السیسی: اجازه نمی‌دهیم سومالی مورد تهدید قرار گیرد یا امنیتش به خطر بیفتد

رئیس جمهور مصر با تاکید بر اینکه توافق میان اتیوپی و اقلیم جدایی‌طلب سومالی‌لند مورد قبول هیچ کسی نیست، گفت، مصر اجازه هیچ‌گونه تهدیدی علیه سومالی یا امنیت آن را نخواهد داد.

به گزارش خبرآنی، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر برای انجام مذاکراتی درباره راه‌های تقویت روابط دوجانبه و شرایط منطقه‌ای در کاخ الاتحادیه میزبان حسن شیخ محمود، همتای سومالیایی خود بود.

السیسی در این  دیدار تاکید کرد که توافق میان اتیوپی و سومالی‌لند مورد قبول هیچ‌ کسی نیست.

رئیس جمهور مصر در ادامه نیز گفت: مصر اجازه هیچ‌گونه تهدیدی علیه سومالی یا امنیت آن را نخواهد داد.

اتیوپی هفته اول ژانویه جاری یادداشت تفاهمی را با اقلیم جدایی‌طلب سومالی‌لند امضا کرد که بر اساس آن آدیس آبابا حق استفاده از اسکله‌ای به طول ۲۰ کیلومتر از اراضی‌اش را به مدت ۵۰ سال دارد، اقدامی که دولت سومالی آن را محکوم کرده و علاوه بر اینکه آن را تجاوز و نقض آشکار حاکمیت خود دانست، تاکید کرد که از تمام راه‌های قانونی با این توافق مقابله خواهد کرد.

طبق گزارش «الشرق»، پس از آن رئیس جمهور سومالی امضای قانونی برای ابطال یادداشت تفاهم مذکور را اعلام کرد در پلتفرم ایکس نوشت: با حمایت قانون‌گذاران و مردم‌مان، این قانون نمونه‌ای از تعهد ما به حمایت از اتحاد، حاکمیت و تمامیت ارضی بر اساس قوانین بین‌المللی است.

مصر نیز تنها دو روز پس از امضای یادداشت تفاهم یاد شده که جنجالی را در منطقه شاخ آفریقا به پا کرد، مخالفت خود را با آن اعلام کرده و وزارت خارجه آن بر لزوم احترام کامل به وحدت و حاکمیت کشور فدرال سومالی در تمامی مناطقش تاکید کرد.

وزرای خارجه کشورهای عربی نیز در نشست فوق‌العاده خود که به تازگی برای حمایت از سومالی برگزار شد، توافق اتیوپی و سومالی‌لند را «کودتای آشکار علیه اصول ثابت عربی، آفریقایی و بین‌المللی و نقض آشکار قوانین و توافقنامه‌های بین‌المللی در دست اجرا» خواندند.

در مقابل اتیوپی یادداشت تفاهمی را که آدیس آبابا با اقلیم سومالی‌لند امضا کرده، برخلاف قانون ندانست و اعلام کرد که این یادداشت حاکمیت کشور سومالی را نقض نکرده و یک یادداشت اولیه است.

محمد العروسی، وزیر انرژی و آب اتیوپی نیز به خبرگزاری جهان عرب (AWP) گفت: اتیوپی با مذاکره، اصل داد و ستد و اصل تبادل مصالح و منافع مشترک، برای تحقق منافع صلح‌آمیز اقدام کرد.

این وزیر اتیوپیایی در ادامه نیز گفت: اقدامات دیپلماتیک با هدف شفاف‌سازی موضعگیری کشور اتیوپی به ویژه پس از اقدام مگادیشو در مورد سفرا در دست انجام هستند و آدیس آبابا آماده مذاکره و تبیین موضعگیری خود و رفع مشکل است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.