به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ با تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، فرآیند تربیت کودکان زیر 7 سال به این سازمان واگذار شده است، همچنین تمام مهدهای کودک باید مجوز فعالیت خود را مطابق با قواعد اعلام شده از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دریافت یا تمدید کنند.
صدور یا تطبیق مجوز تأسیس و فعالیت کودکستانهای شبانهروزی فقط در بیمارستانها، شرکتها، کارخانههای تولیدی و خدماتی و مشاغل دارای شیفتهای شبانهروزی با قید وجود مادران شاغل دارای فرزند زیر هفت سال مجاز است. در این صورت فاصله مکانی کودکستان نسبت به مکان اشتغال مادر باید به نحوی نزدیک باشد که مادر بتواند در ساعاتی در شبانهروز به سهولت به فرزند خود دسترسی پیدا کند.
همه کودکستانها و مراکز تربیت کودک و همه مراکز مشمول راهنمای صدور مجوز تأسیس و فعالیت کودکستان برای اشخاص حقوقی مکلف به تطبیق وضعیت خود با ضوابط ابلاغی سازمان حداکثر تا 15 بهمن 1402 هستند.
مسعود تهرانی فرجاد مدیرکل پژوهش و تدوین ضوابط و استانداردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره دریافت مجوز توسط نهادها و سازمانها برای تأسیس مهدکودک گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مرجع صدور مجوز برای ایجاد کودکستان یا همان مهدهای کودک است و راهنمای دریافت مجوز را صادر و ابلاغ کردهایم.
وی افزود: سازمانها برای دریافت مجوز ایجاد مهدکودک به دو شیوه میتوانند اقدام کنند؛ نخست خرید خدمات آموزشی و تربیتی از فردی است که دارای مجوز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است، در این حالت فردی که مجوز دارد با آن سازمان قرارداد منعقد کرده و خدمات ارائه میدهد.
مدیرکل پژوهش و تدوین ضوابط و استانداردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: در حالت خرید خدمات فردی که مجوز سازمان را دریافت کرده از جهات مختلف بررسی صلاحیت شده است، سازمان ملی تعلیم و تربیت، دورههای تخصصی صلاحیت حرفهای را برگزار میکند و تا به امروز 30 هزار نفر از موسسان مهدهای کودک در این دوره شرکت و گواهی مربوطه را دریافت کردهاند.
تهرانی فرجاد با اشاره به روش دوم، گفت: این روش، اعطای مجوز حقوقی است و یک نماینده حقوقی از طرف آن نهاد به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک معرفی میشود و پس از آن از طریق درگاه ملی مجوزها به آدرس https://mojavez.ir/ وارد و فرایند اخذ مجوز را طی میکنند.
وی ادامه داد: در این حالت تأمین نیروی انسانی، فضا، تجهیزات و برنامه تربیتی به عهده دستگاه مربوطه است.
تهرانی فرجاد درباره نظارت بر محتوای آموزشی مهدهای کودک گفت: محتوای مهدهای کودک، الزاماً کتاب کار و درسی نیست بلکه فعالیتهایی که بین کودک و مربی در فرایند یادگیری اتفاق میافتد، مهم است و جنبه تربیتی دارد، آنچه به عنوان محتوا و کتاب استفاده میشود از طریق سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک معرفی میشود و فهرست کتابهای مورد تأیید به کودکستانها اعلام شده است.
انتهای پیام/