وجود 1800 گونه گیاه دارویی بومی در ایران

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، علیرضا زالی در مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی طب ایرانی که امروز در سال همایش‌های رازی برگزار شد، برگزاری این کنگره را عامل بازگشایی فصول جدید در بازتبیین و بازشناسی و اعمال نگاه ترویجی در طب ایرانی دانست و با اشاره به ضرورت ویرایش و متناسب‌سازی طب ایرانی با جامعه امروز برای بهره‌گیری از این طب در درمان، تشخیص و پیشگیری، اظهار کرد: برای بهره‌مندی از اصالت طب ایرانی باید برای بازشناسی طب ایرانی با نگاهی عمیق‌تر اقدام شود.

وی به مفاهیم فلسفه علم اشاره و بیان کرد: زمانی بیان می‌شد آن‌چیزی که بشر به عنوان علم می‌پذیرد، استنتاجی از خرد ناب و نگاهی جهانی است؛ طب ایرانی از همان ابتدا مبتنی بر علم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به متخصصان طب ایرانی گفت: به خودباوری علمی برسید، اگر شما اطبای ایرانی به صیانت و حراست از میراث طب ایرانی نپردازید، از نعمات آن محروم خواهیم شد.

زالی با بیان اینکه بر اساس مستندات طب ایرانی قدیمی‌ترین طب در جهان است، اظهار کرد: 5 هزار سال بعد از طب ایرانی، طب مصری و 7500 سال بعد از طب ایرانی طب یونانی شکل گرفت، بنابراین قدمت طب ایرانی 7500 تا 10 هزار سال برآورد می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در دنیا نماد شناخته شده سلامت، مار است در حالی که سیمرغ از پیش از این فرهنگ، نماد برجسته ایران و طب ایرانی و پزشک ایرانی است و در شاهنامه هم به آن بسیار اشاره شده است.

وی با اشاره به تاسیس اولین دانشگاه آموزشی جهان به نام جندی شاپور در زمان شاپور اول و تکمیل آن در زمان شاپور دوم، عنوان کرد: این دانشگاه 5 هزار دانشجوی بین‌المللی داشت و در آن زمان ایران محل پذیرش نخبگان مهاجر بود. لفظ بیمارستان نیز از همان زمان مطرح شد؛ بیمار به معنای دردمند و ستان به معنای محلی فیزیکی بود.

زالی طب ایرانی را مبتنی بر مبانی، فلسفه، تجربه و زیسته دانست و گفت: برخلاف تمام مدل‌های جدید طب، طب ایرانی برای «کل» فارغ از جزء حیثیت قائل است، عنصر سته یا شش گانه نیز تعامل ژنتیک و محیط زیست را بیان می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از سال 2002 طب سنتی و مکمل را وارد نظام رایج بهداشت جهانی کرد، افزود:  استراتژی 10 ساله سازمان بهداشت جهانی برای ادغام طب سنتی در روش‌های مدرن هر کشور، سال گذشته به پایان رسید و 10 ساله دوم این برنامه از سال 2025 کلید می‌خورد.

وی خواستار ورود فعالان حوزه طب ایرانی و مکمل به دور دوم این استراتژی شد و گفت: ضروری است فعالان طب ایرانی در نسخه یازدهم ICD (طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها) سازمان بهداشت جهانی به معرفی طب ایرانی بپردازند و آن را مندرج کند.

به گفته زالی، از 194 کشور دنیا، 113 کشور طب بومی خود را به صورت رسمی وارد نظام سلامت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: نباید این ظرفیت در کشور نادیده گرفته شود. 8 هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که 2300 گونه آن دارویی و 1800 گونه دارویی، صد درصد بومی ایران است و مشابه خارجی ندارد.

زالی ادامه داد: آویشن ایرانی بهترین کیفیت را دارد اما کشورهایی همچون فرانسه، اسپانیا، پرتقال، مراکش و ترکیه در صدر صادرات این گیاه هستند. همچنین اسطوخودوس ایرانی بالاترین اثربخشی را دارد. باید از این ظرفیت‌ها بهره برد و طب ایرانی را به جهانیان معرفی کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

دارویی ایران

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.