به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، عوارض، بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران را تأمین میکند و از این رو شورای شهر به عنوان سیاستگذار محلی و در راستای استیفای حقوق شهر از یک سو و توجه به شرایط اقتصادی و توان مالی شهروندان، وظیفه تعیین و تصویب میزان عوارض را به عهده دارد. میزان عوارض هر سال تغییر میکند و پس از تصویب در صحن پارلمان شهری، اجرایی و اخذ میشود. امسال هم شورای شهر ششم لوایح عوارض را بررسی و آنها را تصویب کرد که از ابتدای سال 1403 اجرایی میشوند. در ادامه گزارش و در راستای شفافسازی اشارهای به اهم موارد مطرح شده در مصوبات عوارض شورای شهر تهران خواهیم داشت.
عوارض ساختمانی
بخشی از منابع و درآمدهای پایدار شهرداری از عوارض ساختمانی و ارزش افزوده ناشی از اجرای طرحهای توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی شهرداری تهران و ارزش معاملاتی ساختمان، تامین میشود. براساس موافقت اعضای شورا، سال آینده عوارض ساختمانی تا سقف 19 درصد افزایش خواهد داشت. البته برای نوسازی بافتهای فرسوده 50 درصد و تجیمع املاک 100 صد تخفیف در صدور پروانه پیشبینی شده است.
عوارض صدور پروانه: این عوارض شامل زیربنای مسکونی و غیر مسکونی میشود. عوارض محاسبه شده جهت زیربنای ناخالص مسکونی که فضاهای مشاعی طبقات دارای کاربرد از جمله راهپله آسانسور و فضای انتظار طبقه در آن مورد محاسبه قرار میگیرد. در بناهای غیر مسکونی هم زیربنای ناخالص کاربردهای تجاری، اداری، صنعتی، خدماتی و ... که فضاهای مشاعی طبقات دارای کاربرد از جمله راهپله آسانسور و فضای انتظار طبقه در آن مورد محاسبه میشود.
عوارض ارزش افزوده: ناشی از اجرای طرحهای توسعه شهری: این عوارض شامل ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از تعیین و تغییر در طرحهای توسعه شهری است. عوارض تعیین کاربری عرصه که براساس کاربریها در پهنههای مسکونی، تجاری و مختلط قرار میگیرند، عوارض تغییر پهنههای براساس مصوبات کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری و عوارض بابت ایجاد ارزش افزوده در تمام اراضی و املاکی مانند اصلاح معابر و زیرگذر و ... در این دستهبندی قرار میگیرند.
عوارض دیوارکشی و حصارکشی: عوارضی است که در قبال صدور پروانه حصارکشی و دیوارکشی برای اراضی فاقد مستحدثات براساس طرحهای توسعه شهری محاسبه میشود.
عوارض زیربنای خدماتی: این نوع عوارض شامل صدور پروانه ساختمانی برای احداث کاربریهای خدماتی از قبیل مراکز آموزشی و آموزش عالی، بهداشتی، درمانی، مراکز اجتماعی، مراکز فرهنگی، اماکن ورزشی، پستهای امداد و تأسیسات و تجهیزات شهری، جایگاههای سوخترسانی، پارکینگهای عمومی و ... میشود.
عوارض طرح ترافیک
شهرداری تهران در راستای عمل به قانون هوای پاک و کاهش ذرات آلاینده وظیفه مدیریت تردد در محدودهای پر رفت و آمد دارد. از این رو لایحه تعیین عوارض تردد برای مدیریت ترافیک و تقاضای سفر (سال 1403) را به شورا ارائه داد و در نهایت هم این لایحه با نرخ پایه 100 هزار تومان به تصویب رسید. البته در تعیین عوارض نهایی شاخصهایی چون میزان آلایندگی وسیله نقلیه، ساعت تردد و محدوده تردد (کنترل ترافیک یا کنترل آلودگی هوا) پیشبینی شده است.
اهم موارد لحاظ شده:
وسیله نقلیهای مجاز به تردد در محدودههای طرح میشود که از طریق سامانه «تهران من» ثبتنام و مجوزهای ورودی روزانه را رزرو کند.
شهرداری تهران مجاز است به ازارای هر پلاک ثبتی، عوارض تردد یک خودروی متعلّق به ساکنین محدودههای طرح و ترافیک و کنترل آلودگی هوا که در سامانه «تهران من» ثبتنام و عوارض سالیانه خودرو و بدهی عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا خودروی خود را در تهران پرداخت کردهاند، مجوز ورود را با پنج دهم درصد محاسبه کند.
شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مکلف است بهمحض تکمیل ظرفیت، نسبت به اطلاعرسانی به شهروندان از طریق سامانه و نرمافزار تهران من اقدام کند.
عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیتها، وظایف شغلی و امور درمانیشان مستلزم ورود به محدودههای طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا است، مجوز ورود با اعمال ضریب یک دهم (1/0) تعیین و محاسبه میشود.
ضریب تردد در محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) 1.5 درصد، محدوده کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) در روزهای غیرمجاز 75 درصد و هر دو محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) و کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) 1.5 درصد پیشبینی شده است.
عوارض مشاغل سیار و بیکانون
این روزها به دلیل شرایط اقتصادی بخش زیادی از شهروندان به دستفروشی و به عبارت دیگر کسب و کارهای سیار روی آوردهاند. اشغال فضاهای شهری از سوی این افراد قطعا مواردی را برای شهر و شهروندان ایجاد میکند و مدیریت شهری برای ساماندهی این موضوع عوارضی را پیشبینی کرده است. براساس موافقت اعضای شورای شهر تهران سال آینده این عوارض 22 درصد افزایش خواهد داشت. نرخ پایه هر متربع فضای اختصاصی مشاغل سایر موتوری در هر شبانهروز 18 هزار تومان و هر مترمربع فضای اختصاصی مشاغل سیار غیر موتوری به طور روزانه 11 هزار تومان تعیین شده است. البته شاخصهایی چون موقعیت جغرافیایی و مکان استقرار هم در تعیین میزان عوارض اثرگذار خواهد بود.
عوارض حفظ و گسترش فضای سبز
این عوارض در راستای صیانت و توسعه و گسترش فضای سبز شهر تهران تعیین شده است. البته قیمت پایه عوارض براساس محیط بن درخت از 580 هزار تومان (بن 15 تا 19 سانتیمتر) تا 140 میلیون تومان (بن بیش از 250 سانتیمتر) خواهد بود. ضرایبی چون اکولوژیک، تعدیل مکان و کاربری، آفت و بیماری و ... هم در عوارض لحاظ میشود.
عوارض نصب دکل
احداث و نصب تاسیسات شهر از جمله آنتنها و دکلها، مشمول عوارض میشوند. براساس قانون شهرداریها، شهرداری تهران اجازه اخذ عوارض صدور مجوز احداث و نصب تأسیسات شهری از تمام بهرهبرداران اعم از حقوقی و حقیقی (وزارتخانهها، سازمانها و کلیه دستگاههای اجرایی)، که اقدام به احداث، نصب و بهرهبرداری از انواع تأسیسات شهری میکنند، را دارد. اعضای شورای شهر تهران افزایش 35 تا 40 درصدی برای این عوارض پیشبینی کردهاند که در پارلمان شهری هم تصویب شده است. در محاسبه این عوارض، شاخصهایی چون ارتفاع دکل به متر، نوع کاربری، قیمت آخرین ارزش معاملاتی املاک منطقه مشخص شده برای نصب دکل و ... لحاظ میشود.
عوارض پارک حاشیهای
پارک خودرو در بخشی از خیابان به معنی اشغال فضای شهر است و از این رو مالکان خودرو باید عوارض پرداخت کنند. شهرداری تهران قصد دارد با تعیین این عوارض، موضوع پارک حاشیهای را ساماندهی کند و از ایجاد بینظمی و هرج و مرج و اختلال در عبور و مرور، جلوگیری کند. سال آینده عوارض پارک حاشیهای 32 درصد افزایش خواهد داشت. اعضای شورای شهر تهران هم با این میزان افزایش موافقت کردهاند. البته در تعیین نرخ نهایی عوامل و شاخصهای دیگری مانند مدت زمان و نوع خودرو و ... هم اثرگذار هستند.
اهم موارد
کسانی که سامانه «تهران من» فضای پارک را رزرو کنند از 10 درصد تخفیف بهرهمند میشوند.
اگر مبلغ پارک حاشیهای تا 10 روز پرداخت نشود، ماهانه 2 درصد به مبلغ پارک حاشیهای اضافه میشود.
پارک خودروهای جانبازان و معلولان با پلاک ویژه این افراد در معابر پارک حاشیهای رایگان خواهد بود.
خودروی سواری و وانت به ازای هر 30 دقیقه تا 2 ساعت اول، 3 هزار تومان و برای بعد از 2 ساعت به ازای هر 30 دقیقه 3 هزار و 900 تومان میپردازند.
خودروی کامیونت و مینیبوس به ازای هر 30 دقیقه تا 2 ساعت اول، 6 هزار و 100 تومان و برای بعد از 2 به ازاری هر 30 دقیقه 7 هزار و 500 تومان تعیین شده است.
انتهای پیام/