سینگال مثبت واردات گوشت گرم برای تنظیم بازار در دولت شهید رئیسی/ بازار به ثبات رسید

افزایش هزینه‌های تولید و قیمت دام زنده که به تبع آن منجر به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار شده بود دولت سیزدهم را بر آن داشت که برای تنظیم بازار گوشت علاوه بر واردات گوشت منجمد که از سال‌ها قبل انجام می‌شد و بخشی از نیاز کشور را تامین کرد اقدام به واردات گوشت گرم از مبادی مختلف کند که می‌توان از آن به عنوان یکی از دستاوردهای ۳۴ ماهه دولت سیزدهم نام برد.

به گزارش خبرآنی، اواخر سال گذشته رئیس جمهور شهید در راستای تقویت همکاری‌ها به کشورهای قاره آفریقایی سفر کرد که در این سفر توافقات بسیاری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و دامداری میان ایران و برخی از کشورهای آفریقایی صورت گرفت که شاید از مهمترین آنها در این بخش بتوان به واردات گوشت از آفریقا به خصوص کنیا و آفریقای جنوبی اشاره کرد.

علیرضا پیمان پاک - قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی - نیز پس از این سفر رئیس جمهور شهید با اشاره به اینکه آفریقا به دلیل شرایط اقلیمی و آب وهوایی، محصولات گسترده‌ای تولید می‌کند، اظهار کرد که می‌توانیم بخشی از نیاز پروتئینی کشور را به واسطه واردات از این کشورها تامین کنیم و در این راستا نیز توافقات و مذاکراتی برای واردات گوشت و دام زنده انجام شده و طی ماه‌های آینده یعنی (مرداد و شهریور) واردات گوشت و دام از این کشورها انجام خواهد شد.

وی همچنین در شهریورماه سال گذشته اعلام کرد برای تامین گوشت مورد نیاز کشور و ایجاد تعادل در بازار، واردات گوشت گرم از کشورهای مختلف افزایش یافته و قرار است این گوشت‌ها در میادین میوه‌ و تره بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میدان بهمن با قیمت‌های مناسب عرضه شود.

بدین ترتیب با توافقات صورت گرفته در زمان رئیس جمهور شهید میان ایران و کشورهای مختلف آفریقایی محموله‌های گوشت آفریقایی به کشور رسید و راه ورود این کالا از آن مبادی باز شد.

در دولت سیزدهم ورود گوشت گرم وارداتی به کشور در حالی صورت گرفت که قیمت گوشت تولید داخل به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت دام، مردمی‌سازی یارانه‌ها، خشکسالی و کشتار دام‌های مولد افزایشی شده بود و قیمت هر کیلو گوشت گرم گوسفندی و گوساله به بیش از نیم میلیون تومان رسید. افزایش قیمتی که توان خرید را از مردم گرفته بود و رفته رفته این کالای پروتئینی در حال حذف شدن از سبد غذایی مردم بود.

اگر چه پیش تر واردات گوشت منجمد از برخی کشورها از جمله برزیل انجام می شد و بخشی از نیاز کشور را تامین می‌کرد، اما بنابر گفته کارشناسان این واردات کافی نبود و شاید بتوان گفت کلید واردات گوشت گرم به صورت گسترده برای تنظیم بازار، در دولت سیزدهم زده شد و  در حال حاضر نیز از حوزه اوراسیا، کشورهای C.I.S، کشورهای شرق اروپا، استرالیا و مغولستان واردات انجام می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز چندی پیش با اشاره به افزایش مبادی ورودی واردات گوشت گرم اعلام کرده بود که در حال حاضر از هفت تا هشت کشور دنیا از جمله مغولستان، شرق اروپا، استرالیا، کنیا، ارمنستان، گرجستان، روسیه، آفریقای جنوبی گوشت گرم وارد کشور می‌شود.

ورود گوشت‌های گرم وارداتی به کشور و عرضه گسترده آن در بازار با قیمت‌های مصوب هر کیلو ۲۰۰ تا ۳۷۰ هزار تومان باعث شد که بازار گوشت تا حدی به ثبات برسد و مردم نیز بتوانند با قیمت‌های کم تر محصولات پروتئینی خود را خریداری کنند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.