به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی ، اواخر اسفندماه سال گذشته سازمان هواپیمایی کشوری بر الزام شرکتهای هواپیمایی و نمایندگان مجاز فروش بلیت و دفاتر فروش آنلاین به ساماندهی فروش بلیت به مسافران توانخواه تاکید کرد.
جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی در اینباره گفته بود: تسهیلات فراهم شده برای حملونقل هوایی مسافران توانخواه موجب استقبال فزاینده سفرهای هوایی از سمت مسافران توانخواه شده است. از سوی دیگر عدم اطلاعرسانی کافی و موثر شرایط فروش بلیت و پذیرش مسافرین توانخواه در هنگام ابتیاع بلیت موجب عدم پذیرش این دسته از مسافران در فرودگاهها و ایجاد نارضایتی آنها را فراهم میکند.
وی افزود: بنابراین بهمنظور اجتناب از بروز اینگونه اتفاقات تمامی شرکتهای هواپیمایی باید در سایت خود نسبت به تعریف مسافر توانخواه و کدهای چهار حرفی اختصاص یافته قابل درج در بلیتهای صادره برای مسافران اقدام کنند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: همچنین لازم است اطلاعرسانی کامل در خصوص آن دسته از هواپیماهای موجود در ناوگان خود که قادر به پذیرش مسافر توانخواه هستند و نیز حداکثر تعداد قابل پذیرش مسافرین توانخواه در هر پرواز را به اطلاع مسافر یا متقاضی خرید بلیت برسانند. دفاتر خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز فروش آنلاین(OTA) بلیت هواپیما باید تمهیداتی اتخاذ کنند که اطلاع رسانی کامل در خصوص بند 1 این بخشنامه در زمان و مکان مناسب قبل از مرحله خرید و صدور بلیت برای مسافر توانخواه صورت پذیرد.
یازرلو یادآور شد: به منظور اجرای دقیق این بخشنامه، صادر کننده بلیت اعم از شرکت هواپیمایی یا OTA باید نسبت به اضافه کردن یک مرحله به مراحل صدور بلیت در سایت فروش آنلاین خود اقدام کند. بهعبارت دیگر متقاضی خرید بلیت باید تصدیق کند که مسافر توانخواه است یا خیر؟ در صورتیکه جواب مثبت باشد نوع معلولیت توسط متقاضی خرید بلیت انتخاب یا شرح داده شود و درخواست صدور بلیت مسافر توانخواه به واحد پشتیبانی جهت طی سایر مراحل اخذ تاییدیه و صدور بلیت ارسال شود. مراحل صدور اینگونه بلیت ها باید بهصورت کامل به متقاضی خرید بلیت اطلاع رسانی شود.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: بهمنظور تذکر و تعیین مسئولیت متقاضی خرید بلیت در درج صحیح مشخصات جسمانی مسافر اعم از عادی یا توانخواه در همه بلیت صادره عبارتی که بیانگر این مهم است که " این بلیت با توجه به شرایط ابراز شده در هنگام خرید برای مسافر عادی / توانخواه صادر شده است." در قسمتی از فضای بلیت صادره میتواند هرگونه مسئولیت ناشی از عدم پذیرش مسافر در فرودگاه بهعلت مغایرت مشخصات جسمانی مسافر با بلیت صادره را از صادر کننده بلیت سلب کند.
یازرلو اضافه کرد: این بخشنامه با اعطای فرصت زمانی یک ماهه از تاریخ صدور آن، جهت اتخاذ تمهیدات و اعمال تغییرات لازم در سیستم های فروش آنلاین برای همه شرکتهای هواپیمایی داخلی و دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز فروش انلاین (OTA) لازم الاجرا می شود. در صورت عدم رعایت این بخشنامه کلیه خسارت احتمالی مالی ناشی ازعدم پذیرش مسافر توانخواه ناشی از عدم مطابقت مشخصات مسافر با بلیت صادره و محدودیتهای مربوطه بر عهده صادر کننده بلیت خواهد بود.
به گزارش خبرآنی، امروز یکماه و یک روز از مهلت زمانی یکماهه سازمان هواپیمایی به ایرلاینها و دفاتر خدمات مسافرتی میگذرد اما بهنظر میرسد فعالان بازار حملونقل مسافری هوایی وقعی به بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری نگذاشتهاند. دلیل این ادعا نیز بیتوجهی به خدماترسانی مسافران توانخواه است که در ادامه با مثالی به آن پرداخته میشود.
یکی از مسافران روشندل در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، میگوید: یکی از مشکلات افرادی مثل بنده این است که در سفرهای هوایی مسافری داخلی، برخی ایرلاینها به بهانههای مختلف از ارائه خدمات خودداری میکنند.
وی ادامه داد: اخیرا پرواز تهران-مشهد هواپیمایی ایروان را خریداری کردم. در زمان حضور در فرودگاه و دریافت کارت پرواز، متصدی مربوطه از صدور کارت پروازم خودداری میکرد.وی ضدور کارت را منوط به داشتن همراه عنوان کرد و برخورد نامناسبی با بنده داشت.
وی با تاکید بر اینکه با کرامت افراد توانخواه رعایت شود، افزود: بنده دکترای روانشناسی دارم و کارهایم را به تنهایی انجام میدهیم. اینکه شرکتهای هواپیمایی میگویند برای انجام پرواز باید یک همراه داشته باشیم، هم توهینآمیز است هم تاسفآور.
وی با انتقاد از عدم پاسخ روشن و شفاف در خصوص خدماترسانی به هموطنان توانخواه، اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری برای افراد توانخواه تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: این در حالی است که برخی ایرلاینها مدعی هستند برای عدم خدماترسانی به توانخواه بخشنامه دارند! وقتی هم از آنها بخشنامه را میخواهیم میگویند الان نداریم!
انتهای پیام/