شکست تلاش غرب در تحریم پتروشیمی با بومی‌سازی کاتالیست‌ها

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، کاتالیست پالادیوم بر پایه کربن، به عنوان یکی از پیچیده‌ترین کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی شناخته می‌شود؛ کاتالیستی که انحصار ساخت آن تنها در اختیار چند شرکت خاص اروپایی، آسیایی و آمریکایی بود؛ امروز ایران به عنوان نخستین کشور عضو اوپک با همکاری دو شرکت دانش‌بنیان خود به دانش ساخت این کاتالیست پیچیده دست یافته است.

دانش بنیان های ایرانی در حالی به دانش فنی و تکنولوژی پیچیده این کاتالیست استراتژیک دست‌یافته‌اند که با ایرانی سازی آن در کنار افزایش پایداری تولید در شرایط تحریم‌های غیرقانونی غرب، زمینه کاهش هزینه و قیمت تمام شده تولید محصولات هم فراهم شده است همچنین لازم به ذکر است که درحال حاضر دانش‌بنیان ها مضاف بر تامین نیاز داخلی ایران، در جمع صادر کنندگان کاتالیست در منطقه خاورمیانه نیز قرار گرفته اند.

امین ملک‌زاده، رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان با اشاره به اینکه انحصار این کاتالیست در جهان پتروشیمی در اختیار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی از جمله BASF آلمان،chimet ایتالیا و Nechimcat ژاپن و... است؛ اظهار کرد: ایران در حالی به دانش‌ فنی و فناوری پیچیده این کاتالیست راهبردی دست‌یافته که با ایرانی‌سازی آن در کنار افزایش پایداری تولید در شرایط تحریم‌های غیرقانونی غرب، زمینه کاهش هزینه و قیمت تمام‌شده تولید محصولات هم فراهم شده است.

به گفته رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان با قیمت‌های کنونی، با ایرانی‌سازی این کاتالیست پیچیده سالانه ۲ تا ۲.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی نصیب پتروشیمی شهید تندگویان و سهام‌داران این زنجیره پلی‌اتیلن‌ترفتالات ایران خواهد شد. ضمن آنکه با این بومی‌سازی، سالانه از خروج ۷ تا ۸ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

ملک‌زاده تصریح کرد: کاتالیست پالادیوم در حالی با قبول ریسک بالای مدیریتی پتروشیمی شهید تندگویان و به همت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بومی‌سازی شده که شرکت‌های خارجی با فشار دولت‌های غربی به‌دنبال تحریم فروش آن به ایران به امید تعطیلی و توقف تولید این پتروشیمی و ایجاد بحران و اختلال در بازار پت بطری و نساجی کشور بودند که اکنون به همت دانشمندان ایرانی این رؤیای سیاه، ‌رنگ باخته است.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.