توافق قاهره و تل‌آویو برای «بزرگ نکردن» پرونده کشته شدن سرباز مصری در رفح

در پی کشته شدن یک سرباز مصری در گذرگاه رفح در جریان تبادل آتش میان ارتش‌های مصر و رژیم صهیونیستی، قاهره و تل‌آویو توافق کردند که در آرامش این مساله را حل کرده و از تنش خودداری کنند.

به گزارش خبرآنی، به رغم اینکه رژیم صهیونیستی نگران این بود که حادثه تبادل آتش در گذرگاه رفح میان ارتش‌های مصر و رژیم صهیونیستی که به کشته شدن یک سرباز مصری منجر شد به یک بحران دیپلماتیک منجر شده و تنش در روابط ۲ طرف را افزایش دهد، روزنامه یدیعوت آحارونوت سه‌شنبه نوشت: طرف‌های مصری و اسرائیلی توافق کردند که این پرونده را بزرگ نکنند. مذاکراتی در آرامش بین مسؤولان اسرائیلی و مصری برگزار شد و مسؤولان اسرائیلی اطلاعات خود را درباره این حادثه به طرف مصری ارائه کردند.

این روزنامه نوشت: در تماس‌هایی که بین یک افسر ارشد اسرائیلی و یک افسر مصری برقرار شد توافق شد که هیچ‌گونه هیاهوی رسانه‌ای درباره این حادثه ایجاد نشود تا از بحران سیاسی نامطلوب بین ۲ طرف جلوگیری شود.

این روزنامه به نقل از یک منبع مصری گزارش داد: ۲ طرف تصمیم گرفتند تا موضوع کشته شدن سرباز مصری در رفح را بزرگ نکنند و در آرامش آن را حل کنند. مصر نیز از خبرنگاران نظامی این کشور خواست این موضوع را دنبال نکنند. طرف صهیونیستی نیز برای ممانعت از انتشار گزارش‌هایی که می‌تواند خشم مصری‌ها را برانگیزد، از سانسور نظامی استفاده کرد.

روزنامه آحارونوت نوشت: طرف مصری این حادثه را بسیار استثنایی دانست و هشدار داد که قتل سرباز مصری نقض واضح توافق صلح بین مصر و رژیم صهیونیستی است.

در حالی که رژیم صهیونیستی کنترل دو سوم محور فیلادلفیا و بخش فلسطینی این گذرگاه را در دست گرفته است، این اقدام، طرف مصری را وادار کرد تا ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را متوقف کند. آمریکا و اسرائیل بر قاهره برای ورود مواد غذایی و دارو به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح فشار آوردند.

یک منبع مصری به این روزنامه گفت: مصر هرگز با حضور دائم اسرائیل در گذرگاه رفح توافق نخواهد کرد.

این منبع مصری اعلام کرد: ما می‌دانیم که اسرائیل برای باج خواهی از مصر از طریق بعد انسانی برای انتقال کمک‌ها به غزه تلاش می‌کند.

در مقابل یک منبع امنیتی ارشد اسرائیلی اعلام کرد مصر رفتار سیاسی، دیپلماتیک و نظامی اسرائیل را پیگیری می‌کند.

به گفته منابع در سایه نبود یک گزارش رسمی از تبادل آتش میان ارتش‌های مصر و رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه، طرف رسمی مصری از هرگونه تنش امتناع کرد و گزارشات ارتش اسرائیل نیز کوتاه بود.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که یک کمیته تحقیقات مشترک با هدف ممانعت از وخامت روابط بین قاهره و تل‌آویو تشکیل شده است.

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرده بود که بر اساس تحقیقات اولیه تبادل آتش ساعت ۱۱:۳۰ صبح اتفاق افتاد؛ زمانی که نیروی سلاح مهندسی وابسته به ارتش اسرائیل مشغول فعالیت عملیاتی برای مقابله با تونلی در مرزهای مصر بود. این حادثه در محور فیلادلفیا در نزدیکی پایگاه‌های استقرار سربازان مصری و در بخش مصری این محور اتفاق افتاد.

این رسانه مدعی شد طی فعالیت عملیاتی ارتش یک سرباز مصری به کامیون وابسته به این نیرو از مسافت تقریبا نزدیک تیراندازی کرد.

نیروهای رژیم صهیونیستی که در داخل یک نفربر زرهی بودند از سامانه «کاتلانی» که یک واژه عبری به معنی کُشنده و نوعی تیربار است، به سمت سرباز مصری مذکور آتش گشودند که منجر به کشته شدن وی و زخمی شدن چند نفر نزدیک به وی شد.

در مقابل یک منبع امنیتی در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید اعلام کرد: سرباز مصری به ضرب گلوله تک تیرانداز اسرائیلی کشته شد و نیروهای مصری این درگیری را آغاز نکردند. بر اساس گزارش‌های مصری این سرباز «خالد شریف عصفوره» نام دارد. تعداد مجروحان ارتش مصر در این حادثه مشخص نشده است.

یک مسؤول امنیتی آگاه در گفت‌وگو با کانال خبری قاهره اعلام کرد تحقیقات اولیه به وقوع تبادل آتش بین نیروهای رژیم صهیونیستی و نیروهایی از مقاومت فلسطین اشاره دارد که این مساله منجر به آتش گشودن به سمت چندین محور شد و سرباز مصری مذکور نیز مجبور شد تا با منبع این درگیری‌ مقابله کند.

مسؤول امنیتی مذکور گفت: این چیزی است که ما از چند ماه پیش نسبت به آن هشدار دادیم. حمله اسرائیل در محور فیلادلفیا اوضاع میدانی و روانی را ایجاد می‌کند که کنترل آن دشوار خواهد بود.

سخنگوی نظامی مصر نیز اعلام کرد نیروهای مسلح مصر تحقیقاتی را درباره حادثه تبادل آتش در منطقه نوار مرزی رفح انجام می‌دهند.

در بیانیه مصر آمده است: ارتش اسرائیل اعلام کرده که تحقیقاتی را درباره این حادثه انجام خواهد داد و تماس‌هایی با مصر در این خصوص وجود دارد.

کانال خبری قاهره که به اطلاعات مصر نزدیک است به نقل از منبع امنیتی گزارش داد کمیته‌های تحقیقاتی درباره جزئیات این حادثه و اتخاذ اقدامات لازم برای ممانعت از تکرار آن در آینده تشکیل شده‌اند.

این منبع اعلام نکرد که آیا این کمیته‌های تحقیقات صرفا مصری هستند یا با طرف اسرائیلی تشکیل می‌شوند اما این اظهارات بعد از اعلام رادیو ارتش اسرائیل درباره آغاز تحقیقات مشترک با طرف مصری درباره این حادثه مطرح شدند.

رسانه‌های عبری گزارش دادند مسؤولان ارتش و شاباک مذاکراتی را با همتایان خود در قاهره بعد از این حادثه برقرار کردند.

منبع امنیتی مصری از جامعه بین‌المللی خواست به مسؤولیت‌های خود در ازای خطر التهاب اوضاع در مرزهای مصر با غزه و محور فیلادلفیا عمل کند.

این منبع اعلام کرد: خطر التهاب اوضاع تنها درباره بعد امنیتی نیست بلکه درباره ورود کمک‌ها نیز هست. مصر نسبت به پیامدهای عملیات نظامی اسرائیل در محور فیلادلفیا هشدار داده است.

محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین یک نوار مرزی بین مصر و نوار غزه با عرض صدها متر و طول ۱۴ و نیم کیلومتر از گذرگاه کرم ابوسالم تا دریای مدیترانه است.

حادثه تبادل آتش میان ارتش‌های مصر و رژیم صهیونیستی در سایه تنش‌های اخیر بین قاهره و تل‌آویو به دنبال عملیات نظامی ارتش اسرائیل در شهر رفح و اشغال بخش فلسطینی گذرگاه رفح صورت گرفته است.

مصر پیشتر اعلام کرد تل‌آویو مسؤول توقف فعالیت این گذرگاه و وخامت بحران انسانی در غزه است.

مصر بارها نگرانی خود را از بهره‌برداری اسرائیل از جنگ غزه برای کوچاندن فلسطینی‌ها به مصر اعلام کرده است.

همچنین حادثه تبادل آتش چند ساعت بعد از شهادت ۴۵ فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در بمباران چادرهای آوارگان در شمال غرب رفح رخ داد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.