از توصیه به کاندایدهای ریاست جمهوری تا ممنوعیت سلب امتیاز سیم‌کارت و تلفن

توصیه وزارت ارتباطات به کاندیداهای ریاست جمهوری برای فعالیت در بستر پیام‌رسان‌های داخلی، اتصال ۱۲۶۱ امین روستای بالای ۲۰ خانوار سیستان و بلوچستان به اینترنت، ماجرای حذف یک گزینه و دردسر تاکسی‌های اینترنتی و ایجاد زیرساخت توسعه شهر هوشمند با اجرای طرح فیبرنوری برخی از مهم‌ترین خبرهایی بودند که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.

به گزارش خبرآنی، هفته دوم خردادماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر توصیه وزارت ارتباطات به کاندیداهای ریاست جمهوری برای فعالیت در بستر پیام‌رسان‌های داخلی آغاز شد.

یکی از شعارهای این دولت خروج از سلطه پلتفرم‌های خارجی بود زیرا بر این باور بود که امروزه فناوری سبک حکمرانی در دنیا و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده است؛ در این راستا امیر محمد زاده لاجوردی- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد: رئیسی مظلوم برای توسعه داخلی‌ها هزینه‌ها داد. نتیجه آن شد، عبور ایتا از تلگرام و واتس‌اپ با ۳۰.۵ میلیون کاربر ماهانه و ۱۹ میلیون کاربر روزانه و رشد ۲۰ برابری ترافیکش.

تقدیر از پنجره واحد خدمات دانشگاهی در اتحادیه جهانی ارتباطات

وی در ادامه خطاب به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: کاندیدای محترم؛ فعالیت اصلی شما در بستر داخلی تعیین‌کننده خواهد بود و محکی است بر حمایت از تولید داخل. تقدیر از پنجره واحد خدمات دانشگاهی در اتحادیه جهانی ارتباطات از دیگر خبرهای مهمی بود که در این هفته منتشر شد. اتحادیه جهانی ارتباطات (ITU)، پنجره واحد خدمات دانشگاهی (Universities Smart Services Single Window) را به‌عنوان پروژه برگزیده در بخش علم الکترونیکی انتخاب کرد.

محمد خوانساری- رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران - در حاشیه اجلاس سران جامعه اطلاعاتی سال ۲۰۲۴ که در  شهر ژنو کشور سوییس در حال برگزاری است، با حضور در مراسم WSIS Prize Champion ۲۰۲۴، با ارائه لوح تقدیر از سوی رئیس بخش توسعه اتحادیه جهانی ارتباطات مورد تقدیر قرار گرفت. بیش از ۲۴۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی به این درگاه متصل شدند و بیش از ۴۹۰ سامانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از طریق این درگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند  (my.gov.ir) متصل شده و از این طریق در دسترس است.

از دیگر خبرهای مهمی که در این هفته منتشر شد می توان به خبر تاکید بر لزوم تشکیل کمیسیون تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس از سوی یک کارشناس اشاره کرد. کیوان نقره کار- کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره مهم‌ترین اقدامات انجام شده در زمینه اقتصاد دیجیتال در دولت فعلی و سیاست‌های کلی آن توضیح داد: طبیعتا نگاه به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همیشه وجود داشته و موضوع اقتصاد دیجیتال از نظر واژه‌ها در سطح کلان مانند اقتصاد دیجیتال در وزارت اقتصاد یا اقتصاد مبتنی بر فناوری در معاونت علمی-فناوری، مطرح شده است.  

وی افزود: شکل گیری همین واژه‌ها در سطح کلان و توجه به آن در سطح بالا و سیاست‌گذاران و دستگاه‌های اجرایی دولتی، جای خوشحالی دارد اما مهم‌تر از طرز فکر باید فرآیندهای اجرایی را هم شاهد باشیم. به زبان ساده‌تر اینکه ما شاهد باشیم چقدر این اتفاق افتاده و زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، قوانین و مقررات و تسهیل‌گری مهیا شده، مهم است و اینکه چقدر توانستیم این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از آن کمک بگیریم.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد اقتصاد دیجیتال زمانی محقق می‌شود که دولتمردان ما یا دستگاه‌های سطح کلان مانند مجلس، قوه قضائیه و غیره در سطح حمایتی، تسهیل گری، قانون‌گذاری حضور مستمر داشته باشند و فرآیندهای اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کنند. بنابراین به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم این واژه در قالب یک نگرش درحال شکل‌گیری بوده، نکته مثبتی است اما درباره اینکه چقدر اجرایی شده باید گفت که در این زمینه کند عمل کرده‌ایم. 

افتتاح پروژه فیبرنوی در شهر خوانسار

این هفته علاوه بر موارد گفته پروژه فیبرنوری در شهر خوانسار افتتاح شد. در سفری یک‌روزه به استان اصفهان که چندی پیش انجام شد، ضمن دیدار معاون وزیر ارتباطات با استاندار اصفهان و شهردار مرکز این استان، پروژۀ فیبرنوری منازل و کسب و کارها را در شهر خوانسار افتتاح شد.

معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: رئیس جمهور شهید یک روز قبل از شهادت در جلسه شورای عالی فضای مجازی پیگیر روند اجرای طرح فیبرنوری در کشور بودند از این رو با جدیت بیشتری پیگیر این طرح هستیم تا در مدار خدمت‌رسانی به مردم قرار بگیرد. هدف این است که از ایجاد انحصار در اپراتورها جلوگیری کنیم و در مسیر رقابت خدمت‌رسانی بهتری به مردم انجام شود.

وی افزود: در انتخاب اپراتورها برای اجرای طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها شاخص‌هایی را مد نظر داریم تا پروژه‌ها با سرعت بیشتری انجام شود و قیمت تمام شده برای مردم مناسب‌تر باشد. زیرساخت توسعه شهر هوشمند با اجرای این طرح ایجاد می‌شود.

همچنین در این هفته سلب امتیاز سیم کارت و خطوط تلفن ممنوع اعلام شد و رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرد مخابرات باید خسارت بدهد. حجت‌الاسلام حکمتعلی در این باره اظهار کرد: بر اساس رویه‌ای که وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات در پیش گرفته بود، اگر به هر دلیلی سیم کارت تلفن همراه و یا خط ثابت تلفنی مدتی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، پس از ۶ ماه خط تلفن را سلب امتیاز و نسبت به فروش آن اقدام می‌کردند که این موضوع در دیوان عدالت اداری مورد شکایت قرار گرفت.

وی افزود: دیوان عدالت اداری بنا به وظیفه قانونی خود در هیئت تخصصی و هیئت عمومی به این موضوع ورود پیدا کرد و دلایل این کار را از شرکت مخابرات، وزارت ارتباطات و کمیسیونی که درباره این امر تصمیم گرفته بود، اخذ کرد و با توجه به دلایل ارائه شده مشخص شد که استدلال‌های موجود مطابق قانون نبوده و قانون‌گذار چنین اختیاری را به آن‌ها نداده است که از افراد سلب امتیاز و سلب مالکیت کنند، در همین راستا این مصوبه با رای دیوان عدالت اداری ابطال شد. 

آخرینن وضعیت شبکه ارتباطی در سیستان و بلوچستان

ماجرای حذف یک گزینه و دردسر تاکسی‌های اینترنتی از دیگر خبرهایی بود که در هفته گذشته منتشر شد. ماجرا از این قرار است که اخیرا خبرهایی مبنی بر احتمال بازگشت گزینه عجله دارم به تاکسی‌های اینترنتی شنیده شد. اما محمدهادی عبادی - معاون برنامه‌ریزی معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری درباره اخبار منتسب به این معاونت مبنی بر اینکه «گزینه عجله دارم در سکوهای مربوط به تاکسی‌های اینترنتی مصداق گرانفروشی نیست»، اعلام کرد: معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مرجع تشخیص گرانفروشی نیست و برابر قوانین مراجعی مثل سازمان تعزیرات حکومتی این مهم را بر عهده دارند. وی یادآور شد: سازمان تعزیرات حکومتی پیشنهاداتی ارائه داده است که پس از بررسی با حضور ذی‌نفعان، در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود. 

با نزدیک شدن به پایان هفته  ۱۲۶۱ امین روستای بالای ۲۰ خانوار سیستان و بلوچستان به اینترنت و شبک ارتباطی متصل شد. در آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطی استان سیستان بلوچستان با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۱۲۶۱ روستای بالای بیست خانوار و ۵۰۰ روستای زیر بیست خانوار این استان به شبکه ارتباطی و اینترنت پرسرعت متصل شدند.

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با اعتباری بیش از دو هزار میلیارد تومان، ۱۲۶۱ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۵۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار و در مجموع ۱۷۶۱ روستا استان به شبکه ارتباطی و اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند.برای اتصال این روستاها بیش از ۹۰۰ کیلومتر فیبرکشی صورت گرفته و بیش از ۱۵۰ کیلومتر جاده دسترسی (برای نصب سایتها در ارتفاعات) و ۷۰ کیلومتر شبکه برق احداث شده است.حدود ۳۰۰ روستای بالای بیست خانوار در استان سیستان و بلوچستان باقی مانده است که هنوز فاقد شبکه ارتباطی پرسرعت و پایدار هستند که ظرف شش ماه آینده بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این روستاها نیز به شبکه ارتباطی متصل خواهند شد.

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.