ابرپروژه آب سیستان با پیگیری رئیس جمهور شهید تکمیل شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشستی خبری اظهار داشت: با انجام یک کار جهادی و شبانه‌روزی در دولت و وزارت نیرو موجب شد دغدغه‌ای که در حوزه شرب و بهداشت در بخش تأمین آب استان سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه در بخش شمالی استان وجود داشت، برطرف شود.

وی افزود: با اجرای پروژه‌های حفاری چاه‌ها و احداث آب‌شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی تضمین کمی و کیفی تأمین آب شرب را برای سیستان و زاهدان داریم، مناطقی که در سال گذشته در چنین روزهایی نگرانی شدیدی بابت تأمین آب مورد نیاز مردم ساکن در این مناطق داشتیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: سال گذشته پس از چندین جلسه‌ای که با مسئولان ارشد کشور برگزار کردیم، طرح جامعی برای تأمین پایدار آب سیستان و بلوچستان تدوین شد که در بخش بلوچستان با ایجاد سدهای مناسب، تأمین آب شرب و بهداشتی از منابع سطحی و در بخش سیستان با حفاری چاه‌های متعدد و احداث آب‌شیرین‌کن، تأمین‌آب از منابع زیرزمینی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: با احداث تصفیه‌خانه سد زیردان 313 روستا از نعمت‌آب شرب پایدار و با کیفیت برخوردار شدند و و مقرر شد شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز خطوط انتقال آب شرب را در منطقه چابهار و کنارک اجرا کند تا نگرانی که برای تأمین پایدار آب مردم این مناطق وجود داشت، رفع شود.

کاری که شاید در شرایط عادی، 3 تا 4 سال اجرای آن زمان می‌برد، در بازه زمانی 8 ماهه با اقدامات شبانه روزی به ثمر رسید و در این بین، پیگیری‌های شخصی رئیس جمهور شهید بسیار موثر بود، ایشان شخصا پیگیر پروژه بود تا هرچه زودتر مردم سیستان و زاهدان، در تأمین آب شرب پایدار به شرایط مطمئن برسند.

 

امینی با بیان اینکه "مقرر شده تا وابستگی تأمین آب شمال استاندر بخش سیستان به منابع آبی چاه‌نیمه‌ها به حداقل برسد"، گفت: کاری که شاید در شرایط عادی، 3 تا 4 سال اجرای آن زمان می‌برد، در بازه زمانی 8 ماهه با اقدامات شبانه روزی به ثمر رسید و در این بین، پیگیری‌های شخصی رئیس جمهور شهید بسیار موثر بود، ایشان شخصا پیگیر پروژه بود تا هرچه زودتر مردم سیستان و زاهدان، در تأمین آب شرب پایدار به شرایط مطمئن برسند و قرار بود در پایان هفته جاری، این آب شیرین کن که بزرگ‌ترین آب شیرین کن نصب شده در خشکی است، باحضور آیت‌الله رئیسی به بهره برداری برسد که پنج‌شنبه هفته جاری با یاد و خاطره رئیس جمهور شهید به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: تأمین آب با کیفیت و پایدار برای منطقه سیستان و بخشی از زاهدان، نتیجه بهره برداری از این چاه‌ها و آب شیرین‌کن است که در یک سال گذشته 2800 میلیارد تومان برای پروژه آب شیرین‌کن و 1200 میلیارد تومان برای چاه‌ها و خطومط انتقال هزینه شد و این پروژه تأمین آب با 4000 میلیارد تومان هزینه در یک‌سال اخیر، هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: آبی با درجه شوری 20 هزار میکروموس بر سانتیمتر به آب شیرین‌کن سیستان وارد شده و آبی با درجه شوری 273 میکروموس بر سانتیمتر از این آب شیرین کن خارج شده که کیفیتی بسیار خوب برای شرب دارد.

امینی با بیان اینکه "سیستان‌وبلوچستان محور طرح جهاد آبرسانی در دولت سیزدهم بوده"، گفت: از مجموع 10 هزار روستای هدف‌گذاری شده در طرح جهاد آبرسانی، 1751 روستا با جمعیت 554 هزار نفر در این استان است.

وی ادامه داد: در طرح جهاد آبرسانی تا امروز بالغ بر 5500 روستا آبرسانی شده و بقیه 4500 روستا نیز با پیشرفت متوسط 47درصدی درحال اجرای پروژه‌ها هستند و تمام تلاش ما این است که تا پایان سال جاری، آبرسانی به تمامی 10 هزار روستا تکمیل شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.