رژیم غذایی ناسالم با وضعیت مالی ارتباط صددرصد ندارد

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، بهرام عین‌اللهی در همایش روز جهانی ایمنی غذا که در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه اقدامات دولت سیزدهم در زمینه بهداشت بسیار ارزشمند است، به حضور خود در مجمع جهانی سلامت در ژنو اشاره کرد و گفت: در این نشست رییس جمهور شهید را به عنوان حامی مردم در زمینه سلامت معرفی کردم.

عین اللهی با بیان اینکه تشکیل جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، اظهار کرد: پیش از دولت سیزدهم، برگزاری جلسات شورای عالی سلامت لغو شده بود، اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سه جلسه شورای عالی سلامت برگزار شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه «امنیت غذایی» و «تولید غذا» با یکدیگر تفاوت دارند، افزود: هنگامی که از تولید غذا سخن به میان می‌آید باید به امنیت غذایی توجه کنیم و وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت، متولی امنیت غذایی نیز به حساب می‌آید و نکته مهم و اساسی این است غذا از منظر کمی و کیفی باید سالم باشد.

عین اللهی با بیان اینکه حوزه سلامت جزو قوی‌ترین حوزه‌های کشور به حساب می‌آید، اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی، دستاوردهای بسیاری در حوزه سلامت حاصل شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه موضوع امنیت غذایی بسیار گسترده است، گفت: مبحث غذا از آغاز زنجیره تولید تا رسیدن یک محصول به سفره مردم باید تحت پوشش امنیت غذایی قرار گیرد.

عین‌اللهی در ادامه اظهار کرد: شورای عالی تغذیه و شورای عالی سلامت طی 20 سال گذشته با یکدیگر ادغام شده‌اند و تفکیک‌ناپذیر هستند.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت گفت: تامین امنیت غذایی و دسترسی مطلوب به غذا در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری قرار دارد.

عین‌اللهی با بیان اینکه موضوع امنیت غذایی در کانون توجه رییس‌جمهور شهید قرار داشت، خاطرنشان کرد: همایش روز جهانی امنیت غذایی با دستور رئیس جمهور در حال برگزاری است. ایشان همواره بر ضرورت تامین امنیت غذایی و دسترسی همگانی به غذای سالم تاکید داشت.

وی با بیان اینکه سند «شورای سلامت و دانش‌بنیان» به تصویب رسیده، افزود: به طور قطع، استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان که وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند در زمینه سلامت غذا اثرگذار است.

وزیر بهداشت از اجرای طرح غنی سازی آرد در 10 استان کشور خبر داد و گفت: طرح توزیع آرد سبوس‌دار در نانوایی‌های داوطلب اجرا می‌شود.

عین‌اللهی درباره توزیع شیر در مدارس نیز گفت: توزیع شیر در مدارس متوقف شده بود اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، این طرح بار دیگر از سر گرفته شد‌ و در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش مسئولیت توزیع شیر را بر عهده گرفته است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به منظور دسترسی به غذای مناسب، توزیع کالابرگ را در دستور کار قرار داده است، گفت: طرح توزیع کالابرگ رایگان می‌تواند خطر عدم دسترسی به مواد غذایی سالم را در مناطق محروم کاهش دهد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه رژیم غذایی ناسالم با وضعیت مالی ارتباط 100 درصدی ندارد، تصریح کرد: برخی افراد دارای وضعیت اقتصادی مناسبی هستند اما رژیم غذایی نامناسبی دارند و از غذاهای پرکالری، چرب و پرنمک تغذیه می‌کنند.

عین اللهی تاکید کرد: مصرف میوه و سبزیجات باید در رژیم غذایی لحاظ شود؛ چرا که می‌تواند ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را به میزان 20 درصد کاهش دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی درباره وضعیت رژیم غذایی در کشورهای آسیایی و آفریقایی گفت: بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، حدود 2 میلیارد نفر از مردم جهان که در کشورهای آسیایی و آفریقایی زندگی می‌کنند، دارای رژیم ناسالم هستند.

عین اللهی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بسیار زیاد است، بر تاثیرگذاری اثرات زیست محیطی بر امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: گازهای گلخانه‌ای بر محیط زیست و محصولات کشاورزی اثر می‌گذارد و می‌تواند سبب افزایش فلزات موجود در مواد غذایی شود.

وزیر بهداشت در ادامه برگزاری روز جهانی ایمنی غذا را فرصت مغتنمی برای استفاده از ظرفیت دیدگاه های صاحب نظران حوزه امنیت غذایی عنوان و تصریح کرد: بررسی‌ها بیانگر این است سالانه 600 میلیون نفر در جهان به دلیل نداشتن امنیت غذایی دچار بیماری می‌شوند و از این تعداد 420 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

عین‌اللهی با بیان اینکه پایش امنیت غذایی نیازمند یک سیستم پیشرفته است، افزود: سیستم پیشرفته پایش امنیت غذایی کشور جمهوری اسلامی ایران، سازمان غذا و دارو است و همکاری این سازمان با معاونت بهداشت وزارت بهداشت می‌توانددر زمینه امنیت غذایی بسیار اثرگذار باشد.

وزیر بهداشت بیان کرد: سازمان غذا و دارو در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه تامین غذای مردم به شدت به موضوع ورود کند.

وی با توجه به واردات و صادرات مواد غذایی، موضوع امنیت غذایی را مختص به یک کشور ندانست.

عین‌اللهی درباره ضرورت ورود دانشکده‌های تغذیه به موضوع امنیت غذایی نیز گفت: کارشناس شدن یک فرد به معنای سپری کردن دروس دانشگاه نیست بلکه یک کارشناس باید تحت آموزش مداوم قرار گیرد. مخاطرات فراوانی درباره غذاهای فرآوری شده به ویژه فرآورده‌های گوشتی وجود دارد. سوسیس و کالباس حاوی نیترات هستند که این ماده برای سلامتی مضر است و می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. همچنین کاهش قند نوشیدنی‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به ورود فرهنگ مصرف فست فودها به کشور و به ویژه در میان جوانان، بر اهمیت و ضرورت آموزش همگانی درباره تغذیه سالم تاکید کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.