اصلاح دستور العمل قیمت خوراک پالایشی ها

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به چالش‌های تهدیدکننده بازار سرمایه طی یک سال گذشته و اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس برای بهبود وضعیت حاکم بر بازار اشاره کرد و اظهار داشت: بازار سهام از سال گذشته تحت تاثیر تصمیمات بخشی، سیاست‌های انقباض شدید پولی و افزایش نرخ بهره، افزایش شکاف میان نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری و همچنین نحوه ابلاغ و عطف‌به‌ماسبق شدن دستورالعمل‌های ابلاغی، روزهای سختی را پشت سر گذاشت و سازمان بورس به صورت مستمر از طریق برگزاری جلسات مختلف و نیز مذاکرات صورت گرفته در صدد رفع چالش‌های حاکم در بازار و بازگشت بورس به مسیر اصلی خود بود.
وی تاکید کرد: به دنبال وجود چنین معضلاتی که هر یک از آنها تهدیدکننده سرمایه‌های مردمی در بورس و عامل بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی به تصمیمات و تدابیر سیاستگذار بود، سازمان بورس منطبق با ماده 2 قانون بازار سرمایه در کنار مباحث توسعه‌ای و نظارتی، همواره به دنبال صیانت و حمایت از حقوق سهامداران بود و پیگیری‌های مختلفی را در راستای رفع مسایل تهدید کننده بازار در دستور کار قرار داد.
عشقی با بیان این که بخشی از اقدامات انجام شده در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شد اما بخش دیگری از این پیگیری‌ها به دلیل عدم دستیابی به نتایج موثر و یا تبعات احتمالی انتشار، اطلاع‌رسانی نشد، اصلاحات حائز اهمیتی که اخیراً با پیگیری سازمان بورس به نتیجه رسیده را تشریح کرد.
مصوبه هیات دولت برای اصلاح «بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403»
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اصلاح «بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403» را به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوع پیگیری شده توسط سازمان بورس در چند ماه گذشته عنوان کرد و گفت: در این زمینه، جلسات متعددی با دولت و کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد و پس از مذاکرات صورت گرفته موضوع به صحن علنی مجلس رسید.

وی به ارجاع «بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403» به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و افزود: در این خصوص جلساتی برگزار و در نهایت نامه پذیرش بار مالی این اصلاحیه توسط سازمان برنامه و بودجه صادر شد.
عشقی ادامه داد: به دنبال تصمیمات اتخاذ شده امروز مصوبه‌ای در هیات دولت گذرانده شد و اصلاحیه «بند س تبصره 6» در هیات دولت نیز مصوب شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با اصلاحیه این قانون بودجه، عمده مشوق‌های مالیاتی مندرج در قوانین دائمی که تاثیرگذار بر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و نهادهای مالی است، پابرجا خواهد بود.

برگزاری جلسات سازمان بورس و بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره در شبکه بانکی
وی در ادامه، برگزاری جلسات سازمان بورس برای کاهش نرخ بهره در شبکه بانکی را به عنوان دیگر اقدام سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار عنوان کرد و گفت: انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ 30 درصد در بهمن ماه سال گذشته توسط بانک مرکزی زمینه ساز تشدید در روند افزایش نرخ‌ها شد.
عشقی با اعلام اینکه به دنبال این تصمیم نیز نرخ اسناد خزانه به بیش از 38 و نرخ تامین مالی به بیش از 40 درصد رسید، گفت: با پیگیری سازمان بورس این موضوع نیز در جلسه دو هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت.
رییس سازمان بورس تاکید کرد: همچنین در این زمینه جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی برگزار و معضلات موجود در این زمینه بررسی شد که در ادامه با ابلاغ نامه رئیس بانک مرکزی به بانک‌ها، زمینه کاهش نرخ بهره را فراهم کرد و متقابلاً در این زمینه نیز سازمان بورس تذکرات لازم را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از تبلیغات نادرست و نحوه صحیح اعلام نرخ بازدهی ابلاغ کرد.
وی با اعلام اینکه به‌شرط ادامه نظارت بانک مرکزی و رعایت مقررات مربوطه توسط نهادهای مالی، روند کاهشی نرخ بهره تداوم پیدا می‌کند، گفت: با توجه به رابطه معکوس اقتصادی میان نرخ بهره و ارزندگی سهام انتظار می‌رود تا با کاهش نرخ بهره زمینه تزریق نشاط و شادابی به بازار سهام فراهم شود.
اصلاح دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی
عشقی در ادامه به پیگیری‌های سازمان بورس برای اصلاح دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اشاره کرد و ادامه داد: این دستورالعمل در تاریخ 23 دی 1402 ابلاغ و عطف‌به‌ماسبق شد که تاثیر با اهمیتی بر سودآوری پالایشگاه مهم بورسی به همراه داشت.
عشقی اظهار داشت: پس از وقوع این اتفاق، جلساتی با سرپرست ریاست جمهوری و وزرای اقتصادی در ستاد اقتصادی دولت برگزار شد که در پایان این جلسه، دستور بازنگری و بررسی مجدد این دستورالعمل داده شد.
رئیس سازمان بورس تاکید کرد: در ادامه این بررسی‌ها، مجددا سازمان بورس مکاتباتی را با وزیر نفت و نهاد ریاست جمهوری انجام داد و همزمان نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی نامه‌ای را به دولت ارسال کردند.

نهایتاً این موضوع صبح امروز (یکشنبه 20 خرداد) در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مقرر شد تا طی جلسه‌ای به صورت اختصاصی برای بازنگری فرمول فی‌مابین وزارت نفت، وزارت اقتصاد، سازمان بورس و انجمن پالایشی‌ها برگزار شد.
وی با بیان اینکه در جلسه عصر امروز سه اصلاح عمده در دستورالعمل نرخ خوراک پالایشگاه‌ها مورد بحث و تفاهم قرار گرفت و جزئیات دقیق‌تر آن توسط وزارت نفت اعلام خواهد شد، گفت: به‌اختصار سه مورد اصلاح عبارت‌اند از:
1. زمان اجرای دستورالعمل جدید که قبلاً تاریخ اجرای آن از ابتدای سال در نظر گرفته شده بود به همان تاریخ ابلاغ تغییر یافت؛ بنابراین مقرر شد تا محاسبات مدنظر از ابتدای سال تا 23 بهمن ماه سال گذشته طبق دستورالعمل 1401 انجام شود.   
2. میزان عدم النفع شرکت‌های پالایشی ناشی از برنامه تولید ابلاغی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که با توجه به شرایط ویژه کشور و کاهش ناترازی بنزین تدوین شده است و به همین دلیل امکان به‌کارگیری حداکثر ظرفیت تولید محصولات با کیفیت بالاتر را از پالایشگاه‌ها سلب می‌کند، محاسبه و در حساب شرکت‌های پالایشی منظور شود.
3. همچنین مقرر شد تا تسویه بدهی‌های دولت به پالایشگاه‌ها از محل تخصیص خوراک آنها انجام شود.  رئیس سازمان بورس با بیان اینکه این پیگیری‌ها باعث بهبود شرایط شرکت‌های پالایشی و کاهش نوسانات بازار می‌شود، بیان کرد: جلوگیری از زیان تحمیل شده به پالایشگاه‌ها منجر به افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت پالایشی‌ها خواهد شد و امید می‌رود طرح‌های توسعه‌ای این صنعت با سرعت بیشتری به بهره‌برداری برسد که ارزش افزوده ناشی از آن نصیب سهامداران این صنعت و عموم مردم خواهد شد.
تصمیم سران قوا برای 2 شرکت بزرگ خودروسازی
وی در ادامه به موضوع حل مشکل خروج 2 شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو از بازار بورس به دلیل تحقق شرایط ماده 141 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: با توجه به جلسات مقدماتی برگزار شده مقرر شد تا مجوز تجدید ارزیابی دارایی این 2 شرکت در بازه زمانی کمتر از 5 سال ضمن حفظ مشوق‌های مالیاتی آن در دستور هفته جاری شورای اقتصادی سران قوا قرار گیرد.
عشقی اظهار داشت: قرار بود سران قوا هفته گذشته در این زمینه تشکیل جلسه بدهد؛ اما با توجه به شرایط موجود در کشور این جلسه به تعویق افتاد و لیکن در اولین جلسه طی چند روز آینده سران قوا تصمیمات قطعی در این زمینه اتخاذ خواهد شد. متعاقب این تصمیم، سازمان بورس نیز مهلت لازم جهت تداوم حضور شرکت‌های مذکور در تابلوی بورس را خواهد داد.   
بررسی‌های سازمان بورس برای بازگشایی دامنه نوسان
وی به برنامه‌های سازمان بورس برای تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و گفت: محدود شدن دامنه نوسان مسلماً پس از انجام بررسی‌های کارشناسی دقیق و با هدف صیانت از حقوق عموم سهامداران چه حقیقی و چه حقوقی بوده است؛ چراکه متغیرهای اثرگذار بر بازده بازار سهام از جمله نرخ بازده بازار بدهی و بهره بانکی، اصلاحات پیشنهادی ستاد اقتصادی دولت و سایر عوامل سیاسی موثر بر بازار سرمایه همچنان به شرایط پایدار و قابل اتکا که بتواند تصویر درستی از آینده بازار سهام به سرمایه‌گذاران بدهد، نرسیده است، البته که با پیگیری‌های اخیر و حمایت‌های دولت و مجلس به اجرایی‌شدن تصمیمات و سیاست‌های اصلاحی نزدیک شده‌ایم.
عشقی در پایان اعلام کرد: سازمان بورس به صورت پیوسته تحولات را رصد کرده و در صورت برطرف شدن ابهامات جدی موثر بر بازار حتماً در اولین فرصت اقدام به بازگشایی دامنه نوسان خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.