ایرانداک در رشته زبان‌شناسی رایانشی دانشجو می‌پذیرد

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با کسب مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ایرانداک در رشته کارشناسی ارشد زبان‌شناسی رایانشی از مهرماه سال ۱۴۰۳ و هم‌زمان با سال تحصیلی جدید دانشجو می‌پذیرد.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با هدف انجام پژوهش‌های مرتبط با پردازش زبان طبیعی، در سال ۱۳۹۵ گروه زبان‌شناسی رایانشی را در پژوهشکده علوم اطلاعات تاسیس کرده است. کاربرد فناوری پردازش زبان طبیعی در پردازش متن و تهیه پیکره‌های صرفی و نحوی زبانی، آموزش در سطح تحصیلات تکمیلی و انجام پژوهش‌های نظری و کاربردی در حوزه پردازش زبان طبیعی از دیگر اهداف راه‌اندازی این گروه بوده است.

با توجه به ماموریت‌های ایرانداک مبنی بر مدیریت اطلاعات و مدیریت داده‌ها تحت وب، این گروه با وجود متخصصان حوزه زبان‌شناسی و علوم رایانه، توانسته است طرح‌های پژوهشی متعددی در حوزه زبان‌شناسی رایانشی انجام دهد که بسیاری از آنها منجر به تولید محصولات گوناگون، از جمله پیکره‌های بزرگ زبانی، شده است. دانشجویان زبان‌شناسی رایانشی در ایرانداک می‌توانند بسیار هدفمند حوزه‌هایی را برای پایان‌نامه انتخاب کنند که از قبل در اهداف پژوهشی پژوهشگاه قرار گرفته و طرح‌های پژوهشی متعددی در آن حوزه‌ها انجام شده است؛ بنابراین، دانشجویان از همان ترم‌های نخست می‌توانند مسیر پژوهشی که دنبال خواهند کرد را ببینند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

زبان‌شناسی رایانشی یا رایانه‌ای (Computational linguistics) حوزه‌ای میان‌رشته‌ای است که می‌کوشد با بهره‌گیری از روش‌های آماری و قاعده‌بنیاد (rule-based)، به مدل‌سازی زبان طبیعی بپردازد. این رشته پل ارتباطی میان علوم رایانه و زبان‌شناسی است. هدف از راه‌اندازی این رشته ایجاد تعامل میان متخصصان علوم زبان‌شناسی و علوم رایانه و مهندسی رایانه برای تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه پردازش زبان طبیعی است.

پذیرفته‌شدگان نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ می‌توانند با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته در پایگاه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی sanjesh.org کد رشته اختصاص‌یافته به رشته زبان‌شناسی رایانشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران را انتخاب کنند.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.