محرابیان: دولت سیزدهم ناترازی‌ها را در مصرف برق بهبود بخشید

وزیر نیرو گفت: دولت سیزدهم در مدیریت مصرف برق در بخش خانگی با اعمال تعرفه و پاداش صرفه‌جویی، در ادارات با تغییر ساعات و در بخش صنایع با موکول کردن تغییر ساعت قطع برق صنایع از ساعت‌های پربار به ساعت‌های کم بار توانست میزان مصرف را کنترل کند.

به گزارش خبرآنی، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو که برای ارایه گزارشی از مدیریت مصرف انرژی در ماه های گرم سال در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، با تسلیت شهادت شهدای خدمت و به ویژه آیت الله رئیسی و همچنین با تشکر از مجلس دوازدهم بابت حضور و برگزاری مراسم بزرگداشت برای شهدای خدمت درباره عملکرد وزارت نیروی دولت سیزدهم اظهار داشت: دو عنصر آب و برق، عناصری حیاتی در رشد اقتصاد، امنیت، محیط زیست و مسائل اجتماعی کشور هستند. از سوی دیگر دعوت از بنده نشان دهنده عزم نمایندگان برای ورود به این موضوعات و همکاری مجلس دوازدهم با دولت سیزدهم است.

محرابیان ادامه داد: گزارش وضعیت برق کشور در ابتدای شروع دولت سیزدهم به خوبی نشان دهنده عملکرد خوب و پرتلاش وزارت نیرو خواهد بود. در موضوع برق در ابتدای دولت سیزدهم با سه ناتزاری بزرگ مواجه بودیم. چرا که در دولت یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت نیروگاه‌ها افزوده شد که مقدار کمی بود و منجر به ناترازی در صنعت برق کشور شد. این ناترازی از سال ۹۶ شروع و در ۱۴۰۰ به اوج خود رسید به طوری که از اردیبهشت تا شهریورماه تا سه نوبت قطعی برق بوجود آمد. بنابراین مهم ترین معضل کشور خاموشی های خارج از جدول و  نارسایی‌هایی که در  این زمینه وجود داشت، بود.

وزیر نیرو با بیان این نکته که در تابستان ۱۴۰۰ بیش از ۴۲ درصد اخبار منفی رسانه ها فقط به قطعی برق منتسب بود که بی سابقه هم بود، عنوان کرد: هر ساله پنج الی ۶ درصد رشد تقاضا در مصرف انرژی داریم. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مواجهه با این مسئله مهم، دو اقدام انجام شد. توسعه نیروگاه ها و مدیریت و بهینه سازی مصرف. در ۳۲ ماه عملکرد دولت سیزدهم بیش از ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شد و حدود ۲۲ هزار مگاوات دیگر نیز به ظرفیت نیروگاهی افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب مجلس شورای اسلامی، تصویب ماده ۴ قانون مانع زدایی به منظور سرمایه‌گذاری صنایع کشور برای احداث نیروگاه‌ها بود که کمک حال دولت سیزدهم شد.

علی اکبر محرابیان درباره مدیریت مصرف برق کشور توسط دولت سیزدهم گفت: مدیریت مصرف به معنی جدا کردن اوج مصرف در بخش های مختلف است و در صورتی که مصرف به خوبی کنترل نشود، ضرر و زیان ناترازی به معیشت مردم وارد خواهد داشت. اما دولت سیزدهم در مدیریت مصرف در بخش خانگی با اعمال تعرفه و پاداش صرفه جویی، در ادارات با تغییر ساعات و در بخش صنایع با موکول کردن تغییر برق صنایع از ساعت‌های پربار به ساعت‌های کم بار توانست میزان مصرف را کنترل کند.

وزیر نیرو ادامه داد: در  تابستان ۱۴۰۲ مجموع مصرف خانگی نه تنها رشد نکرد بلکه به صورت هوشمندانه به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت کاهش پیدا کرد. همچنین ۲۵ درصد برق بیشتر برای صنایع تامین شد. این درحالیست که در تابستان ۱۴۰۱ مجموع مصرف ۴۸ میلیارد کیلووات بوده است. در دولت سیزدهم مدیریت مصرف در صنایع به گونه ‌ای بوده است که موجبات کاهش تولید فراهم نشود که میزان تولیدات میلگرد، گندم و ... به خوبی نشان دهنده این موضوع است. از سوی دیگر برای اولین بار در طول صنعت برق کشور میزان تامین برق صنایع از برق خانگی پیشی گرفت‌.

ادامه دارد...

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.