نقش خواص در بزنگاه‌ انتخابات

به گزارش گروه سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی، نرگس چهارده‌چریک کارشناس مسائل سیاسی در  یادداشتی نوشت: موضوع خواص از جمله مباحثی است که از زمان‌های گذشته، حتی از صدر اسلام تاکنون مورد توجه بوده است. خواص نقش تاثیرگذاری در محیط اجتماعی دارند به طوری که عملکرد غلط آنها، جامعه را سردرگم کرده و به انحطاط می کشاند و عملکرد درستشان موجب هدایت جامعه به سمت مسیر رشد و تعالی می شود.

در آستانه انتخابات و اهمیت حضور مردم در پای صندوق های رای، این نقش آفرینی ضروریتی دو چندان پیدا می کند.

نقش خواص در ایران تا آنجا ملموس است که بخشی از جامعه به دلیل عملکرد بد برخی از آنها دچار انحطاط و انحراف می‌شود و هر گاه درست و بجا عمل کنند، جامعه در  مسیر درست قرار می‌گیرد.

ناگفته پیداست اشتباهات خواص در امور اجتماعی اثر منفی و تخریبی بیشتری دارد در حالی که اگر عوام دچار اشتباه شوند، میزان خسارت، بسیار کمتر خواهد بود زیرا مسئولیت کمتری بر دوش آنهاست.

در معرکه 88 بسیاری از همین خواص یا علیه اسلامیت و جمهوریت نظام با براندازان همراه شدند یا در برابر ظلم به نظام اسلامی سکوت کردند. در جایی که مظلومیت نظام را دیدند، به گوشه‌ای خزیدند در حالی که اگر شکوه و جلال و عظمتی داشتند، به خاطر همین نظام و ملت بود.

در هنگامه جدال حق و باطل، اگر کسی طرف حق را نگیرد، در اردوگاه باطل است ولی خواص حتی به روی خود نیاوردند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است! آنها در جایی که باید روشنگری می‌کردند، یا طرف باطل را گرفتند یا سکوت اختیار کردند تا ببینند چه کسی برنده می‌شود.

آیا می‌توان پذیرفت خواص از مواهب و امکانات و رفاه مسئولیت بهره ببرند و در مواقع نیاز جامعه به اقدامات یا حداقل گفتارهای درست آنها، کناره‌گیری کنند؟ آیا حشمت، جلال و شکوهی که چشم‌ها را خیره می‌کند، نباید در خدمت مستضعفانی باشد که آنها را به اینجا رسانده‌اند؟

مشکلی که متاسفانه در برخی خواص وجود دارد این است که زمانی که به برخی گردنه‌ها می‌رسیم، در موضع‌گیری نه تنها همانند عوام، بدون فهم عمل می‌کنند؛ بلکه انتخاب‌ها و تحلیل‌های‌شان نیز آگاهانه و مسئولانه نیست.

علت اینکه اکثریت جامعه ـ عوام ـ کوفه، حضرت علی(ع) و 20 سال بعد حضرت مسلم بن عقیل(ع) را رها کرده و به طرف معاویه و یزید رفتند، موضع‌گیری غلط خواص بود. رهبر بزرگوار انقلاب در این مورد می‌فرمایند: «اگر خواص در هنگام خودش، کاری را که لازم است تشخیص دادند و عمل کردند، تاریخ نجات پیدا می‌کند و حسین‌ بن‌ علی‌ها به کربلا کشانده نمی‌شوند. اگر خواص، بد بفهمند، یا اگر خوب فهمیدند، باهم اختلاف پیدا کنند، معلوم است که کربلا تکرار خواهد شد».

با نگرش به بیانات اخیر رهبر حکیم انقلاب به خوبی آشکار می‌شود خواص جامعه چه کسانی هستند و الان در چه وضعیتی قرار دارند و آیا وظایف‌شان را به درستی انجام می‌دهند؟

آیا خواص جامعه مردم را به «عمل صالح و عبادت بزرگ» مشارکت در انتخابات آن هم پس از حوادث تلخ سال گذشته که تمام دنیای کفر علیه نظام اسلامی با تمام امکانات وارد شد، دعوت می‌کنند یا با بهانه‌های واهی انتخابات مهم 11اسفند را تحریم یا با شعارهای نامیدکننده و سعی در ب ینتیجه نشان دادن حضور در انتخابات، با دشمن همراه می‌شوند؟

آیا خواص جامعه ما بندگی خدا را می‌کنند یا بندگی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی‌شان را؟ آیا خواص جامعه ما دغدغه عدالت اجتماعی دارند؟ آیا آنها به فکر طبقه محروم جامعه که از فقر اقتصادی به وضعیت فلاکت‌باری افتاده‌، هستند و چاره‌ای اندیشیده‌اند تا فاصله طبقاتی کمتر شود؟

تورم، گرانی، فشارهای شدید معیشتی، مسکن، افسارگسیختگی نرخ اجاره‌بها و ناهنجاری‌های فرهنگی ـ اجتماعی مواردی است که باید خواص مشکل‌گشای آنها باشند؛ با تشویق مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات و راهنمایی آنها برای رای دادن به افرادی که توانمند، بابرنامه و متخصص و متعهدند، نه اینکه دوست و هم‌جناح و هم‌باند آنها هستند هرچند ناتوان باشند.

آن چه ضروریست، این است که خواص به جای دعواهای سیاسی، قدرت‌طلبی و ثروت‌اندوزی، معرفت خود را نسبت به امامین انقلاب و ولی‌نعمت‌های خود (ملت غیور و صبور ایران) افزایش دهند تا زین پس مردم به حل معضلات مختلف و توقف مشکلات اقتصادی امید یابند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

بزنگاه انتخابات

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.