پس از قتل‌عام در رفح؛ خط قرمز بایدن کجاست؟

حملات متوالی ارتش رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب غزه که روزهای یکشنبه و سه شنبه رخ داد، موجب شده بسیاری از مدافعان حقوق بشر خط قرمزی که رئیس جمهور آمریکا در مورد حمله تل‌آویو به رفح تعیین کرده، بی‌معنی بدانند.

به گزارش خبرآنی، اوایل ماه مه پس از گذشت هفت ماه از جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا خط قرمز نادری را برای بزرگترین متحد خود کشید.

رئیس جمهور آمریکا به شبکه خبری «سی ان ان» گفت واشنگتن بمب و گلوله‌های توپخانه‌ای به ارتش رژیم صهیونیستی نخواهد داد که به شهر رفح در جنوب غزه حمله کند.

اما تصاویر اجساد شهدای فلسطینی در حمله یکشنبه شب ارتش رژیم صهیونیستی به چادرهای آوارگان در غرب رفح که دستکم ۴۵ تن شهید بر جای گذاشت، سوالاتی را درباره اعتبار این خط قرمز بایدن مطرح کرد.

«احمد ابوزنید» مدیر کمپین ایالات متحده برای حقوق فلسطین (USCPR) گفت: بسیار ناامیدکننده است که می‌بینیم رئیس جمهور بایدن همچنان به اسرائیل اجازه می‌دهد بدون مجازات عمل کند. صدور یک خط قرمز که می‌دانید به آن پایبند نخواهید بود، نه تنها به این معنی است که فضای نسل‌کشی ادامه خواهد داشت، بلکه نشان می‌دهد که بایدن از نظر سیاسی هم ضعیف است.

در هفته‌های اخیر، واشنگتن ناکامی خود را در مجازات رژیم صهیونیستی با گفتن اینکه حمله در رفح یک عملیات «محدود» بود، و نه حمله جامعی که بایدن درباره آن هشدار داده بود، توجیه کرد.

با وجود حملات شدید روز یکشنبه و پیشروی تانک‌های رژیم صهیونیستی در رفح، «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همین موضع را روز سه شنبه دوباره تکرار کرد.

میلر مدعی شد: ما نمی‌خواهیم شاهد انجام عملیات نظامی بزرگ در آنجا باشیم، همانطور که در خان یونس و شهر غزه شاهد بودیم. او افزود: در این مرحله، ما شاهد عملیات نظامی در مقیاس آن عملیات قبلی نبوده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده نمی‌تواند حضور خودروهای نظامی اسرائیل در مرکز رفح را «تأیید» کند، آنطور که شاهدان فلسطینی و رسانه‌های اسرائیلی آن را تایید کردند.

خط قرمز بی‌معنی

مدافعان حقوق فلسطین می‌گویند دولت بایدن آنچه را که تهاجم به رفح می‌داند، باز تعریف کرده تا بتواند وقوع حمله را انکار کند.

«یاسمین طیب» مدیر قانونگذاری و سیاستگذاری گروه حمایتی MPower Change Action، خط قرمز بایدن در مورد رفح را «کاملا بی معنی و صرفاً برای ادامه سیاست ظالمانه و غیرقابل دفاع» او در غزه خواند.

الطیب به شبکه خبری الجزیره گفت: اسرائیل قوانین بشردوستانه بین‌المللی و همچنین قوانین و سیاست‌های ایالات متحده را نقض می‌کند، اما به نظر می‌رسد که نزدیک به هشت ماه کشتار در غزه برای بایدن کافی نبوده تا با اجرای قوانین ایالات متحده و تعلیق فوری انتقال سلاح‌ها، موضعی اصولی و منسجم اتخاذ کند.

پس از قتل‌عام در رفح؛ خط قرمز بایدن کجاست؟
فلسطینی‌ها در جستجوی بازماندگان در زیر آوار بمباران‌ها

رژیم صهیونیستی پس از حمله روز یکشنبه، روز سه شنبه نیز به نزدیکی رفح حمله کرد و ۲۱ شهید برجای گذاشت.

«محمد حبیح» مدیر توسعه در سازمان مسلمانان آمریکایی برای فلسطین نیز خط قرمز بایدن را بی‌معنی توصیف کرد و گفت: دولت بایدن از اکتبر تاکنون نتوانسته اسرائیل را پاسخگو کند. ما الان در هشتمین ماه این جنگ هستیم. ما هر روز شاهد قتل عام جدید هستیم.

اوایل ماه جاری میلادی، ایالات متحده ارسال یک محموله بمب‌های سنگین به رژیم صهیونیستی را به دلیل اختلاف نظر در مورد رفح تعلیق کرد. این اقدام این امید را در میان مدافعان حقوق بشر ایجاد کرد که واشنگتن بالاخره در حمایت بی‌قید و شرط خود از رژیم صهیونیستی تجدید نظر می‌کند اما این خوش بینی به سرعت از بین رفت پس از آنکه چند مقام آمریکایی بر حمایت «قاطع» از رژیم صهیونیستی تأکید کردند و دولت بایدن هم با انتقال تسلیحات یک میلیارد دلاری به متحد خود موافقت کرد.

رژیم صهیونیستی سالانه حداقل ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می‌کند و ماه گذشته، بایدن ۱۴ میلیارد دلار ارائه کمک بیشتر به این رژیم را امضا کرد.

مرکز سیاست بین‌الملل (CIP)، یک اندیشکده مستقر در ایالات متحده، پس از حمله مرگبار روز یکشنبه، درخواست‌های خود را برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی را تکرار کرد.

«دیلن ویلیامز»، معاون رئیس مرکز مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کشتار جمعی غیرنظامیانی که به دنبال سرپناه هستند، خواه تصادفی یا غیر تصادفی، دقیقاً همان چیزی است که رئیس جمهور بایدن گفت مبنی بر اینکه «کشتار غیرنظامیان در مورد حمله اسرائیل به رفح غیرقابل قبول خواهد بود.»

وی افزود، بایدن نباید منتظر تحقیقات فرمالیته رژیم صهیونیستی باشد، بلکه باید به قول خود پایبند باشد و فورا ارسال سلاح‌ها را متوقف کند.

آمریکا می‌گوید قتل عام رفح دلخراش است

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی این حمله را «اشتباهی غم انگیز» توصیف کرد و قول داد که در مورد آن تحقیق شود.

میلر در کنفرانس مطبوعاتی وزارت امور خارجه در روز سه شنبه، این کشتار را «دلخراش» توصیف کرد، اما دلیل آن را وقوع آتش سوزی عنوان کرد و نه حمله رژیم صهیونیستی. وی گفت که واشنگتن از نزدیک تحقیقات تل‌آویو را دنبال خواهد کرد.

با این حال، حبیح معتقد است استناد به تحقیقات رژیم صهیونیستی تاکتیکی است که ایالات متحده از آن برای فرار از مسئولیت استفاده می‌کند. این تاکتیک به واشنگتن اجازه می‌دهد ارزیابی نقض حقوق بشر را برای مدت نامحدود به تعویق بیندازد. این کار به ایالات متحده فرصت می‌دهد وقت‌کشی کند تا داستان‌های جنایات این رژیم «ناپدید» شوند.

حبیح به الجزیره گفت: بسیار دشوار است که اجازه دهیم فردی که مرتکب جنایت شده است تحقیق کند که آیا آن را انجام داده است یا نه!

با تشدید جنایات در غزه، مدافعان می‌گویند که مشخص شده است که دولت بایدن علیرغم صدور بیانیه‌هایی علیه تهاجم رفح و درخواست برای حفاظت از غیرنظامیان، برنامه‌ای برای تغییر مسیر ندارد.

ابوزنید با اشاره به اسکله دریایی که واشنگتن برای ارسال کمک به نوار غزه ساخته بود و به خاطر تغییر شرایط جوی اخیرا آسیب دیده است، گفت: شاید نگرانی‌های بایدن در مورد فلسطینی‌ها همراه با بندری که در امتداد سواحل غزه می‌ساختند، شناور مانده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

بایدن کجاست

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.