صدور بیش از ۲۸۰ هزار فقره چک الکترونیک/ ۵۰۰ هزار نفر از چک دیجیتال استفاده می‌کنند

در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور از چک دیجیتال استفاده می‌کنند و تا امروز بیش از ۲۸۰ هزار فقره چک الکترونیک صادر شده است.

به گزارش خبرآنی، طبق اطلاعاتی که بانک مرکزی در اختیار خبرآنی قرار داده، در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور از چک دیجیتال استفاده می‌کنند و تا امروز بیش از ۲۸۰ هزار فقره چک الکترونیک در کشور صادر شده و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۶ تمامی چک‌ها الکترونیک شوند.

بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای عمل به تکالیف قانون جدید چک و ارائه محصولات فناوری‌محور، چک الکترونیک را به عنوان محصولی جدید در شبکه بانکی معرفی کرد و این محصول در آبان ماه سال ۱۴۰۱ توسط سه بانک رونمایی شد.  

گفتنی است؛ تا امروز ۱۲ بانک شامل بانک‌های صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، قرض الحسنه رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شدند و چک دیجیتال را عملیاتی کرده‌اند و بانک‌های مسکن، اقتصاد نوین و قرض الحسنه مهر ایران نیز در مراحل پایانی فرآیند پیوستن به سامانه چکاد هستند.  

بنابراین، چک الکترونیک محصولی است که مشتریان شبکه بانکی را از مراجعه به شعبه بی‌نیاز می‌کند و تمام مراحل آن به صورت غیرحضوری قابل انجام است. به عبارتی، شخص درخواست‌کننده دسته‌چک می‌تواند دسته‌چک را در موبایل‌بانک یا اینترنت‌ بانک خود درخواست داده و پس از بررسی‌های لازم، تعداد برگ‌های چک با شناسه صیادی در اختیار فرد قرار می‌گیرد. سپس فرد می‌تواند در موبایل‌بانک یا اینترنت‌بانک اقدام به صدور چک کرده و به کارتابل گیرنده ارسال کند.

در پایان باید اشاره کرد، بانک مرکزی همه بانک‌ها را به پذیرش بین بانکی چک‌های دیجیتال سایر بانک‌ها در سامانه چکاوک مکلف کرده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.