نقش یک ریز RNA‌ در مهار تومورزایی نوعی سرطان پوست

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از پژوهشگاه رویان، ملانومای بدخیم کشنده‌ترین نوع سرطان پوست با پیش آگاهی ضعیف است. میزان بقای یک‌ساله برای مبتلایان به مرحله پایانی این بیماری، حدود ۱۰ درصد ارزیابی می‌شود. متأسفانه این بیماری معمولاً در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شود و نرخ متاستاز (مهاجرت سلول‌های سرطانی از عضو مبتلا به دیگر عضوها و ایجاد توده سرطانی جدید در عضو مقصد) در آن زیاد است.

نقش سلول‌های بنیادی ملانوما در پیشرفت، متاستاز و عود مجدد این بیماری کاملاً اثبات شده است. سلول‌های بنیادی ملانوما، سلول‌هایی کم‌یاب در توده سرطانی هستند که با پتانسیل تهاجمی بالا، مقاومت دارویی، ظرفیت خودنوسازی و توان تولید تمام دودمان‌های سلولی موجود در تومور، از سایر سلول‌ها متمایز می‌شوند.

ریز آر آن‌ای‌ها (miRNAs) از عوامل اپی ژنتیکی هستند که ساز و کارهای سلولی مختلف از جمله تکثیر، تمایز، بقا و مهاجرت سلول‌ها را کنترل می‌کنند. در سرطان‌های مختلف، از جمله ملانوما، تنظیم‌زدایی از ریز آر ان‌ای‌ها گزارش شده است. با توجه به اثر این ریز آر ان‌ای‌ها در سرکوب تومور، به نظر می‌رسد هر سرطان، الگوی منحصر به فردی از بیان آنان داشته باشد.

دکتر مرضیه ابراهیمی، دکتر پریسا صحرانورد، دکتر امیرحسین ایزد پناه و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، با هدف بررسی اثر miR-۹ در قدرت بنیادینگی (stemness) سلول‌های بنیادی ملانوما، طی پژوهشی به بررسی تأثیر کاهش و افزایش بیان ریز آر ان‌ای مذکور در دو رده سلولی از ملانوم پرداختند.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین‌المللی Melanoma Research منتشر شده است، نشان داد، افزایش بیان miR-۹ به شکل معنی‌داری توان تقسیم، خود نوزایی، مهاجرت و تومورزایی سلول‌های بنیادی ملانوما را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، نتایج این پژوهش مشخص کرد کاهش بیان ریز آر آن‌ای مذکور منجر به افزایش تقسیم سلول‌های بنیادی ملانوما، کلونی‌زایی، توان مهاجرت و تومورزایی در آنان می‌شود.

نتایج این پژوهش به روشنی نشان داد که miR-۹ یک ریز آر ان‌ای مهار کننده تومور است که قادر است سلول‌های بنیادی ملانوما را از جهات مختلف مهار و سرکوب کند. بنابراین، این ریز آر ان‌ای می‌تواند به عنوان یک مهار کننده بالقوه رشد و توسعه سرطان پوست بدخیم مطرح شود.

منبع : مهر
برچسب ها :

تومورزایی سرطان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.