به گزارش خبرنگار خبرآنی، در سالهای اخیر پژوهشگران زیادی در کشور پرورش یافتهاند که از توانایی بالایی برخوردارند و جذب همه آنها در دانشگاهها و مراکز پژوهش و فناوری میسر نیست اما میتوان از توانمندی ظرفیت بالای این افراد به عنوان پژوهشگر مستقل در راستای حل نیازها و مسائل پژوهشی دستگاههای اجرایی شرکتها و موسسات دولتی نهادهای عمومی غیر دولتی و بخش خصوصی بهره گرفت.
در همین راستا آیین نامهای به عنوان آیین نامه سامانه پژوهشگران مستقل کشور با هدف تسهیل شرایط همکاری پژوهشگران مستقل با دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی از طریق تدوین ضوابط و نظامات رتبه بندی و مالی در تاریخ به تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
رده بندی پژوهشگران مستقل در ۴ سطح/مدرک تحصیلی مورد نیاز
براساس بندهای این آیین نامه متقاضیان پژوهشگری مستقل بنابر امتیازات کسب شده در سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح چهار قرار می گیرند. متقاضیان گواهی پژوهشگری مستقل سطح ۳ و ۴ باید حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا معادل آن در علوم حوزوی و پزشکی باشند و برای کسب سطح ۱ و ۲ داشتن مدرک دکتری تخصصی و یا معادل آن در علوم حوزوی و پزشکی الزامی است.
نحوه درخواست متقاضیان
متقاضیان باید درخواست خود را از طریق سامانه flr.atf.gov.ir ارسال کنند. درخواست ها پس از ارزیابی اولیه توسط کارگزاران، برای تایید نهایی به هیات مرکزی بررسی صلاحیت ارسال و نتیجه از طریق سامانه به متقاضی اعلام می شود. متقاضیان پس از تایید ابتدا در سطح ۴ قرار می گیرند. اعتبار گواهی پژوهشگری مستقل ۴ ساله بوده و با درخواست شخص و پس از کسب امتیازات لازم برای یک دوره دیگر قابل تمدید است. مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه عبارت است از تصویر مدارک تحصیلی دانشگاهی یا حوزوی، رزومه فعالیتهای علمی، پژوهشی و اجرایی مرتبط، تصویر یا فایل مستندات ارائه شده برای ارزیابی، تصویر کارت ملی و صفحات اول و دوم شناسنامه، تصویر پژوهشگر، تصویر کارت پایان خدمت برای متقاضیان مرد و عدم سو پیشینه.
صدور و ابطال گواهی صلاحیت پژوهشگران مستقل توسط هیات مرکزی صلاحیت
دبیرکل شورای عالی عتف (رییس هیات مرکزی بررسی صلاحیت)، سه نفر از روسای دانشگاه هاو موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، یک نفر از روسای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی وابسته به وزارت بهداشت به انتخاب وزیر بهداشت، یک نفر از روسای واحدهای دانشگاهی وابسته به دانشگاه آزاد به انتخاب رییس دانشگاه آزاد، یک نفر از روسای حوزه های علمیه به انتخاب رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه و چهار نفر از پژوهشگران برتر کشور اعضای هیات مرکزی صلاحیت را تشکیل می دهند. رسیدگی و بررسی پرونده های دریافتی، صدور و ابطال گواهی صلاحیت پژوهشگران مستقل و تصمیم گیری در خصوص رکود علمی پژوهشگران برعهده این هیات است.
کارگزاران اجرایی، دبیرخانه هیئت ممیزه دانشگاه های معین (دارای هیئت ممیزه مستقل) استان ها هستند. کارگزاران صرفاً می توانند درخواست متقاضیان بومی استان خود را بررسی کنند و تعداد کارگزاران اجرایی در هر استان بسته به ظرفیت های علمی و تعداد متقاضیان قابل افزایش است. کارگزاران اجرایی برای بررسی درخواست های مقاضیان از ظرفیت کمیته های منتخب و کمیسیون های تخصصی موجود در دانشگاه استفاده و نتیجه را به هیئت مرکزی بررسی صلاحیت اعلام می کنند. در خصوص پژوهشگران مستقل علوم حوزوی، از ظرفیت مرکز مدیریت حوزه های علمیه به عنوان کارگزار اجرایی استفاده می شود.
بررسی و امتیازدهی پرونده های متقاضیان پژوهشگری مستقل در چهارچوب مصوبات شورای راهبری، ارجاع پرونده متقاضیان واجد شرایط به هیئت مرکزی بررسی صلاحیت، اعلام دلایل عدم احراز به متقاضیان از طریق سامانه و پیشنهاد به روزرسانی آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه به ستاد از وظایف کارگزاران به شمار می رود. کارگزاران اجرایی موظف اند درخواست های پژوهشگران مستقل را ظرف حداکثر سه ماه بررسی و اعلام نظر کنند.
لزوم همکاری در طرح های پژوهشی با کارفرمای حقوقی برای ارتقا
برای ارتقا سطح، ۴ سال ماندگاری در سطح پایین الزامی است و مدت زمان ماندگاری برای ارائه درخواست ارتقا به سطوح بالاتر، در صورت کسب امتیاز ۲ برابری و مطابق ضوابط دستورالعمل ارتقای پژوهشگران مستقل، با تایید هیات مرکزی بررسی صلاحیت قابل کاهش خواهد بود. همچنین برای ارتقای سطح پژوهشگران مستقل علاوه بر کسب امتیازات لازم، همکاری در طرح های پژوهشی با کارفرمای حقوقی الزامی است.
براساس یکی دیگر از بندهای این آیین نامه پژوهشگری مستقل به عنوان یک شغل حرفه ای توسط تمامی دستگاه های تصریح شده در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری پذیرفته می شود و همه دستگاه های اجرایی، شرکت ها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در راستای رفع نیازمندی ها و مسائل تحقیقاتی خود مجازند از ظرفیت پژوهشگران مستقل در انجام پژوهش استفاده کنند.