پایدارسازی تأمین آب شرب یک‌میلیون نفر در سیستان و زاهدان

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب در نشستی خبری اظهار داشت: استان پهناور سیستان‌وبلوچستان از نظر بارش، جزو استان‌های کم‌بارش قرار دارد به‌طوری که متوسط بارش‌های سالانه این استان 100 میلی‌متر است.

وی افزود: در چند سال اخیر که شاهد بروز اختلال در تأمین حق‌آبه هیرمند بودیم، نگرانی‌هایی در تأمین آب شرب و بهداشتی مردم سیستان و بخشی از زاهدان وجود داشت، حتی برخی از کارشناسان از بحرانی‌شدن شرایط تأمین آب این منطقه و اجبار به تخلیه سخن می‌گفتند؛ از اینرو وزارت نیرو با تغییر راهبرد در برنامه‌های تأمین آب منطقه سیستان و زاهدان، تصمیم گرفت پروژه‌هایی را در سه مرحله کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اجرایی کند.

سخنگوی صنعت آب از هدفگذاری کاهش آسیب‌پذیری از اختلال در تأمین حق‌آبه هیرمند در تأمین آب سیستان و زاهدان خبر داد و گفت: در طرح‌های کوتاه مدت، تأمین آب شرب از منابع محلی آب زیرزمینی با حفر 126 حلقه چاه در برنامه قرار گرفت که در این پروژه به دلیل آنکه اغلب چاه‌های این منطقه با EC آب بیش از 15 هزار میکروموس بر سانتیمتر بودند، نیاز به شیرین‌سازی آب برای بهره‌مندی از آن به عنوان آب شرب وجود داشت.

وی ادامه داد: با احداث آب‌شیرین‌کنی 100هزار مترمکعبی، شیرین‌سازی آب لب‌شور و شور چاه‌های حفر شده صورت می‌گیرد و آبی پایدار و با کیفیت برای مردم سیستان و بخشی از زاهدان تأمین خواهد شد.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: در 5 شهرستان سیستان و بخشی از زاهدان، جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در تأمین آب شرب و بهداشتی، تحت تأثیر حق‌آبه هیرمند هستند که با بهره‌برداری از این پروژه، آب شرب و پایدار این جمعیت از منابع داخلی تأمین خواهد شد و حق‌آبه هیرمند که حق مسلم مردم این منطقه است، برای استفاده کشاورزی و طرح‌های مقابله با گردوغبار تخصیص پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ایران هیچ‌گاه از حق‌آبه هیرمند کوتاه نخواهد آمد و با پایدارسازی تأمین نیاز حیاتی آبی مردم منطقه سیستان و زاهدان با منابع داخلی، دیپلماسی قدرتمند‌تری نسبت به گذشته برای تأمین حق‌آبه اعمال خواهد شد.

سخنگجوی صنعت آب در خصوص طرح‌های میان‌مدت و یبلندمدت تأمین آب زاهدان و منطقه سیستان گفت: اجرای خط انتقال از آبخوان‌های شرقی به زاهدان و منطقه سیستان در طرح میان‌مدت و انتقال آب از دریای عمان در طرح بلندمدت دیده شده است که همه این پروژه‌ها در مراحل مختلف اجرایی قرار دارند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.