به گزارش سرویسخبری مهر؛ همزمان با آئین اعزام تجهیزات آموزشی، سرمایشی و گرمایشی به مدارس سراسر کشور، مراسم جایزه ملی نصیر هم برگزار شد که طی آن به مهندسین برتر سازمان نوسازی مدارس کشور که در امر نوسازی مدارس جهاد گرانه زحمات زیادی کشیده بودند تقدیر به عمل آمد.
حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این برنامه گفت: در دو سال گذشته دولت با تحریمهای متعدد و کمبود منابع مالی مواجه بود؛ با این حال ۳۲ هزار کلاس درس با مساحت ۴ میلیون متر مربع تحویل دانش آموزان شده است.
پس از این سخنان، شش مهندس برتر مدرسه ساز در جایزه ملی نصیر مورد تقدیر قرار گرفتند و در سخنانی به اقدامات خود و استان مربوطه که در آن فعالیت میکنند؛ اشاره کردند.
سید محمد اسماعیل موسوی تاکامی کارشناس معماری سازمان نوسازی مدارس به عنوان مهندس برتر در این مراسم ضمن ارائه سوابق و تجربیات و آثار پژوهشی، شیوه نامهها، دستورالعملها و طرح حیات طیبه از استان مازندران گفت: پیشنهاد بنده به افراد جهت شرکت در طرح جایزه نصیر این است که کارها و آثار خود را دسته بندی نموده و با توجه به حضور افراد خلاق و مسلط به دانش روز قطعاً در سالیان پیش رو شاهد ارائه طرحهای قویتری در این جشنواره خواهیم بود.
شهلایی معاون فنی و نظارت نوسازی مدارس کرمانشاه در خصوص جایزه ملی نصیر گفت: افتخارم این است که ۲۴ سال در عرصه مدرسه سازی ایران مشغول به خدمت بوده و با تکیه و تعهد بر اصول، چارچوب و استانداردها به امر طراحی و ساخت و نظارت پروژههای آموزشی مشغول هستم و طی همه این دوران، توجه به معماری ایران اسلامی را در پروژهها مدنظر قرار دادم.
وی با اشاره به زلزلههای سالهای گذشته در غرب کشور گفت: به همت همکاران مجموعه نوسازی مدارس و کمک خیرین نیک اندیش مدرسه ساز در ۱۲۰۰ روز، ۱۲۰۰ مدرسه را هدیه کردیم و این نکته بین دستگاههای اجرایی مدیرت بحران بسیار حائز به اهمیت است. دایر کردن سریع کانکسهای آموزشی در مناطق زلزله زده و جابه جایی این فضاهای پیش ساخته کمک شایانی به امر آموزش و مدیریت مواقع اضطراری نمود.
شهلایی با بیان اینکه به مسئله صنعتی سازی در ۳۸۰ پروژه استان کرمانشاه توجه شده است؛ گفت: قالب اصلی این پروژهها با تکیه بر امر صنعتی سازی و کیفی سازی مواد اولیه و بهینه سازی قیمت تمام شده صورت گرفت.
استفاده از فناوریهای نوین و ایدههای نو با کمک گرفتن از جوانهای خوش فکر و خلاق و مراکز دانش بنیان موضوع دیگری بود که شهلایی بر آن تاکید کرد و گفت: در امر طراحی و اجرا و به کارگیری مواد اولیه روز و انتخاب افراد برتر باید بیش از پیش در سالیان بعد مدنظر قرار گیرد.
ریحانه نوروزی کارشناس معماری دفتر فنی و تحقیقات برگزیده دیگری بود که از جمله اقدامات وی میتوان به طرحهایی که در سالیان گذشته در همایش مدرسه ایرانی، نشریههای ۶۹۷ و ۷۳۴ و نشریه مدارس سازگار با محیط زیست ارائه کرده بود اشاره کرد.
وی در این برنامه گفت: کارهایی که دارای دستاورد و یک خروجی بوده و قابلیت عملیاتی باشد باید مورد اهمیت است. از زمان ارائه طرح تا پژوهشهای میدانی، در نیازسنجی و مکان یابی فضا، توجه به سن و ذائقه سنین مختلف فراگیران، توجه به اقلیم، توجه به صنعتی سازی و کیفی سازی باید رعایت شود. همه این نکات میتواند در جشنوارههای سالهای بعد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
فرخ انصاری از سازمان نوسازی مدارس استان زنجان دیگر برگزیده این جشنواره بود که گفت: با توجه به نیازسنجی انجام شده در خصوص اهمیت موضوع آرشیو نقشههای طرحها، نسبت به راه اندازی سامانهای تحت وب جهت بارگذاری با امکان طبقه بندی و دسته بندی نقشهها و همچنین بارگذاری اسناد و کتابهای مختلف و کروکی پروژهها اقدام کردیم. این اسناد و اطلاعات قابلیت استفاده ناظرین از نقشه در سر پروژهها را دارد.
انصاری افزود: پیشنهاد بنده به مهندسینی که در سالهای بعد در مباحث مقاوم سازی، صنعتی سازی، طراحی سامانهها و نرم افزارها فعالیت خواهند داشت این است که این حوزه برای توسعه و پیشرفت بسیار جای کار دارد و انتظار میرود مهندسین جوان در این خصوص اقدام کنند.
مژگان پورعماد از سازمان نوسازی مدارس استان خراسان رضوی دیگر مهندس برتر این جشنواره بود که در حوزه فناوریهای هوشمند، اختراعاتی داشته است. همچنین راه اندازی اولین مجتمع آموزشی سبز سردار شهید سلیمانی، توجه به امر صنعتی سازی و بهینه سازی هزینه کرد اعتبارات و قیمت تمام شده فضا در سطح مشهد با استفاده از پانل aac که سرعت بالایی در ساخت و پیاده سازی پروژه دارد، از نمونه اقدامات مهندس پورعماد بوده است.
پورعماد در این برنامه پیشنهاد کرد که مقالات پژوهشی روز و کاربردی در امر نوسازی مدارس بیش از پیش مورد مطالعه قرار گرفته و به اولویتهای ذکر شده در این مقالات بیشتر توجه شود.
وی همچنین پیشنهاد داد تا واحد فناورانه و دانش بنیان در قسمت توسعه تحقیقات سازمان راه اندازی شود که همواره با بهره گیری از علوم و فنون روز در امر طراحی و اجرا کمک حال سازمان نوسازی مدارس باشد.
علی صباغ مقدم از نوسازی مدارس خراسان رضوی هم در این برنامه علت انتخاب خود را در جشنواره نصیر، اقداماتش در راستای مدرسه سازی، ترجمه مقالات خارجی و بروزرسانی دادهها و مقالات خود عنوان کرد.
صباغ مقدم هم به مهندسین جوان و سایر همکارانش پیشنهاد کرد حضور در کارگاههای آموزشی، شرکت در کمیتههای فنی و اجرایی و توجه به خلاقیت و نوآوری و مطالعه مقالات و ارائه مقالات کاربردی متناسب با نیاز سازمان قبل از طراحی پروژهها را جدی بگیرند
در پایان این مراسم از شش برگزیده جایزه ملی نصیر و مهندسین برتر سازمان نوسازی مدارس کشور با حضور رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش تقدیر و تشکر به عمل آمد.