً در 12 مسابقه ممکن بود باعث تغییر امتیازات شود، به خبرآنی گفت: تیم گل‌گهر با چهار امتیاز و پرسپولیس و ملوان با سه امتیاز، بیشترین زیان را از اشتباهات داوری در این زمینه دیده‌اند. در مقابل، تیم‌های گل‌گهر با چهار امتیاز و هوادار و پیکان با سه امتیاز، بیشترین سود را برده‌اند که باید از امتیازات آنها کسر شود.

داوران فوتبال ایران , لیگ برتر فوتبال , کمیته داوران فدراسیون فوتبال , تیم فوتبال پیکان تهران , تیم فوتبال فولاد خوزستان , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس ,

کارشناس داوری فوتبال ایران عنوان کرد: 45 پنالتی در طول فصل برای تیم‌ها رخ داد که از چشم داوران دور ماند، اما همه این پنالتی‌ها نمی‌تواند منجر به امتیاز شود. مثلاً در بازی استقلال - سپاهان که منجر به پیروزی یک بر صفر استقلال شد، یک پنالتی استقلال دیده نشد. اگر آن پنالتی اعلام می‌شد، تغییری در امتیازات به وجود نمی‌آمد. در 12 بازی اگر پنالتی‌های دیده نشده اعلام می‌شد، شاید امتیازات تغییر می‌کرد و اگر کمک داور ویدیویی در بازی وجود داشت، ممکن بود برخی از این پنالتی‌ها با بازبینی مجدد تبدیل به گل شود.

هفته سوم: صنعت نفت یک - پیکان یک، پنالتی صنعت نفت اعلام نشد
هفته چهارم: تراکتور یک - مس رفسنجان صفر، پنالتی مس دیده نشد
هفته ششم: ذوب‌آهن یک - مس رفسنجان 2، پنالتی ذوب‌آهن گرفته نشد
هفته هشتم: ملوان صفر - پرسپولیس صفر، پنالتی پرسپولیس دیده نشد
هفته هشتم: گل‌گهر 3 - هوادار 3، پنالتی گل‌گهر دیده نشد
هفته چهاردهم: گل‌گهر یک - استقلال یک، پنالتی گل‌گهر دیده نشد؛ پنالتی استقلال اشتباه بود و گل تیم گل‌گهر آفساید بود
هفته چهاردهم: نساجی 2 - هوادار 2، پنالتی نساجی دیده نشد
هفته شانزدهم: آلومینیوم یک - پرسپولیس صفر، پنالتی پرسپولیس دیده نشد
هفته نوزدهم: سپاهان 2 - پیکان 3، پنالتی سپاهان دیده نشد
هفته بیست‌وششم: ملوان یک - هوادار یک، پنالتی ملوان گرفته نشد
هفته بیست‌وهشتم: ملوان صفر - مس رفسنجان یک، پنالتی ملوان دیده نشد
هفته سی‌ام: ملوان یک - آلومینیوم یک، پنالتی آلومینیوم دیده نشد

داوران فوتبال ایران , لیگ برتر فوتبال , کمیته داوران فدراسیون فوتبال , تیم فوتبال پیکان تهران , تیم فوتبال فولاد خوزستان , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس ,

سلیمانی درباره تأثیر اشتباهات داوری در گل‌ها گفت: در نمودار پایین، امتیازات قطعی تیم‌ها در نتیجه اشتباهات داوری از لحاظ گل‌های سالم مردود شده، گل‌های پذیرفته شده ناسالم، پنالتی‌های اشتباه و تبدیل به گل مشخص است. برخلاف نظر برخی هواداران که هر گل یا پنالتی را برای تیم مورد علاقه خودشان دارای امتیاز می‌دانند، در 21 بازی لیگ امسال در صورت وجود VAR و تصمیم درست داوران، امتیازات به‌صورت قطعی می‌توانست جابجا و جدول دستخوش تغییرات شود.

هفته دوم: شمس آذر یک - هوادار 2، قبل از به ثمر رسیدن گل هوادار باید خطای هَند بازیکن هوادار اعلام می‌شد
هفته سوم: سپاهان یک - استقلال صفر، قبل از پنالتی و در ادامه گل سپاهان، باید روی مدافع استقلال خطا اعلام می‌شد
هفته سوم: پرسپولیس یک - ذوب‌آهن یک، گل پرسپولیس در شرایط آفساید به ثمر رسید
هفته چهارم: استقلال یک - استقلال خوزستان صفر، گل استقلال در شرایط آفساید با دخالت در بازی حریف به ثمر رسید
هفته ششم: صنعت نفت یک - ملوان یک، قبل از پنالتی برای صنعت نفت و در ادامه گل، باید آفساید مهاجم نفت اعلام می‌شد
هفته هفتم: پرسپولیس یک - گل‌گهر صفر، گل تیم گل گهر که از خط دروازه عبور کرده بود، پذیرفته نشد
هفته نهم: استقلال خوزستان یک - گل‌گهر یک، گل سالم استقلال خوزستان به اشتباه مردود شد
هفته نهم: شمس آذر 2 - استقلال 2، پنالتی گل شده استقلال صحیح نبود
هفته دهم: فولاد یک - آلومینیوم صفر، گل فولاد در شرایط آفساید به ثمر رسید
هفته یازدهم: آلومینیوم یک - پیکان یک، گل آلومینیوم به اشتباه آفساید اعلام شد
هفته سیزدهم: استقلال خوزستان 2 - پرسپولیس 2، قبل از گل استقلال خوزستان باید خطای مهاجم روی مدافع پرسپولیس اعلام می‌شد
هفته پانزدهم: شمس آذر یک - سپاهان صفر، گل سالم سپاهان به اشتباه آفساید اعلام شد
هفته پانزدهم: استقلال 2 - پیکان یک، قبل از به ثمر رسیدن گل استقلال باید خطای مهاجم روی مدافع پیکان اعلام می‌شد
هفته پانزدهم: فولاد یک - نساجی صفر، گل فولاد در شرایط آفساید به ثمر رسید
هفته شانزدهم: گل‌گهر 2 - پیکان 2، پنالتی گل‌گهر اشتباه بود که تبدیل به گل شد
هفته بیست‌ودوم: فولاد 3 - هوادار 3، پنالتی به سود هوادار اشتباه بود و تبدیل به گل شد
هفته بیست‌ودوم: صنعت نفت 2 - سپاهان یک، قبل از گل صنعت نفت باید خطای مهاجم اعلام می‌شد
هفته بیست‌وسوم: پرسپولیس یک - ملوان صفر، گل پرسپولیس در شرایط آفساید به ثمر رسید
هفته بیست‌وچهارم: گل‌گهر 2 - استقلال خوزستان 2، گل سالم استقلال خوزستان به اشتباه مردود شد
هفته بیست‌وچهارم: پیکان 2 - هوادار 2، گل پیکان در شرایط آفساید به ثمر رسید
هفته سی‌ام: پرسپولیس یک - مس رفسنجان صفر، گل پرسپولیس در شرایط آفساید به ثمر رسید

داوران فوتبال ایران , لیگ برتر فوتبال , کمیته داوران فدراسیون فوتبال , تیم فوتبال پیکان تهران , تیم فوتبال فولاد خوزستان , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس ,

سلیمانی در مورد تأثیر این اشتباهات بر تعیین قهرمان لیگ برتر به خبرآنی گفت: با توجه به توضیحات بالا و سود هفت امتیازی و ضرر دو امتیازی پرسپولیس می‌توان گفت که امتیاز قطعی پرسپولیس، 63 امتیاز است. همچنین برای تیم استقلال با توجه به سود پنج امتیازی و ضرر یک امتیازی می‌توان گفت که استقلال هم 63 امتیازی است. با توجه به کسر و اضافه شدن گل‌های زده و خورده دو تیم در بازی‌های این فصل، پرسپولیس با یک گل زده بیشتر همچنان قهرمان لیگ محسوب می‌شود.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان درباره احتمال تغییر تیم‌های سقوط‌کننده به لیگ دسته اول، در صورت استفاده از کمک داور ویدیویی خاطرنشان کرد: در پایین جدول جای تیم‌های فولاد و پیکان عوض می‌شود. فولاد با چهار امتیاز سود و دو امتیاز ضرر، به امتیاز 27 دست می‌یابد و پیکان با دو امتیاز سود و سه امتیاز ضرر، می‌توانست با ٢٨ امتیاز در لیگ برتر باقی بماند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.