به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، آیین رونمایی از مجموعه مقالات همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای» در موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد.
محمد اسحاقی معاون پژوهش و آموزش موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی در این مراسم خاطرنشان کرد: موضوع نجات و منجی در همه ادیان و مذاهب الهی و برای همه انسانها یک امر مهم و قطعی بوده است. اما مسئله مهم این است که از چه زاویه و با چه مبانیای به این موضوع نگاه میکنیم چون در طول تاریخ بسیاری از واقعیتها و به خصوص ادیان بزرگ الهی دستخوش تحریف و انحراف شده و به انحطاط کشیده شدهاند. قوم موسی (ع) یکی از همین مصادیق است که شما میبینید انحراف در برداشت الهی به چه جنایاتی منتهی میشود. سفک دماء و جنایتهایی که در فلسطین و غزه در حال وقوع است. ملت فلسطین آمدن منجی را با پوست و گوشت خود درک میکنند. باید از مسیر درست برویم و از انحرافات جلوگیری شود. باید به سمت تعالیم الهی برویم. ما مکلف به پژوهش از مسیر خود هستیم و تحقیق و مطالعه یک ضرورت است.
اسحاقی در ادامه گفت: یک راه میانبر برای رسیدن ما به منزل مقصود، آشنایی با اندیشهها و آرا و نظرات بزرگان و علمای دین است که جایگاه خاصی دارند و در اندیشه معصومین امناء رسل هستند. اندیشههای رهبری و امام (ره) اینگونه هستند. و باید برای درک اندیشه مقام معظم رهبری و آرای ایشان که مبتنی بر قرآن و تعالیم الهی است گام برداریم. به همین دلیل در موسسه فرهنگی و پژوهشی انقلاب اسلامی با هدف تحقق و اجرایی کردن آن از آثار دو همایش شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت و نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای رونمایی خواهد شد. اگر این امر درست تبیین و شناخته شود موجب امید و حرکت خواهد شد. آنچه که جهان اسلام به آن مبتلا است این میباشد که به تعالیم الهی درست پرداخته نشده است. آثاری که امروز رونمایی میشوند علمی و خواندنی هستند.
در ادامه حجتالاسلام حسین الهینژاد دبیر علمی همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای» گفت: اندیشه مهدویت و انتظار با رویکرد تطور تاریخی دارای سه عظیمت گاه بزرگ تاریخی عصر حضور ائمه، غیبت صغری و غیبت کبری. تفاوت این سه عظیمتگاه تاریخی با سه رویکرد روشی، نگرشی و غایتی مطرح است. در عصر ائمه که از ابتدای طلوع اسلام تا سال 260 قمری است، اصحاب ائمه دست به قلم بودند و فرمایش حضرات را تدوین میکردند اما بیشتر تدوینها در این عصر با روش نقلی صرف به نگارش درآمده است. اصول اربعمائه که چهارصد کتاب حدیثی شیعه است و در این عصر توسط اصحاب ائمه تدوین شده تماماً با نگرش نقلی صرف به رشته تحریر درآمده است. نه تبیین و نه تحلیل فقط رویکر نقل محوری صرف. وارد عصر صغری یعنی عظیمت گاه دوم اندیشه مهدویت که میشویم، میبینیم همین رویه دنبال شده با این تفاوت که کتابها و نوشتهها بعد از نقل، کم و بیش تبیین دارد. در دوران غیبت کبری، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی رویه جدیدی را در مباحث ایجاد میکنند. روش نقلی را حفظ میکنند اما در کنار آن روش تبیینی، روش تحلیلی و روش کلامی با رویکرد عقلی را به آن اضافه میکنند. در عصر قیمت کبری وقتی فرایند را دنبال میکنیم میرسیم به مکتب سامرا؛ آنجا میبینیم که اگرچه کتب مهدویت بیشتر شده اما دوباره جامعه شیعه به روش نقلی برمیگردد و مباحث سطحی و فروعات در مهدویت بیشتر میشود.
وی ادامه داد: اما در مکتب امام خمینی (ره) روش جدیدی در حوزه اسلامی بالاخص مهدویت ایجاد میشود. روش نقلی حفظ میشود و در کنارش تبیین و تحلیل و رویکرد کلامی عقلی هست اما روش علمی هم به آن افزوده میشود. در دوره انقلاب اسلامی ساختارهای علمی و آکادمیک ایجاد میشود و شاهد شکلگیری پژوهشکدهها و برگزاری همایشها و پرداخت علمی به موضوع مهدویت هستیم. سلسله همایشهای نظریه پردازی را داشتیم. هرچقدر نگاه علمی داشته باشیم مهدویت کمتر دچار آسیب خواهد شد. اولین همایش مهدویت و انتظار در اندیشه آیتاللهالعظمی خامنهای در سال 1398 برگزار شد و چهار سال تمام به شکل گروهی روی این همایش کار انجام دادیم. در فرایند برگزاری این همایش، 20 نشست علمی در سراسر کشور برگزار شد. حدود 300 مقاله علمی به دبیرخانه رسید و نزدیک 4 هزار صفحه محتوای علمی تولید شد. دومین همایش را هم با عنوان «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» برگزار کردیم. در این جا هم 30 کرسی علمی برگزار شد و 120 مقاله به دبیر خانه رسید و 3 هزار صفحه تولید محتوای علمی ثمره این همایش بود.
پایان پیام/