ایجاد دانشگاه ماشین‌سازی در ۳ کلانشهر ایران

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سیدمحمد مهدی هادوی، مهارت نیروی انسانی را یکی از مسائل مورد توجه در ستاد دانست و افزود: علیرغم اینکه ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی از نیازهای اساسی صنایع مختلف محسوب می‌شود، لیکن مرجع آموزشی و پژوهشی خاصی برای کسب و انتقال اصول علمی و فناوری‌های پیشرفته در سطح مطلوب در دسترس نیست. در حال حاضر نیروی‌های انسانی دانش‌آموخته مراکز آموزشی و دانشگاهی اغلب اطلاعات قابل قبولی در خصوص طراحی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته صنعتی ندارند. به همین‌ دلیل شرکت‌ها برای مهارت‌افزایی نیروهای خود، زمان و هزینه زیادی را صرف می‌کنند. با این حال اکتساب دانش و فناوری پیشرفته که بتواند جوابگوی نیاز فعلی و آینده صنعت کشور باشد، نیاز به آموزش و پژوهش نظام‌مند دارد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا، ستاد با تعامل با دانشگاه و صنعت، مهارت‌افزایی را به صورت جدی دنبال می‌کند، اظهار کرد: در بخش‌های خصوصی قسمت‌های متنوع و ارزشمندی وجود دارند که علاوه بر اینکه مشغول ماشین‌سازی هستند؛ آمادگی لازم جهت آموزش را نیز دارند و چه بسا آموزش به صورت محدود را در مجموعه خودشان تجربه کردند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی به گفت‌وگوهای انجام شده در این خصوص با مراکز مختلف بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: پس از تلاش‌های بی‌وقفه، سه دانشگاه جامع علمی کاربردی متصل به بخش خصوصی جهت مهارت‌افزایی نیروی انسانی، برگزیده شدند و برای آنها چگونگی کار صنعت و دانشگاه در حوزه ماشین‌سازی به صورت کامل شرح داده شد.

تهران، مشهد و اصفهان از اولین میزبانان دانشگاه ماشین‌سازی خواهند بود

وی با اشاره به اینکه سه دانشگاه در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان جهت آموزش تخصصی نیروی انسانی در حوزه ماشین‌سازی آماده ارائه خدمات هستند، افزود: تاییدیه‌ای را که از دانشگاه جامع علمی و کاربردی در این دوره‌ها داشتیم، مبنای کار قرار دادیم و در حال تعریف جامع سرفصل‌های دروس و تعیین اساتید از دانشگاه و صنعت هستیم. انشاءالله تا قبل از پایان سال اقدامات عملی در خصوص راه اندازی اولین دانشگاه صنعت ماشین‌سازی در شهر تهران شروع خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به صحبت‌های انجام شده، پس از تهران، مشهد گزینه بعدی است و به‌زودی در این شهر نیز کار آغاز خواهد شد.

هادوی خاطر نشان کرد: صنعت به نیروی دانشی نیاز دارد و دانش‌آموختگان کشور نیز نیاز به صنعتی دارند که بتواند به تشنگی آنها در ارتقاء و پیشرفت علمی جواب دهد. اتصال این دو، موجب دانش‌بنیان شدن اقتصاد صنعت ماشین‌سازی خواهد شد. سعی داریم با الگوگرفتن از دانشگاه‌های صنعتی معتبر بین‌المللی، آموزش و پژوهش به صورت عملی در صنعت و در دانشگاه اتفاق بیفتد. دانشجویانی که از صنعت به دانشگاه وارد خواهند شد، موجب رشد و پیشرفت صنعت خود خواهند بود و تلاش بر این است که دانشجویانی که به صنعتی وابسته نیستند، از همان ابتدا به صنعت متصل شده و بورسیه صنعت معینی شوند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی با اشاره به اینکه در دانشگاه صنعت ماشین‌سازی، تئوری‌های مربوطه نیز آموزش داده می‌شود، ادامه داد: آموزش تئوری از باب اطمینان نسبت به ترکیب علم و فناوری خواهد بود؛ «علم» انتظار ما از آموزش در دانشگاه‌ها است و «فناوری» انتظاری است که صنعت آن را تکمیل خواهد کرد؛ در نتیجه ما با برنامه‌ای پایدار و نظام‌مند در حوزه نوآوری ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی قدم خواهیم گذاشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه شرط ورود متقاضیان به دانشگاه ماشین‌سازی، امکان همکاری بلندمدت آنان با صنعت است، تصریح کرد: بسته به زمینه تخصصی متقاضیان، واحدهای جبرانی اعلام می‌شود و پس از اینکه افراد هم سطح شدند، آموزش آغاز می‌شود؛ در نهایت پس از اتمام واحدهای درسی، مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم با پشتوانه کامل صنعت، صادر خواهد شد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.