احیای دوچرخه‌سواری در پایتخت

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، جلسه کمیته حمل و نقل ترافیک با حضور سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد آقامیری؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران و شهریار افندی‌زاده؛ مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید واقعیت‌ها شهر دید و نگرانی‌های مردم را درک کرد، گفت: گاهی اوقات باید خودمان بانی تغییر و تحولات باشیم، حتما به خاطر دارید که در چند دهه گذشته دوچرخه‌سواری امری عادی در تهران و بسیاری از شهرهای کشور به شمار می‌رفت اما متاسفانه با عملکرد ناقص در حوزه فرهنگ‌سازی و غلبه خودرو محوری، شانس دوچرخه‌سواری را از شهروندان گرفتیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه آلودگی هوا تبدیل به چالش همیشگی تهران شده است، اظهار کرد: دوچرخه می‌تواند یکی از ابزار کاهش آلودگی هوا باشد.

تشکری هاشمی تصریح کرد: در تشخیص اینکه در کدام خیابان‌ها باید خطوط دوچرخه‌سواری احداث شود بد عمل کرده‌ایم زیرا نیازی نیست در تمام خیابان‌های تهران این خطوط احداث شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید گزینه‌ها و راه حل‌های متنوع را پیش روی شهروندان قرار داد تا با مشارکت مردم بر پدیده‌های ناهنجار ترافیکی و آلودگی هوا غلبه کرد، افزود: ما باید این پیام را به شهروندان منتقل کنیم که دوچرخه‌سواری برای سلامت روان و جسم آنها و از بین بردن آلودگی هوا یک راه حل است.

وی ادامه داد: چرا وقتی مثلا 300 میلیارد تومان برای یک پل هزینه می‌کنیم ناراحت نمی‌شویم اما برای ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و فرهنگ آن کاری انجام نمی‌دهیم و هیچ هزینه‌ای نمی‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد دوچرخه‌سوار هستیم نه مسیر دوچرخه‌سواری گفت: باید تاکید کنیم که به هیچ وجه مخالف و ضد دوچرخه‌سواری نیستیم و همانطور که دوره سابق با این عنوان معروف شد که هیچ کاری جز دوچرخه‌سواری نکرد ما نیز نباید تحت عنوان مخالفان دوچرخه‌سواری شناخته شویم.

وی ادامه داد: باید از مناطق خواسته شود مسیرهای مناسب دوچرخه‌سواری را مشخص کنند تا سریعا در آن مکان‌ها خدمات دوچرخه‌سواری فعال شود. همچنین در پارک‌های ترافیکی باید آموزش دوچرخه‌سواری برای کودکان ایجاد شود.

تشکری هاشمی گفت: در باب اقدامات فرهنگی، فعالیتی توسط شهرداری انجام نشده است مردم یک شبه به اهمیت دوچرخه‌سواری اقناع نمی‌شوند بلکه باید رفته رفته و از طریق تبلیغات و کار فرهنگی این کار را انجام داد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت‌های شهروندان در حوزه دوچرخه‌سواری اظهار کرد: می‌توان با شناسایی مسیرهای کم ترافیک در روزهای تعطیل فضایی را برای دوچرخه‌سواری ایجاد کرد. بیدود یک سرمایه ملی است اما اکنون دوچرخه‌های آن زیر آفتاب رها شده‌ و هیچکس پاسخگوی این رهاشدگی نیست.

در ادامه شهریار افندی‌زاده با اشاره به اهمیت دوچرخه‌سواری گفت: در بحث استفاده از دوچرخه موارد بسیاری مطرح است که یکی از آنها بحث سخت افزاری است یعنی باید امکاناتی برای ترغیب ‌شهروندان به استفاده از دوچرخه ایجاد شود.

وی ادامه داد: علاوه بر لزوم وجود امکانات سخت‌افزاری ایجاد فرهنگ دوچرخه‌سواری نیز اهمیت دارد ما نمی‌توانیم به اجبار فرهنگ دوچرخه‌سواری را ایجاد کنیم.

افندی‌زاده با بیان اینکه باید مکان‌هایی برای دوچرخه‌سواری ایجاد شود، اظهار کرد: باید در این مکان‌ها افراد علاقه‌مندان دوچرخه‌سواری کنند همچنین باید مسیرهای پیشنهادی دوچرخه‌سواری مورد بررسی قرار گیرند زیرا تمامی مسیرها پتانسیل لازم را ندارند و بازنگری بر روی مکان‌ها باید توسط سازمان انجام شود.

در ادامه سید محمد آقامیری؛ رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی شود که نتیجه احداث خطوط دوچرخه‌سواری در تهران چه بوده است، گفت‌: متاسفانه هنوز بررسی نشده که آیا می‌توان این مد حمل و نقلی را ایجاد کرد یا خیر، تا زمانی که شوق استفاده از دوچرخه‌سواری را ایجاد نکنیم نمی‌توانیم دوچرخه را به عنوان یک مد حمل و نقلی بنامیم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم دوچرخه را به دبیرستان‌ها بدهیم تا دانش آموزان برای تردد از مدرسه به خانه از دوچرخه استفاده کنند، با استفاده از مشوق‌های کوچک می‌توان دوچرخه را تبدیل به یک مد کرد.

آقامیری گفت: باید بیشتر انرژی خود را برای ایجاد فرهنگ دوچرخه‌سواری ایجاد کنیم، برای مثال در پارک‌های جنگلی دوچرخه بسیار بیشتر از سطح خیایان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اگر قرار است برنامه‌ای هم ایجاد کرد باید از طریق مشوق‌ها در میان نسل جوان باشد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

  • عارف به ترکمنستان می‌رود

    به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور برای شرکت در سومین کنفرانس کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی به کشور...

  • عارف وارد ترکمنستان شد

    به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور دقایقی پیش به‌منظور حضور در سومین کنفرانس کشورهای در حال توسعه محصور...

  • کدام استان‌ها تعطیل شدند؟

    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در پی ادامه موج گرمای بی‌سابقه و افزایش مصرف برق در سراسر کشور، برخی استان‌ها به پیشنهاد کمیته‌های استانی انرژی و با...

  • سفر پزشکیان به پاکستان؛ تعمیق شراکت راهبردی تهران-اسلام آباد

    خبرگزاری مهر - گروه سیاست: در سال‌های اخیر، دشمنان ملت ایران، با بهره‌گیری از گروه‌های نیابتی، ابزارهای اطلاعاتی، شبکه‌های رسانه‌ای و فشارهای...

  • تمدید قرارداد شیک!

    به گزارش خبرگزاری تسنیم. باشگاه بایرلورکوزن بعدازظهر امروز (دوشنبه) به طور رسمی اعلام کرد قرارداد پاتریک شیک تا پایان ماه ژوئن 2030 تمدید شد. این...

  • روند چاپ گذرنامه

    چاپ گذرنامه، تنها یک فرآیند ساده اداری نیست؛ پشت این دفترچه کوچک، زنجیره‌ای دقیق از مراحل فنی، امنیتی و نظارتی قرار دارد که هر کدام با نهایت دقت و...

  • تحول در صنعت نانوپزشکی؛ نانوداروها با قالب یخ تولید شد!

    به گزارش خبرگزاری مهر، تولید نانوذرات برای کاربردهای دارویی، به‌ویژه در دارورسانی ترکیبات آب‌گریز، همواره با چالش‌هایی جدی مواجه بوده است؛ از جمله...

  • جایزه مصطفی و تقویت دیپلماسی علمی ایران در عرصه جهانی

    به گزارش خبرنگار مهر، بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با چشم‌انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرده و مأموریت اصلی...

  • خالدآبادی به شمس آذر پیوست

    به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومی باشگاه شمس آذر قزوین، محمدرضا خالدآبادی گلر فصل گذشته تیم فوتبال استقلال به عضویت شمس آذر درآمد و...

  • شکست هیبریدی ترامپ

    گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- رئیس جمهور آمریکا پس از حضور در رأس هرم قدرت در واشنگتن ده‌ها تهدید مختلف(از نوع اقتصادی و نظامی) را روانه کشورهای...

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.