جزئیات پرتاب دو محموله سازمان فضایی تا پایان دولت سیزدهم

رئیس سازمان فصایی ایران از دو پرتاب تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: اولین پرتاب سوخت جامد تا پایان سال از پایگاه چابهار صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرآنی، دکتر حسن سالاریه در حاشیه گردهمایی فعالان  بخش  خصوصی  فضایی کشور در جمع خبرنگاران، گفت: در ۳ سال گذشته در صنعت فضایی ۱۲ پرتاب صورت گرفت که ۱۰ پرتاب بومی و ۲ پرتاب بین‌المللی بوده است که در قیاس با ادوار گذشته به لحاظ تعداد و کیفیت رکورد محسوب می‌شود، ضمن آنکه شاهد بودیم که دو پرتابگر بومی قائم ۱۰۰ و سیمرغ به تثبیت رسید.

وی با بیان اینکه پرتابگر «قائم ۱۰۰» توانست ماهواره را به مدار ۷۵۰ کیلومتر مدار دایروی تزریق کند، یادآور شد: علاوه بر آن ماهواره‌های متعددی در این دولت به اتمام رسید که شامل ماهواره کیفی و پروازی ناهید، ماهوار پارس ۱ که به زودی نمونه دوم که نمونه ارتقاء یافته آن است، به پایان می رسد.

سالاریه از پایان یافتن نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان خبر داد و یادآور شد: نزدیک به یک هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی داشتیم که در تاریخ صنعت فضایی کشور بی‌نظیر است.

رئیس سازمان فضایی خاطر نشان کرد: تا پایان دولت سیزدهم پرتاب‌های متعددی را داریم و در آینده نزدیک دو پرتاب در دستور کار داریم.

وی افزود: این دو پرتاب شامل یک نمونه ماهواره تحقیقاتی و دیگری بلوک انتقال مداری سامان می‌شود. در این پرتاب تست مداری آن صورت می‌گیرد.

سالاریه با بیان اینکه تا دو ماه آینده این پرتاب‌ها صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: پایگاه فضایی چابهار نیز در فاز اول پیشرفت حدود ۶۰ درصد را دارد و بنا داریم تا پایان سال اولین پرتاب را از این پایگاه داشته باشیم.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه این پروژه در حال انجام و پیشرفت است، یادآور شد: پروژه چابهار یک طرح بزرگ است و در حال حاضر بر روی پرتاب‌های سوخت جامد در حال کار هستیم که یک پروژه بزرگ است و تا پایان سال اولین پرتاب‌های ما از طریق این پایگاه انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.