به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، اگرچه شبکه حمل و نقل عمومی در کنار مدهای متنوعی مانند مترو، تاکسی، اتوبوس، تراموا و غیره معنا پیدا میکند اما سالهاست در توسعه حمل و نقل عمومی و رفع نیاز مردم در سفرهای درون شهری، مترو حرف اول را میزند و با توجه به اینکه وسیلهای ایمن، پاک، ارزان و انبوهبر است، افزایش دسترسپذیری و گسترش ایستگاههای آن باید به شکل ویژهای در دستور کار مسئولان شهری باشد؛ اتفاقی که در دو سال اخیر و پیش از آن در سالهای فعالیت قالیباف به عنوان شهردار تهران رخ داده است.
امسال شورای شهر تهران با اختصاص 45 درصد از بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل عمومی عملاً زمینه تحول در این حوزه را فراهم کرد و شهرداری تهران نیز با تمرکز در این بخش، عملکرد خوبی نشان داد و برای جبران عقبماندگیهای سالهای پیش این حوزه، آستینها را بالا زد و در حوزه مترو ایستگاههای متعددی به بهرهبرداری رسید تا گام دیگری در راستای توسعه حمل و نقل عمومی برداشته شود.
گرچه تاریخ تاسیس شرکت مترو تهران به سال 1354 باز میگردد اما فعالیتهای اجرایی مستمر برای احداث خطوط و ایستگاهها از سال 1365 آغاز شد و نخستین ایستگاهها در سال 1377 افتتاح شد؛ این ایستگاهها شامل 3 ایستگاه وردآورد، صادقیه و کرج در خط 5 بود.
از آن سال تا به امروز، غیر از سال 1379 که هیچ ایستگاهی افتتاح نشد، در دیگر سالها به تناوب، ایستگاههای مختلفی در خطوط هفتگانه به بهرهبرداری رسید تا این شبکه به مرور زمان شکل بگیرد. در واقع طی 25 سال گذشته و تا پاییز امسال، 155 ایستگاه افتتاح شده است که میانگین احداث و تکمیل کمی بیش از 6 ایستگاه در هر سال را نشان میدهد.
غیر از سال 1380 که طی یک سال 15 ایستگاه مترو به بهرهبرداری رسید، در هیچ سالی تعداد ایستگاههای افتتاح شده این شبکه به بیش از 9 ایستگاه نرسیده و فقط در 4 سال رکورد تکمیل 9 ایستگاه در یک سال رخ داده است.
امسال نیز افتتاحیههای شبکه مترو تهران با بهرهبرداری از ایستگاه علامه جعفری در بخش توسعه غربی خط 4 آغاز شد و در ادامه 5 ایستگاه دیگر در خطوط 6 ، 7 و امتداد خط یک به بهرهبرداری رسید که مهمترین و شاخصترین آنها، ایستگاه شهر پرند به همراه 19 کیلومتر مسیر ریلی تا ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) بود که با راهاندازی این ایستگاه کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و سهولت تردد بسیاری از افراد ساکن در پرند میشود که هر روز برای انجام امور کاری و شخصی راهی تهران میشوند.
به این ترتیب با افتتاح 3 ایستگاه بهار شیراز، آیتالله کاشانی و شهدای کن در خط 6 ، آمار ایستگاههای افتتاح شده امسال به 9 ایستگاه میرسد که بالاتر از میانگین افتتاحیههای 25 سال گذشته (به لحاظ تعداد ایستگاه) بوده و در نوع خود یک کارنامه قابل توجه به حساب میآید.
البته طبق اعلام شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، در سال 1402 نخستین پست برق مستقل خط 6 به همراه چند ورودی جدید در خطوط 3، 4، 6 و 7 نیز به بهرهبرداری رسیده یا می رسد و غیر از آغاز عملیات حفاری مکانیزه خط 10 مترو (از خطوط جدید شبکه)، عملیات اجرایی احداث خط 11 هم قرار است شروع شود.
خط 10 متروی تهران از مناطق 1 تا 5 و منطقه 22 عبور کرده و در واقع مناطقی را که از شبکه حملونقل ریلی بهره کمتری دارند، پوشش میدهد. همچنین با بهرهبرداری از این خط، کریدور غرب به شرق شبکه حملونقل ریلی تهران تکمیل میشود.
خط 11 مترو تهران نیز به طول 32 کیلومتر و شامل 21 ایستگاه، از خطوط اولویتدار شبکه مترو بوده که به واسطه پوشش مناطق کمبرخوردار از حیث دارا بودن سیستم حملونقل ریلی، ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مذاکرات رسمی برای عملیات احداث آن از اواخر آبان ماه با طرف چینی آغاز شد.
انتهای پیام/