به گزارش پایگاه خبری خبر آنی، پاسخگویی به درخواستهای مشروع و به حق مردم از عمدهترین وظایف مسئولان قضائی استماع مشکلات حقوقی و قضائی مراجعان محسوب میشود و در همین راستا مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه در تماس دائم با مردم است و بیش از سایر ادارات و برخی نهادهای قضائی، مشکلات قضائی مراجعه کنندگان را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذیربط انتقال میدهد در این اداره بیشترین درخواستهای مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضائیه و مسئولین عالی قضائی بوده است.
موارد مهم، قابلتأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه میرسد. وجود این نهاد بهمنظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دلهای مردم بوده فینفسه ارزشمند است.
در همین راستا حجتالاسلام و المسلمین محسنی اژهای دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ در نشست شورای عالی قوه قضائیه، گفت: مقامات و مسئولان و کارکنان قضائی، حُسن خلق با مردم و ارباب رجوع را سرلوحه کاری خود قرار دهند و پیوسته در تکریم ارباب رجوع کوشا باشند. مقامات و مسئولان قضائی، حضور در اجتماعات مردمی و شنیدن نظرات و رفع مسائل و مشکلات مردم را به عنوان جزئی از برنامههای خود تعریف کنند؛ به ویژه در ماه مبارک رمضان، توفیق حضور در مساجد و مشارکت در امور خیر مساجد را از دست ندهید؛ در مساجد ما در همه ایام بویژه ماه مبارک رمضان، انواع و اقسام کار خیر و نیکوکاری انجام میگیرد که مسئولان قضائی میتوانند در این امور خیر، نظیرِ گلریزانها، کمک به فقرا و توسعه حل اختلافات و رفع تخاصمات مشارکت کنند.
به همین منظور رئیس قوه قضائیه در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و اول تا سوم فروردین ۱۴۰۳ در میان نمازگزاران مساجد غرب، جنوب و شمال تهران حضور یافت و پس از اقامه نماز تا ساعتها مشکلات آنها را مورد بررسی قرار داد.
محسنی اژهای سال گذشته به مقامات و مسئولان قضائی نیز برای حضور در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسائل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است.
همچنین رئیس عدلیه دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ در نشست شورای عالی قوه قضائیه، از کلیه همکاران و مسئولان قضائی که در ایام تعطیلات نوروز، به صورت شبانهروزی و کشیک، به امرِ مهمِ خدمترسانی به مردم مشغول بودند تقدیر کرد و گفت که باید هر چه بیشتر ارتباطات مسئولان قضائی با مردم توسعه پیدا کند و ضرورت دارد مسئولان قضائی پیوسته در میان مردم حضور داشته باشند و شنوای مسائل و مشکلات آنها باشند و در جهت رفع این مسائل و مشکلات، اقدامات مقتضی و قانونی را ترتیب دهند.
ملاقات مردمی با ۱۰ هزار و ۴۳۸ نفر در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه
در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره ملاقاتهای مردمی صورت گرفته در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ در اداره کل ارتباطات مردمی برای ۱۰ هزار و ۴۳۸ نفر ملاقات مردمی صورت گرفته است همچنین ۵۸ هزار و ۳۷۶ نفر میزان مراجعان حضوری اداره کل ارتباطات مردمی و میزان پاسخگویی به آنها بوده است.
۶۴ هزار و ۷۰۱ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع ثبت شد
وی افزود: ۶۴ هزار و ۷۰۱ مورد میزان درخواستهای مردمی ثبت شده در سامانه سامع و میزان پاسخگویی به آن بوده است همچنین ۱۱ هزار و ۴۲۱ مورد آمار رسیدگی به درخواستهای مردمی در جریان سفرهای استانی ریاست قوه قضائیه و سایر مقامات قضایی است.
۲ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۵۵۴ مورد ملاقات مردمی در کل کشور
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: ۲ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۵۵۴ مورد ملاقات مردمی در کل کشور توسط رؤسای کل دادگستری و سایر مقامات قضائی انجام شده است.
رفاهی اظهار کرد: به درخواستهای مردمی ۱۳۴ هزار و ۵۳۷ مورد با برپایی میزهای خدمت در مساجد، مصلیها و … در کل کشور رسیدگی شد.