ماجرای توقف پرتاب ماهواره "شریف ست" توسط دولت روحانی

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم پایگاه خبری خبرآنی، گردهمایی فعالان بخش خصوصی فضایی کشور همراه با پاسداشت زحمات رئیس جمهور شهید امروز با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فضایی ایران و فعالان این حوزه در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد. زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات با بیان سخنانی در این گردهمایی گفت: اگر در حوزه فضایی نگاه ویژه شهید رئیس جمهور نبود دستاوردهای سه سال گذشته در حوزه فضایی اتفاق نمی‌افتاد. 

وی‌ گفت: ما در گذشته شاهد این بودیم که ماهواره بر روی ماهواره‌بر نصب شده اما دستور توقف آن صادر می‌شد! ماهواره "شریف ست" که به ماهواره دوستی تغییر نام پیدا کرد و حتی باعث دلخوری دوستان در دانشگاه شریف شد در سال 1392 آماده پرتاب بود. 

زارع پور گفت: در سال 1395 ماهواره بر روی ماهواره بر قرار گرفت و همه تست‌ها انجام شد اما در لحظات آخر با دستور، پرتاب آن متوقف شد و ماهواره به سوله مونتاژ رفت و دوباره دو سال توقف ایجاد شده و در نهایت پرتاب شد که این پرتاب نیز موفقیت‌آمیز نبود. 

وزیر ارتباطات گفت: یکی از افتخارات دولت سیزدهم این است که جلسات شورای عالی فضایی بعد از 10 سال تعطیلی برگزار شد و سومین جلسه این شورا نیز پس فردا برگزار خواهد شد. بسیاری از دستاوردهای فضایی سال‌های اخیر مصوبات اولین جلسه شورای عالی فضایی است. 

وی گفت: شهید جمهور آیت‌الله رئیسی بارها به ما می‌گفتند که هر موشکی که به فضا پرتاب می‌شود برای ما قدرت‌آفرین و ثروت‌آفرین است و حتی یکی از کشورهای همسایه به ما اعلام کرده بود که هر ماهواره‌ای که شما به فضا پرتاب می‌کنید ما احساس امنیت می‌کنیم. 

زارع‌پور گفت: با نگاه دولت سیزدهم اتفاقات بسیار خوبی در حوزه فضایی رقم خورد. در حوزه ساخت ماهواره ده‌ها ماهواره آماده ساخت و آماده پرتاب داریم. ما در حوزه ماهواره بر دارای مشکلاتی بودیم اما امروز بحمدالله بسیار رو به رشد هستیم و پیشرفت‌های زیادی کردیم و در دو سال از دی ماه 1400 تا اسفند 1402، 10 پرتاب داخلی و 2 پرتاب بین‌المللی داشتیم.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: تعداد پرتاب‌های انجام شده در دولت سیزدهم در طی 2 سال و نیم، از 2 دولت گذشته بیشتر بوده است. ما تلاش داریم سیزدهمین پرتاب را نیز در دولت سیزدهم انجام بدهیم. 

وی گفت: دستیابی به لایه لئو از مهم‌ترین اهداف ما است. یکی از پروژه‌های بسیار مهم ما پایگاه فضایی چابهار است چرا که زمینی که در آنجا قرار داشت که 10 سال خاک خورد اما در این دولت ما کار ساخت بزرگ‌ترین پایگاه غرب آسیا را انجام دادیم که بین 50 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.