به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، سیده روناک حسینی در نشست تخصصی "ارزیابی تاثیرات کمیتههای نما در ارتقاء کیفیات معماری و شهرسازی شهر تهران" که در اندیشکده شهر اسلامی ـ ایرانی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع ساماندهی سیما و منظر شهری در پایتخت، برای نخستین بار در سال 1379 با تشکیل کمیته طراحی شهری و محیط زیست در منطقه 22 مورد توجه ویژه قرار گرفت، در آن زمان، طرح نمای ساختمانها به عنوان یکی از ابعاد طراحی شهری مورد بررسی قرار میگرفت.
وی ادامه داد: پس از آن، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، ضوابط ارتقاء کیفی سیما و منظر را به تصویب رساند و سپس سال 1392، نقطه عطفی در حوزه توجه به سیما و منظر شهری محسوب میشود؛ در دیداری که اعضاء وقت شورای اسلامی شهر تهران با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان نسبت به وضعیت سیما و منظر شهری پایتخت ابراز نگرانی کردند و فرمودند که باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، به گونهای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحتتر، امکانپذیر باشد.
حسینی تصریح کرد: بر این اساس از سال 1392، رویکرد شهرداری تهران نسبت به موضوع سیما و منظر شهری و نمای ساختمانها تغییر کرد و موضوعات با دقت و حساسیت بسیار بیشتری دنبال شد و بر همین اساس، کمیتههای نما در شهرداری های مناطق 22 گانه در سال 1393 تشکیل شد، در این میان، با توجه به اثرگذاری فرامنطقهای برخی ساختمانها و ویژگیهایی که از آن برخوردار هستند، این ساختمانها در کمیتههایی تحت عنوان کمیته بناهای خاص در اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با حضور اساتید حوزه بررسی میشدند.
به گفته وی، در سال 1397، ساختار کمیتههای نمای مناطق و کمیته بناهای شاخص در قالب لایحهای به شورا ارسال و به تصویب رسید.
معاون معماری و طراحی شهری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به اشکالات و نقاط ضعفهایی که اجرای این مصوبه وجود داشت، بیان کرد: مصوبه مذکور در سال 1400 مورد بازنگری قرار گرفت و شاکله و ساختار این کمیتهها تغییر کرد و پس از تصویب در شورای اسلامی شهر تهران، مبنای اقدام مناطق و حوزه معاونت شهرسازی و معماری قرار گرفت.
وی درخصوص اقدامات شهرداری تهران در ساماندهی سیما و منظر، افزود: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به منظور جلوگیری از احداث نماهای ناهنجار نسبت به تهیه اسناد هدایت و کنترل آنها اقدام کرده است، در بعد نظارت و راهبری نیز کمیتههای نما را تشکیل داده، در بعد آموزش و اطلاع رسانی، رویدادها و همایشهای متعددی برگزار شده، ضمن اینکه سعی شده با استفاده از ظرفیتهای تبلیغاتی، معماری خوب و با کیفیت را به شهروندان بشناساند و ذائقه شهروندان را به سمت معماری خوب و مطالبه آن ببرد.
معاون معماری و طراحی شهری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران ادامه داد: دستورالعملها و بخشنامههای چارچوب دهنده و راهنما نیز تهیه شده است؛ اسناد هدایت و کنترل در سطح کلان در قالب برنامه راهبردی طراحی شهری و مدیریت منظر شهری تهران تهیه شده اما مدت 4 سال است که در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بلااقدام مانده و این موضوعی است که نیازمند بررسی و پیگیری ویژهای است.
وی ادامه داد: در سطح میانی نیز یکسری ضوابط تدوین و ابلاغ شده، که از جمله آنها میتوان به «ضوابط عام نما» و «ضوابط طراحی و اجرای بناهای شاخص و نمای ساختمانهای عمومی و دولتی» اشاره کرد.
وی اضافه کرد: در فرایند نظارت بر اجرای نماهای مصوب هم اقداماتی صورت گرفته و نمای مصوب باید در زونکن کارگاهی وجود داشته باشد و در گواهی پروانه ساختمانی تصویر نما دیده شود، ضمن اینکه صدور گواهی پایان کار منوط به اجرای نمای مصوب است.
حسینی در ادامه گفت: از آنجاییکه سایر شهرهای کشور در حال الگوبرداری از اقدامات شهرداری تهران هستند و این اقدامات در حال تکثیر و تسری به دیگر شهرهای سرزمین اسلامی ایران است، باید توجه داشت که تمام موضوعات و مؤلفهها در مسیر اعتلا و ارتقای کیفیت عملکرد شهرداری تهران در هدایت و ساماندهی نماهای ساختمانی، تحت کنترل و مدیریت شهرداری ها نبوده و این موضوع نیازمند هماهنگی و هم افزایی بین بخشی دستگاههای دست اندرکار است؛ جامعه دانشگاهی نیز در زمینه تامین محتوا و از طریق ارائه پژوهشهای کاربردی میتوانند نقش موثر خود را در این زمینه ایفا کنند.
معاون معماری و طراحی شهری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تاکید بر تاثیرات فرهنگسازی برای رسیدن به نقطه مطلوب، اظهار کرد: رسانهها و دستگاههای فرهنگی قطعا تکالیفی در این زمینه برعهده دارند که میتوانند شهرداری تهران را در دستیابی به نتایج مطلوب یاری کنند؛ سازه ها از دل خواستهها و رویکردهای شهروندان بر میآیند و ایجاد حساسیت و تقویت روحیه مطالبهگری در آنها نسبت به مسئله نما و سیما و منظر شهری بسترساز تحولات برآمده از هویت اسلامی ـ ایرانی خواهد بود.
انتهای پیام/