قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت

شاخص قیمت جهانی مواد غذایی سازمان ملل‌ متحد در ماه می برای سومین ماه متوالی افزایش یافت، زیرا افزایش قیمت غلات و محصولات لبنی بر کاهش قیمت شکر و روغن‌های گیاهی غلبه کرد.

به گزارش خبرآنی، فائو روز جمعه (۷ ژوئن) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ماه می به طور میانگین ۱۲۰.۴ واحد بود که ۰.۹ درصد نسبت به سطح آوریل افزایش داشت. با این حال، شاخص ماه می ۳.۴ درصد کمتر از سطح سال قبل بود.

شاخص فائو در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید، زیرا قیمت مواد غذایی از رکوردی که در مارس ۲۰۲۲ ثبت شد، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، همچنان کاهش یافت.

افزایش قیمت غلات در ماه می با افزایش ۶.۳ درصدی در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد شرایط نامطلوب محصول که برداشت محصول سال ۲۰۲۴ را در مناطق تولیدکننده کلیدی مانند شمال آمریکا، اروپا و منطقه دریای سیاه محدود می‌کند، حمایت کرد.

فائو گفت که قیمت لبنیات در ماه می نسبت به آوریل ۱.۸ درصد افزایش یافته است که دلیل آن افزایش تقاضا برای محصولات در آستانه تعطیلات تابستانی در میان نگرانی‌ها از کاهش تولید شیر در غرب اروپاست.

شاخص شکر در ماه می فائو به شدت کاهش یافت و ۷.۵ درصد به صورت ماهانه کاهش یافت زیرا شروع خوبی برای برداشت جدید در تولیدکننده برتر برزیل است. قیمت روغن نباتی در این ماه ۲.۴ درصد کاهش یافت، زیرا قیمت روغن پالم در بحبوحه افزایش تولید فصلی کاهش یافت.

در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، فائو تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵را ۲.۸۴۶ میلیارد تن پیش‌بینی کرد که تقریباً برابر با رکورد تولید سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ است، زیرا تولید جو، برنج و گندم در حال افزایش است و کاهش ذرت را جبران می‌کند.

با این حال، فائو هشدار داد که «شرایط نامساعد جوی اخیر در منطقه دریای سیاه احتمالاً منجر به کاهش رتبه تولید گندم در جهان خواهد شد، احتمالی که هنوز در پیش‌بینی منعکس نشده است».

بر اساس گزارش رویترز، فائو عنوان کرد که میزان استفاده از غلات در جهان در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ با افزایش ۰.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رکورد جدید ۲.۸۵۱ میلیارد تن رسیده است. ذخایر جهانی غلات احتمالاً ۱.۵ درصد از سطح افتتاحیه خود به رکورد ۸۹۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

جهانی غذایی افزایش

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.