تهران صاحب 50000 "تاکسی‌ برقی" می‌شود!

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، اگرچه در سال‌های گذشته کمبود‌هایی در حمل و نقل عمومی تهران وجود داشت و مسئولان وقت شهرداری در تلاش بودند تا وضعیت بهتری در حوزه حمل و نقل عمومی تهران ایجاد کنند اما این روند رو به بهبود بین سال‌های 96 تا 1400 به جای پیشرفت و تداوم با کندی و حتی پسرفت مواجه شد و به تدریج شاهد وضعیت اسفناکی در حوزه حمل و نقل عمومی شدیم.  

با آغاز به کار دوره فعلی مدیریت شهری، تهران جان تازه‌ای گرفت؛ شورای شهر تهران با اختصاص حدود نیمی از بودجه شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی در دو سال متوالی، زمینه توسعه و بهبود این حوزه را فراهم کرد و شهرداری تهران هم برای جبران عقب ماندگی‌ها آستین‌ها را بالا زد.  

اما در کنار افتتاح 19‌ ایستگاه مترو، احداث خطوط 8، 9، 10، نوسازی بیش از 800 دستگاه اتوبوس، اورهال 428 دستگاه اتوبوس فرسوده، شهرداری تهران یک قرارداد تاریخی با چینی‌ها منعقد کرد که ضمن به سرانجام رساندن یکی از اقدامات بر زمین مانده از سال 95 مبنی بر عقد قرارداد دریافت 630 دستگاه واگن برای مترو که در ادامه به 791 دستگاه افزایش یافت، قرار است 2500 دستگاه اتوبوس 12 متری، 25000 دستگاه تاکسی سدان برقی، 2500 دستگاه تاکسی شاسی‌بلند (suv)، 10 هزار دستگاه ون و 150 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با پشتیبانی مالی چین خریداری شود.  

در کنار گام بلند شهرداری تهران با انعقاد قرارداد مذکور که نتایج آن با همکاری و حمایت‌های دولت به تدریج در سال جاری محقق خواهد شد،  قرار است از طریق وزارت صمت نیز تاکسی برقی‌های دیگری عاید تهران شود.

نماینده ویژه وزیر صمت در حوزه توسعه خودرو‌های برقی نیز در این باره با بیان اینکه برنامه جدید وزارت صمت برای تولید و واردات خودرو‌های برقی تا دو سال یا حتی 3 سال به طول میانجامد، اظهار کرد: 100 هزار تاکسی، 20 هزار خودروی شخصی، 4 هزار دستگاه اتوبوس برقی و 400 هزار دستگاه موتور سیکلت برقی هدف‌گذاری وزارت صمت برای فاز اول برقی‌سازی در کشور است.

از بسته حمل و نقلی وزارت صمت که 10 هزار خودروی برقی تا آخر تیر ماه در کشور عرضه خواهد شد،  27000 دستگاه تاکسی سهم شهر تهران است که قرار است به تدریج وارد این ناوگان شود.

از میان حدود 200 دستگاهی که تاکنون به عنوان تاکسی برقی از محل واردات وزارت صمت برای تهران رونمایی شده نیز 4 خودرو مجوز پلاک تاکسی را از وزارت کشور اخذ کرده‌اند.

شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره  اظهار کرد: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌های کشور به‌ویژه شهر تهران و به‌روز‌رسانی سیستم حمل و نقل درون شهری و ارتقای ایمنی خدمات به شهروندان شهر تهران وزارت کشور، پنجم خرداد ماه ضمن تأیید مشخصات فنی 4 مدل خودروی برقی طی مکاتبه‌ای مجوز اعطای پلاک تاکسی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی را صادر کرد.

وی با بیان اینکه این نخستین گام برای تأیید مشخصات فنی خودرو‌های برقی است، گفت: دیگر خودرو‌های برقی وارداتی هم در حال طی مراحل فنی برای دریافت این مجوز از سوی وزارت کشور هستند و این مهم آغاز تحولات کلان و سبز سیستم حمل و‌نقل عمومی شهر تهران خواهد بود.

بخشی  از این تاکسی‌ها در قالب شرکت مالکی راهبری می‌شوند و بر تعداد فعلی تاکسی‌های شهر تهران افزوده خواهند شد اما بخش دیگر این تاکسی‌ها جایگزین تاکسی‌های فرسوده فعلی خواهند شد.  

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

50000

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.