به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، سید محمد مهدی میرزایی قمی؛ سرپرست شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص نحوه نظارت بر مراکز معاینه فنی در کشور اظهار کرد: در ضوابط و قوانین به صراحت تکالیف دستگاهها در بحث نظارت مشخص گردیده و در صورت تخلف بایستی دستگاه های مسئول در این ارتباط بررسیها و پیگیریهای لازم را انجام دهند. بدون تردید با توجه به اینکه هرگونه اهمال، سهل انگاری و چشم پوشی در این خصوص میتواند منجر به خسارات جانی و مالی غیر قابل جبرانی شود، دستگاههای نظارتی لازم است که برخورد جدی و قضایی با این افراد سودجو و کاسبان مرگ داشته باشند.
میرزایی قمی با تاکید بدین موضوع که دریافت گواهی معاینه فنی برای خودرو معیوب در درجه نخست تهدید کننده ایمنی و سلامت راکب و سرنشینان همان خودرو است، گفت: انجام معاینه فنی بصورت صحیح و دقیق از دو رکن و مرتبه دارای کارائی و اهمیت است. رکن نخست آن مربوط به کنترل حاکمیتی بوده که در بسیاری از کشورها توسط دولتهای ملی یا محلی به منظور اطمینان از انطباق با مقررات حاکم بر ایمنی و انتشار گازهای آلاینده برای خودروها اعمال میشود.خودرو با یک استاندارد مشخص تولید میشود و در چرخه تردد نیز بایستی با رعایت شرایط تعریف شده از منظر ایمنی و آلایندگی اجازه تردد داشته باشد. انجام دوره ای معاینه فنی خودروها در قانون نیز به همین منظور پیش بینی شده است. مضاف بر الزامات قانونی یک رکن هم مربوط به شهروندان و مسئولیت اجتماعی ایشان در قبال حفظ سلامت خود و سایر شهروندان است. مراکز معاینه فنی بخشهای آزمایشگاهی قابل اعتمادی است که شهروندان میتوانند از وضعیت سلامت فنی خودروی خود مطلع شوند. انجام معاینه فنی و دریافت گواهی مربوطه ی معتبر از مراکزی که در صحت و سلامت خدمات ارائه میدهند پیش نیاز تضمین ایمنی و سلامت شهروندان است.
وی در خصوص استفاده از معاینه فنیهایی که صحت آن مورد تایید نیست، افزود: بنا بر تدبیر پلیس راهور براساس ضوابط قانونی از چند ماه گذشته در طرح ویژه ای گواهی معاینه فنی خودروهای دودزا و دچار نقص فنی باطل میشود و این خودروها پس از رفع نقص بایستی مجددا نسبت به انجام معاینه فنی خودروی خود اقدام نمایند.این موضوع حتی برای خودروهای سانحه دیده در تبصره ماده 7 آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو نیزتاکید گردیده که در صورت سانحه یا تصادف برای وسیله نقلیه دارای گواهی معاینه فنی با تشخیص کارشناس تصادف راهنمایی و رانندگی خودرو بایستی مجددا نسبت به معاینه فنی خودرو اقدام نمایند.گفتنی است بنا براعلام معاون عملیات پلیس راهور پایتخت از ابتدای طرح گواهی معاینه فنی بالغ بر 11 هزار دستگاه خودرو دودزا و دچار نقص فنی باطل گردیده است.
میرزایی قمی در خصوص عملکرد مراکز معاینه فنی شهر تهران و نحوه نظارت بر این مراکز تصریح کرد: در مراکز شهر تهران نظارت عالیه به صورت کامل و دقیق با استفاده از تجهیزات، نیروهای انسانی مجرب و دوربینهای مستقر در مراکز انجام میشود و این ستاد با توجه به تکالیف قانونی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف احتمالی و ارتقا سطح کیفی سلامت و صحت خدمات به شهروندان مینماید.
گفتنی است سهم تهران از میزان مراجعین پلاک تهران به مراکز معاینه فنی تنها 37 درصد است و 40 درصد از خودروها بنا بر اعلام پلیس راهور فاتب از مراکز خارج از شهر تهران معاینه فنی دریافت میکنند.
بنا بر اعلام سامانه یکپارچه معاینه فنی کشوری سیمفا، مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران در مقایسه با سایر مراکز کشور به صورت دقیقتر و ضابطهمندتری نسبت به پایش خودروها از منظر آلایندگی و ایمنی اقدام مینماید.
تحلیل نتایج آزمون خودروهای مراجعه کننده به شهر تهران نشان میدهد در مجموع 30 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نگردیده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده اند. این آمار نشان میدهد، بدون تردید این دقت و سطح پایش نتیجه نظارتهای مستمری است که ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی تحت پوشش خود دارد.
انتهای پیام/