«شرکت های دانش‌بنیان‌ مردم‌نهاد» به زودی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرآنی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری که امروز با موضوع برگزاری دومین دوره نمایشگاه آبادیران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف نسل چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به دستور اکید رئیس جمهور شهید حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان بوده است و در همین راستا، اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان معاونت علمی و فناوری اضافه شد.

دهقانی ضمن اشاره به اینکه هویت اصلی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری حمایت از شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان و خلاق است، افزود: هویت جدیدی در معاونت اضافه شده که آن‌ هم حمایت از «دانش‌بنیان‌های مردم‌نهاد» است. شرکت‌های دانش بنیان و خلاق را نخبگان و اقشار خاص هدایت می‌کنند اما شرکت‌های مردم‌نهاد را مردم می چرخانند و به نوعی مردم بازیگران اصلی مجموعه های نوآورانه می شوند که متعلق به خود آنها است. جزییات راه اندازی این شرکت ها به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دومین نمایشگاه آبادیران از شرکت های دانش بنیان مردم نهاد رونمایی می‌شود، گفت: از آنجایی که یکی از مهم‌ترین ارکان‌ توسعه علم و فناوری، مردم هستند این اتفاق رخ می‌دهد. بازیگران اصلی در اکوسیستم فناوری و نوآوری، مردم هستند و برای شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان در اکوسیستم فناوری و نوآوری لازم است از مردم حمایت شود.

معاون علمی رییس جمهور با بیان این مطلب که اگر از مردم حمایت شود و از آنها در توسعه اقتصاد دانش بنیان کمک بگیریم، به این واسطه شکاف طبقاتی بین مردم به وجود نمی آید، خاطرنشان کرد: شاید جالب باشد سالهاست که در کشورهای توسعه یافته ادبیات رایج نهادهای علمی باعث شده اقدامات نوآورانه اقتصادهایی را شکل می‌دهد که مردم را درگیر می‌کند.

دهقانی با اشاره به اینکه در کشورمان بیش از دو دهه است گفتمان جنبش نرم افزاری توسط رهبر هدفگذاری شده و اکنون در کشور بازیگران علم و فناوری به اندازه کافی وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان، ۲ هزار شرکت خلاق، ۸۰ صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری و ... انواع شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری، مراکز هم‌آفرینی، شبکه آزمایشگاهی در اکوسیستم فناوری فعالیت می‌کنند تا حرکت افتصادی شکل بگیرد.

وی با اشاره به برگزاری دومین دوره نمایشگاه آبادیران گفت: آبادیران، با این هدف تشکیل شد تا ببینیم چطور می‌توان نوآوری را در اقتصاد به مردم در حد روستاها و مناطق محروم بچشانیم. از سال گذشته تاکنون دبیرخانه آبادیران کار کرده و جلسات شورای راهبری آن تشکیل داده و ارتباط با مجموعه های جهادی و مردمی گرفته شده است.

معاون علمی رییس جمهور اضافه کرد: به این واسطه اتفاقات خوبی رخ داده و امسال برای دومین سال نمایشگاه آبادیران بنا دارد دستاوردهای یک سال گذشته را در یک برنامه ۴ روزه در مصلی تهران با نمایش بگذارد. مقام معظم رهبری ماه رمضان فرمودند که باید عامه مردم را وسط بازی دانش‌بنیانی آورد؛ مردم با خرید و توسعه می‌توانند ضمن مشارکت در سکوهای تامین مالی در اکوسیستم فناوری حضور یابند و برگزاری نمایشگاه آبادیران و حمایت معاونت علمی از دانش‌بنیان‌های مردم نهاد در راستای سخنان رهبری است.

منبع : مهر
برچسب ها :

بنیان اندازی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.