خاندوزی: 6.5 میلیون نفر از خط فقر در ایران خارج شده‌اند

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ‌پایگاه خبری خبرآنی، سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور فقید و همراهانش در سانحه بالگرد که هفته‌ی پیش به وقوع پیوست، ضمن قدردانی از حضور پرشکوه مردم در مراسم‌های بزرگداشت و تشییع پیکر شهدای خدمت بیان کرد: امیدواریم مسیری که در دوران کوتاه خدمت آقای رئیسی وجود داشت، همچنان در همان چارچوب‌ها ادامه یابد.

وی افزود: اینکه دولت یک سخنگوی عمومی و یک سخنگوی اقتصادی دارد، به این خاطر است که شخص آقای رئیس‌جمهور بر پاسخگویی دولت مصمم بوده است. موارد متعددی بوده که ایشان موضوعی را مطرح می‌کردند که در جامعه مورد سوال است و باید در اختیار افکار عمومی بگذارید.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه عنوان کرد: ماه گذشته بانک جهانی گزارش داده که رشد اقتصادی ایران در چهار سال اخیر به مرحله پایدار رسیده است و از عبارت تاب آور و مقاوم شده برای این رشد استفاده کرده است. هم‌چنین تصریح شده که نرخ فقر از عدد 29.3 به 21.9 درصد هم کاهش داشته و 6.5 میلیون نفر از خط فقر در ایران خارج شده‌اند.

وی گفت: هم‌چنین بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال آینده را بیشتر از امسال پیش‌بینی کرده است. این رشد برای سال جاری هم خوشبینانه توصیف شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: شاهد بودیم که سال‌های گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام، دستگاه اجرایی کشور ایده‌ای برای شرایط تحریم‌ها نداشت و این مسأله به نوعی بی‌عملی تبدیل شده بود و شاخص‌های اقتصادی وارد بحران شده بودند. همگی وضعیت نیمه‌ی دوم دهه 1390 را به یاد داریم. عملاً اقتصاد کشور متاثر از شیطنت سیاستمداران آمریکایی بود.

خاندوزی بیان کرد: با تغییر ریلی که با تدابیر آقای رئیسی و تلاش وزیر امور خارجه فقید صورت گرفت، محور مذاکرات با 4 1 بر مدار منافع ما ادامه یافت ولی کشور معطل آن نشد و شاهد ارتباطات چشمگیری با کشورهای همسایه و همسو بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران آقای رئیسی شاهد عضویت ایران در بریکس، شانگهای، برقراری ارتباط با عربستان، آزادی منابع بلوکه شده در کره جنوبی که در دوره برجام هم به سرانجام نرسیده بود. هم‌چنین پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی هم انجام شد و در کنار این تحولات، در فضای اقتصاد داخل هم شاهد بودیم که پیوندهای اقتصاد کشور با اقتصاد منطقه و بین‌الملل بهبود یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ما شاهد افزایش صادرات نفت ایران علیرغم باقی ماندن تحریم‌های آمریکا بودیم و هفته گذشته یک مقام آمریکایی در سنا توبیخ شد که چرا با ادامه تحریم‌ها، اما ایران می‌تواند صادرات نفت خود را به چند برابر دولت قبل از آقای رئیسی ادامه دهد. وزیر خارجه آمریکا هم گفت آنها اثربخش‌تر از قبل عمل می‌کنند.

خاندوزی عنوان کرد: بی‌انضباطی بودجه‌ای و مالی در داخل علیرغم تلاش پیشینیان به نتیجه نرسیده بود و حساب واحد خزانه را به سرانجام رساندیم و پرداخت به ذی‌نفع نهایی و عدم رسوب پول در حساب دستگاه‌ها را انجام دادیم. در سال 1401 و 1402 توانستیم کشور را بدون استقراض به پیش ببریم.

وی اظهار داشت: هم‌چنین در بودجه تلاش شد درآمدهای پایدار ادامه یابد. به اندازه کل مودیان مالیاتی دولتهای قبل، در این سه سال مودی جدید شناسایی شد و سال گذشته 809 همت درآمد مالیاتی داشتیم بدون اینکه نرخ مالیات افزایش یابد. ضمن اینکه مالیات تولیدکنندگان و صنایع را 7 درصد کاهش داده‌ایم.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: امروز در مسیر کاهش شاخص‌های تورمی هستیم و دولت در این 33 ماه از بانک مرکزی استقراضی نداشته است. هم‌چنین رشد نقدینگی از بالای 40 درصد به 24 درصد رسیده است.

خاندوزی گفت: در کنار این امور، تلاش کردیم ریل‌گذاری خوبی در اقتصاد کشور بنا کنیم. لایحه مالیات بر مجموع درآمد در این دولت مصوب شد و امیدواریم اصلاح درآمدهای پایدار را رقم بزند. در 33 ماه اخیر تلاش شد بازی غیرشفاف که منجر به ناکارآمدی شرکت‌های دولتی شود، اصلاح شود و بیش از 2000 شرکت دولتی شفاف شدند. هم‌چنین انتشار فهرست عمومی ابر بدهکاران بانکی را انجام دادیم.

وی بیان کرد: با تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، سرعت، کاهش رانت و خطا را حاصل کردیم و این عمل و زنجیرها از پیش پای فعالان اقتصادی برداشته شده و بیش از یک میلیون مجوز در این سامانه صادر شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: بعضی‌ها سفرهای استانی رییس‌جمهور را یک شور محلی توصیف می‌کردند اما این سفرها برای شناسایی مسایل مردم از نزدیک بود تا مورد حل و فصل قرار بگیرد.

خاندوزی عنوان کرد: چرخ‌های توسعه اقتصادی در این دولت به حرکت در آمد و کارخانه‌های تعطیل شده و یا با فعالیت بسیار پایین را در سال‌های گذشته شاهد بودیم و فعال شدند و سال 1401 نیز 100 درصد بودجه عمرانی تخصیص یافت و این عدد به 303 همت افزایش یافت. هم‌چنین پروژه‌های نیمه‌تمام، محرومیت زدایی در استانها، پروژه‌های آبرسانی، طرح انتقال آب از دریا به داخل کشور و موارد متعدد از این دست نشان از جهتگیری‌های دولت است.

وی خاطرنشان کرد: البته ذکر این موارد به معنای عدم وجود نقص نیست و همه دولت‌ها نقص دارند ولی دولتی که بسیار فعال بوده، ممکن است نقاط ضعف هم داشته باشد که باید اصلاح شود. کارشناسان امروز درباره اقدامات انجام شده سخن می‌گویند، نه درباره‌ی ترک فعل‌ها.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: باید شهید رییسی را احیاگر دولتمردی در جمهوری اسلامی بدانیم و اعضای دولت باید تلاش کنیم مسیر خدمت ادامه یابد.

خاندوزی بیان کرد: طبق گزارش مرکز آمار در اردیبهشت امسال نرخ تورم سالانه به 37 درصد کاهش یافته و در مقایسه نقطه به نقطه‌ای با مدت مشابه سال گذشته 31 درصد گزارش شده است. امیدواریم این مسیر ادامه یابد. تورم خوراکی‌ها در اردیبهشت از 2.9 به 1.8 درصد کاهش یافته است. هم‌چنین شاخص نقطه به نقطه هم از 23.8 در فروردین به 22.8 کاهش داشته است. البته تورم حوزه اجاره بها افزایش 9 درصدی داشته است.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی گزارش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده را از فروردین سال گذشته از 40.8 به 23.8 درصد در ماه ابتدایی سال گزارش داده است.

ادامه دارد...

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.