کاوشگر چینی روی ماه فرود آمد/ جمع آوری سنگ و خاک ماه

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از ای اف پی، فضاپیمای مذکور در حوضچه آیتکن(Aitken)قطب جنوب سیاره فرود آمد که یکی از بزرگترین دهانه های ایجاد شده در اثر یک برخورد در منظومه شمسی به حساب می آید.

این نخستین باری است که نمونه ها از این منطقه که به ندرت مورد بررسی قرار گرفته، جمع آوری می شوند. فضاپیمای چانگ۶ که ۳ می ۲۰۲۴ میلادی به فضا پرتاب شد، یک ماموریت ۵۳ روزه پیچیده را در پیش رو دارد. فضاپیمای مذکور که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری ماه دور آن مدار می زد، ارتفاع خود را کاهش داد تاسطحی را برای فرود جستجو کند.

هوانگ وو یکی از مقامات سازمان علم و فناوری هوافضای چین در این باره می گوید: کاهش ارتفاع مدار فضاپیما ریسک های اندکی داشت، بنابراین ما فقط باید فرایند را به طور دقیق کنترل می کردیم تا در مسیر فعلی خود قرار گیرد. پس از آن باید به سرعت و در ۱۵ دقیقه سرعت را کاهش می دادیم و به صفر می رساندیم که این امر نیازمند مقدار زیادی سوخت است.

اکنون که کاوشگر روی سطح سیاره فرود آمده، جمع آوری سنگ و خاک ماه برای انجام آزمایش های دیگر را در منطقه فرود انجام می دهد. به نوشته خبرگزاری رسمی شینهوا این فرایند طی ۲ روز تکمیل می شود. کاوشگر از روش حفاری برای جمع آوری نمونه زیر خاک و یک بازوی رباتیک برای جمع آوری نمونه از روی سطح استفاده می کند.

منبع : مهر
برچسب ها :

کاوشگر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.