اولین دوره مسابقات بین‌المللی مناظره دانشجویان برگزار می‌شود

به گزارش گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، آیین اختتامیه دوازدهمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت، حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی  و برخی مدیران و روسای واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی و همچنین تیم‌های راه یافته به مراحل نهایی این دوره از مسابقات در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

 

در مرحله رده‌بندی دو گروه سره (موافق) از دانشگاه علوم پزشکی تهران و گروه گمنام (مخالف) از دانشگاه تهران با گذاره «اُفت کیفیت تشکل‌های دانشجویی، معلول نگاه امنیتی به دانشگاه است» به رقابت با یکدیگر پرداختند.

در ادامه، مناظره نهایی بین دو گروه سخن (موافق) از دانشگاه تهران و گروه طلوع (مخالف) از همدان با گذاره «دوگانه اصلاح‌طلب ـ اصولگرا در سیاست ایران به دوگانه معتدل ـ رادیکال تبدیل شده است» برگزار شد. اعضای گروه سخن را محمدامین عامری، محمدامین کشاورزحداد، فاطمه حسن‌نژاد و مرضیه سیفی از دانشگاه تهران و اعضای گروه طلوع را حسین امام‌علی‌زاده، دانیال موحد، صدرالدین فقیه، و مسعود سامیان از همدان تشکیل می‌دادند که مناظره مرحله نهایی بین این دو گروه برگزار شد.

ترکیب گروه داوری این دوره نیز شامل صدیقه ببران، علی منتظری، علی مرشدی‌زاد، حسن فارسی و لیلا سنگی بود. رئیس‌الساداتی و حسین میرزایی نیز داوران نکته‌یاب این دوره بودند که پس از شنیدن استدلال‌های دو گروه موافق و مخالف گزاره فوق سوال‌های خود را مطرح و در کنار داوران دانشجو به داوری پرداختند.

پس از داوری مناظره نیمه‌نهایی و فینال، آیین اختتامیه دوازدهمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویی با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی کشورمان و پخش کلیپی در خصوص شهدای خدمت آغاز شد.

شهید آیت الله رئیسی مصداق و الگوی مناظرات بودند

در ادامه مراسم اختتامیه، حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد رییس جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بیان کرد: ایشان برای مناظرات الگو بودند‌. اگر در مناظرات به دنبال ادبِ گفت‌وگو و مناظره هستیم، آیت‌الله رئیسی الگو و مصداق این موضوع هستند. مناظرات ریاست جمهوری را به یاد بیاورید. دو رویکرد در مناظرات وجود دارد؛ حقیقت‌طلبی و قدرت‌طلبی که شهید آیت‌الله رئیسی رویکرد حقیقت‌طلبی را در مناظرات دنبال می‌کردند، آن هم در جایی که برخی با رویکرد قدرت‌طلبی به دنبال اغوا بودند نه اقناع و ایشان به دنبال روشنگری بودند.

وی با اشاره به اینکه دوازدهمین دوره مناظرات نیز به خوبی برگزار شد، گفت: این دوره، دوره ویژه‌ای بود و ما پس از شهادت آیت‌الله رئیسی به این فکر کردیم که مسابقات را به تعویق بیندازیم. اما با توجه به نگاه امیدبخش مقام معظم رهبری که فرمودند کارهای کشور به تعویق نیفتد، موجب شد مسابقات را طبق برنامه برگزار کنیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی افزود: در این دوره 64 گروه در مرحله کشوری شرکت کردند و از اقصی نقاط کشور شاهد حضور دانشجویان بودیم که کسب موفقیتی از لحاظ کمی و کیفی برای مناظرات بود.

 فارسی در ادامه تصریح کرد: رویکرد دینی و اعتقادی ما ناظر بر این است که اگر گفت‌وگو و مناظره‌ای شکل می‌گیرد، برای کشف حقایق باشد. هدف ما ترویج فرهنگ گفت‌وگو در کشور به عنوان یک فضیلت است‌؛ چیزی که مطالبه رهبر انقلاب است و جهاددانشگاهی به آن لبیک گفته است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به دنبال اغوا و قدرت‌طلبی نبوده و نیست، عنوان کرد: دانشجویان از آرمان‌طلب‌ترین اقشار جامعه هستند و شاهد رعایت آداب مناظره در این مسابقات بودیم. اینجا بحث برنده و بازنده در مرحله چندم اهمیت قرار دارد. مسأله اصلی ترویج فرهنگ گفت‌وگو است و شما دانشجویان مسئولان آینده کشور هستید و در آینده نیازمند آموخته‌های خود در این مسابقات خواهید بود.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: هشتم تیر انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم. ما رییس‌جمهور کشور و یارانشان را از دست دادیم. انتخابات هشتم تیر بزنگاه است و الحمدلله مردم ایران همیشه در بزنگاه‌های تاریخی به خوبی نقش خود را ایفا کرده‌اند و امیدواریم در مناظراتی که شکل خواهد گرفت، کاندیداهای ریاست جمهوری در مسیر حقیقت طلبی حرکت کنند و به دنبال اغواء جامعه نباشند.

وی در پایان سخنانش از دست اندرکاران این دوره از مسابقات ملی مناظره دانجشویان ایران قدردانی و تشکر کرد.

رییس جمهور شهید طعم شیرین خدمت بدون منت را به ما چشاند

 سپهر خلجی، رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت سخنران دیگر این آیین بود که از جهاددانشگاهی برای شکل‌دهی به این مجموعه نشست‌ها تشکر کرد و گفت: این مسابقات در راستای مطالبه رهبری است که بر ترویج گفت‌وگو در دانشگاه‌ها تاکید دارند.

وی با اشاره به رشد قابل توجه تعداد شرکت‌های دانش بنیان طی سه سال فعالیت دولت شهید آیت‌الله رئیسی، عنوان کرد: این مسابقات زمینه‌ساز نشاط در دانشگاه‌ها است. این مسیر مورد خواست و مطالبه شهید آیت‌الله رئیسی بود. سال گذشته به دلیل تاکیدات ایشان 300 نشست دانشجویی با حضور اعضای هیأت دولت، استانداران و فرمانداران و حتی خود ایشان در دانشگاه‌ها برگزار شد و مسئولان به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات رییس جمهور شهید و سیاست‌های ایشان در حوزه‌های علمی طی سه سال گذشته، تعداد شرکت‌های دانش بنیان از 5 هزار به 10 هزار رسید و رشد درآمدهای حاصل از صادرات محصولات دانش بنیان سه برابر شد و آیت‌الله رییسی نقش مهمی در احیای دانشگاه‌ها داشتند که این امر به دلیل اهتمام دولت رئیس‌جمهور شهید به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بود.

 خلجی ضمن هشدار نسبت به اینکه ما به طور پیوسته در نبرد تصویرسازی و روایت‌گری هستیم، گفت: خیلی تلاش شد که از دولت و شخص شهید ‌آیت‌الله رئیسی تصویر نامناسبی ارائه شود. هزینه‌های زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام دادند و افراد و شبکه عظیم رسانه‌ای را پای کارشان آوردند، اما تصویر واقعی از شهید همان تصویری بود که مردم خلق کردند و نشان داد مردم دل در گرو چه تصویری دارند و تصویر حقیقی و زلالی از شهید رئیسی ارائه شد.

وی با بیان اینکه رییس جمهور شهید طعم شیرین خدمت بدون منت را به ما چشاند، گفت: در سه حوزه ویژگی‌های شخصیتی، مدیریتی و مسیر و راهی که ایشان ایجاد کردند می‌توان درباره آیت‌الله رییسی صحبت کرد. امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که این مسیر را همانطور که ایشان بنا نهاد، ادامه دهیم.

مسابقات مناظره امکانی است تا ببینیم کشور به چه نیاز دارد

در ادامه این آیین،  عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز خطاب به دانشجویان گفت: این مسابقات را فقط مسابقه نبینید بلکه آن را یک امکان ببینید که کشور به آن نیاز دارد. حواسمان باشد همه مهارت‌هایی که اینجا کسب می‌کنید برای این است که فردا در اجتماع نقش آفرینی موثری داشته باشید و به حقانیت رسیده و از حقیقت دفاع کنید.

وی پیشنهاد کرد: خوب است که خروجی این مسابقات صدور بیانیه‌ای باشد که خطاب به انتخابات پیش رو صادر شود و اعلام کند ما در کشور به مناظره‌های سازنده نیاز داریم.

رشد 130 درصدی شرکت کنندگان در دوازدهمین دوره مسابقات مناظره

 رضا فریدزاده، رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز به ارائه گزارشی از روند برگزاری این مسابقات پرداخت و گفت: از مهر سال گذشته مرحله استانی مسابقات در 28 استان و 10 واحد دانشگاهی تهران آغاز شد. در این دوره 914 گروه چهار نفره دانشجویی حضور داشتند که با رشد 130 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم. اتفاقی که از نظر کمی رخ داد، قطعا به دلیل حمایت دولت بود و شهید آیت‌الله رئیسی سال گذشته پیامی به اختتامیه مسابقات ارسال کردند و امسال نیز قرار بود پیامی به این دوره ارسال کنند که این ضایعه رخ داد.

وی در ادامه سخنانش از تمامی نهادها و مجموعه‌هایی که در برگزاری این مسابقات با جهاددانشگاهی همراهی و همکاری داشتند تشکر کرد و گفت: سیزدهمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویی را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

همچنین در ادامه این آیین، پوستر اولین دوره مسابقات بین‌المللی مناظره رونمایی شد.

در بخش پایانی نیز گروه «سخن» به عنوان قهرمان مسابقات، گروه «طلوع» به عنوان نایب قهرمان، گروه «گمنام» به عنوان گروه سوم و گروه «سره» به عنوان گروه چهارم این دوره از مسابقات معرفی شدند‌ و گروه قهرمان تندیس خواجه نصیرالدین طوسی را همراه با جوایز نقدی دریافت کرد.

دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از آبان‌ماه سال 1402 و با رقابت نزدیک به 900 گروه دانشجویی در سراسر کشور آغاز شد و پس از برگزاری مسابقات در سطح دانشگاهی و استانی، با رقابت 64 گروه دانشجویی چهار نفره در مرحله کشوری ادامه یافت. این مرحله نیز از شنبه 5 خردادماه تا 10 خرداد در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی برگزار شد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.