به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش امروز در شبکه شاد درباره دشواری امتحانات نهایی گفت: در برگزاری امتحانات نهایی، تغییر محیط برای دانشآموزان اتفاق میافتد و آنها در مدرسه خود امتحان نمیدهند همین موضوع ممکن است باعث شود، امتحانات نهایی به نظر آنها دشوار باشد.
وی افزود: دانشآموزان باید بدانند، مدرسهای که حوزه امتحانات نهایی است، مشابه مدرسه خودشان است و تغییر فضا ممکن است اتفاق بیفتد اما تغییر نگاه خیر، با تأمین استانداردهای لازم همچون نور کافی، تهویه، سرمایش و صندلیهای مناسب در حوزههای امتحانات نهایی سعی میکنیم تا آرامش کامل را ایجاد کنیم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مبنای طراحی سوالات امتحانات نهایی، کتابهای درسی است، گفت: به هیچ عنوان سوالی طرح نمیشود که در کتابهای کمک درسی آمده باشد و از سوالات پرتکرار در جزوات و امتحانات گذشته پرهیز میشود، این جزوات در اختیار طراحان سوال قرار میگیرد تا سوالات آنها مشابه کتابهای کمک آموزشی نباشد.
طراحی سوال از تمام کتاب درسی
زارعی بیان کرد: دانشآموزان تمام کتاب درسی را مطالعه کنند و هیچ بخشی را حذف نکنند چون از تمام بخشهای کتاب درسی طراحی سوال میشود، دانشآموزان به موسسات خصوصی و کتابهای کمک آموزشی مراجعه نکنند و کتابهای درسی را مبنا قرار دهند اما به جای پرداختن به کلید واژهها و نکات مهم، مفاهیم را مورد توجه قرار بدهند، یادگیری مهم است یعنی اگر مطلب را به خوبی متوجه شوند از عهده امتحانات نهایی برمیآیند.
وی ادامه داد: دانشآموزان تا پایان سال تحصیلی کلاس درس را ترک نکنند چون آسیب میبینند چون طراحی سوال از تمام کتاب درسی است همچنین فقط نمرات امتحانات نهایی خرداد ماه در سابقه تحصیلی ملاک است و دانشآموزان برای موفقیت در آن تلاش کنند.
دانشآموزان پایه دوازدهم در تمام دروس سابقه تحصیلی ایجاد کنند
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کنکور 1403، سوابق تحصیلی پایه دوازدهم سهم 50 درصدی در کنکور دارد، گفت: اگر به هر دلیلی نمره امتحانات نهایی دانشآموزان پایه دهم و یازدهم پایین شد، فرصت ترمیم نمره دارند اما در پایه دوازدهم اگر در امتحانی غیبت کنند، نمره صفر برای آنها لحاظ میشود که باعث تراز منفی خواهد شد بنابراین در تمام دروس به ویژه دروسی که ضرایب بیشتری دارند سابقه تحصیلی ایجاد کنند.
وی ادامه داد: سوالات امتحانات نهایی در سطح کتابهای درسی و در سطحی است که دانشآموز در آن رده سنی سوالات را درک کند همچنین معلمان در تدریس خود یادگیری را مبنا قرار دهند و در امتحانات داخلی به سطح دانش اکتفا نکنند بلکه در سطح بالاتر که میزان یادگیری و فهم محتوای درسی را بسنجد، سوال طراحی کنند.
زارعی درباره امنیت امتحانات نهایی گفت: طراحان سوال در فضای قرنطینه کامل، سوالات را طراحی میکنند و در روز آزمون، رمز سوالات دقایقی قبل از امتحان برای روسای حوزهها ارسال میشود، یک نفر از معلمان نیم ساعت قبل در اتاق تکثیر که قرنطینه است بدون هیچ وسیله ارتباطی حضور دارد و سوالات را تکثیر و داخل پاکت قرار میدهد، پاکت سوالات باید در مقابل دانشآموزان باز شود.
وی با اشاره به اینکه دانشآموزان به هیچ عنوان وسیله ارتباطی به حوزههای امتحان نبرند، گفت: این کار تخلف است و اگر کشف شود از یک تا چند نوبت محرومیت از آزمون را به همراه دارد.
زارعی گفت: ممکن است، فردی وسیله ارتباطی به جلسه امتحان آورده و از سوالات عکس گرفته و برای شبکههای مجازی ارسال کند، این افراد بلافاصله شناسایی میشوند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ایجاد مراکز آزمون استاندارد تا سال 1407 به منظور برگزاری آزمون تمام الکترونیک مدنظر است و باید مراکز آزمون استاندارد ایجاد شود و این موضوع در دستور کار سازمان نوسازی مدارس قرار میگیرد.
انتهای پیام/