سیر نزولی صادرات فرش طی سال‌های اخیر/ متولی دولتی در صنعت فرش نداریم

رئیس کمیسیون فرش اتاق ایران ضمن اشاره به آمار صادرات فرش دستباف طی سال‌های گذشته اظهار امیدواری کرد که در دولت آینده سیاست‌هایی اتخاذ شود که علاوه بر رشد صادرات به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم.

به گزارش خبرآنی، سید مرتضی حاجی آقا میری - رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران - در نشست خبری کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی به مناسبت روز ملی فرش و صنایع دستی  در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد اظهار کرد: فرش و صنایع دستی مهم‌ترین نمادهای ملی و فرهنگی ایران هستند که ابعاد مهم و قابل توجه اقتصادی، اجتماعی و هنری و فرهنگی گسترده‌ای دارند و از حوزه‌هایی هستند که برای ایران مزایای زیادی دارد و با اتکا به ظرفیت‌های ناشی از این صنایع می‌توانیم شرایط مناسبی را برای کشور فراهم کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: حدود سه سال است که عملا مرکز ملی فرش در حالت تعلیق به سر می‌برد و با تشکیل مرکز ملی صنعت خلاق فرش نیز هیچ فعالیتی صورت نگرفته است. آمارهای صادراتی ما نشان‌دهنده تنزل ما در حوزه صادرات است. به ویژه پس از اعمال تحریم‌ها در سال  ۱۳۹۷  این نزول سرعت بیشتری یافت و با شیب تندی در حال پیشروی است  که امیدواریم در دولت آینده سیاست‌هایی اتخاذ شود که این نزول متوقف شده و بتوانیم مجددا به رشد برسیم و به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم.

گلایه رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش از بی مهری به صنعت فرش

علانور توکلی - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران -  نیز در این نشست اظهار کرد: ما متاسفانه در زمینه فرش دستباف، شرایط خوبی نداریم. در گذشته فرش دستباف در شرایطی بود که جمعیت بسیار زیادی از آن امرار معاش می‌کردند و شغل اصلی بسیاری از مردم بود.

وی افزود: طبق آمار در حال حاضر میزان صادرات از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار  به حدود ۴۰ میلیون دلار کاهش یافته و بر اساس قوانینی که گذاشته شده است صادرات و اشتغال‌آفرینی را از بین می‌برد.

به گفته توکلی با از بین رفتن صنعت فرش اشتغال از بین می رود و افرادی که در این صنعت کار می‌کردند و هنرآفرینی می‌کردند وقتی می‌بینند کارآفرینی وجود ندارد که به آن‌ها سفارش بافت فرش دهد، سراغ کارگری و راننده اسنپی و... می‌روند در حالی که هیچکس هم تراز آن‌ها نمی‌تواند فرش ببافد و زیبایی بیافریند و همه این‌ها ناشی از سیاست‌های غلط است.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی صنعت فرش این است که متولی دولتی ندارد. هر ساله در شهریور ماه نمایشگاه فرشی برگزار می‌شود که مسال باز زمان آن به گونه‌ای مشخص شده که متاسفانه اعلام کرده‌اند هیچکس در آن شرکت نمی‌کند. ما جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم و تاکید کردیم که نمایشگاه به این صورت نمی‌تواند برگزار شود ما به نتایج مطلوبی نرسیده‌ایم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: متاسفانه ما به جای اینکه به فکر افزایش صادرات و بازاریابی مناسب باشیم تا بتوانیم در بازار فرش تحرکی ایجاد کنیم و صادرات آن را افزایش دهیم باید به فکر حل کردن مشکلاتی باشیم که خلق الساعه به وجود می‌آید و عدم پاسخگویی‌ها موجب می‌شود که شرایط خسته‌کننده باشد.

ادامه دارد...

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.