به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ حجتالاسلام علی لطیفی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: براساس تحولات بازار کار، ارزیابی از محیطهای آموزشی و با توجه به مطالعاتی که در زمینه آمایش سرزمینی در دسترس داشتیم برنامههای درسی رشتههای فنی تدوین و بازطراحی شد که کار بسیار مهمی بود زیرا برخی از چالشها به دلیل به روز نبودن برنامه درسی و عدم تناسب آن با بازار کار بود.
وی گفت: از دیگر اقدامات مهم بهسازی و غنیسازی تعدادی از کتابهای درسی بود که به صورت شاخص میتوان به افزوده شدن برخی از اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی اشاره کرد.
لطیفی با اشاره به تالیف و چاپ کتب درسی گفت: موفق به تامین 100 درصدی کاغذ و مقوای مودر نیاز خود از طریق تولید داخلی شدیم و برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال 1402 هیچ قرارداد خارجی برای تامین کاغذ و مقوا منعقد نشد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در زمینه فعالیتها و عملکردها و برنامههای پیش روی این سازمان در سال 1403 مطرح کرد: امسال تولید بستههای تربیت و یادگیری برای پایه اول ابتدایی آغاز خواهد شد و در مهر 1403 اجرای آزمایشی و کاملاً محدود این بستهها را خواهیم داشت و اجرای آن سراسری نخواهد بود.
لطیفی تاکید کرد: به هیچ عنوان بنا نداریم این طرح به صورت گسترده اجرایی شود و آزمایشی است، حتی ممکن است تولید محتواهای آموزشی همزمان با تدریس آنها و به صورت درس به درس انجام شود، همراه تولید بستهها برنامه درسی مدرسه دوره اول ابتدایی را داریم که سال گذشته اجرای آزمایشی آن در دو استان انجام شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی: از طریق برنامه درسی مدرسهای، مدرسه به صورت جدیتر با برنامه درسی و نه فقط کتاب درسی تامین و حمایت خواهیم کرد. انتظار سند تحول بنیادین، تغییر رویکرد از کتاب محوری به سمت برنامه محوری است. بازخوردهای خوبی در دو استان مورد آزمایش گرفتیم و امیدواریم که امسال بتوانیم این طرح آزمایشی را گسترش دهیم و با توسعه تدریجی این طرح و آشنا کردن استانها با اقدامات درون مدرسهای بستههای طرح یادگیری دوره ابتدایی را شروع کنیم.
لطیفی با اشاره به بازآرایی شاخهها، رشتهها و ارائه ساختار جدید مقطع متوسطه عنوان کرد: بخشی از مطالعات این امر در سال گذشته انجام شد و امیدواریم امسال بتوانیم ساختار جدید را ارائه کنیم البته ارائه آن با محوریت سازمان پژوهش و با همکاری معاونت آموزش متوسطه و سایر بخشهاست.
وی با اشاره به حمایت از معلمان به ویژه نومعلمان در امر تدریس محتواهای آموزشی گفت: اقدام بعدی و نهایی ما سامانه الکترونیکی همیار معلم است که بنا داریم مطابق با اقداماتی که پیش از این در سال 1402 داشتیم، بخشهایی از آن فعال شود، هدف گذاری این است که بتوانیم با تبدیل محتواهای کمک درسی و کمک آموزشی ویژه معلمان، در قالب محتواهای کوتاه و با دسترسی آسان به نومعلمان کمک کنیم که حضور فعالتر و موثرتری در کلاس درس داشته باشند.
انتهای پیام/