به گزارش سرویسخبری مهر، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک این روزها مشغول آماده سازی سومین یارستان کودکستان بوده و از همه فعالان تعلیم و تربیت کودک خواسته است تا تاریخ ۵ اسفند سال جاری آثار خود را در سایت یارستان کودکستان به آدرس https://yarestankoodakestan.ir/ ثبت نمایند.
اما یارستان کودکستان که برای سومین بار قرار است برگزار شود چیست؟
یارستان کودکستان، رویدادی برای شناسایی و حمایت از محصولات فاخر فعالان کودک و نوجوان برای کودکان زیر ۷ سال است.
چند سالی است که مأموریت تربیت و پرورش کودکان زیر هفت سال که زمانی در مهدهای کودک وابسته به سازمان بهزیستی انجام میشد؛ به یک سازمان اختصاصی با نام سازمان تعلیم و تربیت کودک سپرده شده است. این سازمان از همان ابتدا به دلیل نبود شیوههای تربیتی و ابزارهای مناسب برای تربیت کودکان اقدام به طراحی رویداد یارستان کودکستان نمود
بنا بر اعلام دبیرخانهٔ ظرفیتهای مردمی سازمان ملی تعلیموتربیت کودک، از تیر سال ۱۴۰۱ تا کنون ۶۷۰۳ محصول در قالب دو رویداد گذشته یارستان مورد بررسی قرار گرفته است و بیش از ۲۰۰ اثر از این محصولات؛ برگزیده و برای استفاده کودکستانها توزیع و تکثیر شدهاند.
به همین منظور سازمان تعلیم و تربیت کودک به دنبال آن است تا با برگزاری سومین رویداد تعلیم و تربیت یارستان کودکستان؛ باز هم ایدههای ناب و قابل اجرا را شناسایی و از آنان حمایت کند.
بر همین اساس فعالان و تولیدکنندگان محصولات میتوانند در ۶ محور آثار خود را به دبیرخانه این رویداد ارسال نمایند:
- بستهٔ تربیت و یادگیری کودکستان
- اسباببازی و وسایل بازی و یادگیری
- بازی دیجیتال و برنامک کودک
- راهنمای مربی و والدین
- سرود، ترانه و لالایی
-کتاب کودک
جوایز و حمایتهای شرکت در سومین گام یارستان کودکستان
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اعلام کرده است که در این دوره، حمایت از آثار برگزیده در طول سال و به شیوههای مختلف وجود دارد که از آن جمله میتوان به امکان فروش محصول برگزیده در فروشگاه یارستان - معرفی محصول برگزیده در سایت یارستان کودکستان- معرفی و توصیه محصول برگزیده به کودکستانهای سراسر کشور و ارائه خدمات و مشاورههای ارتقای محصول اشاره کرد.
اعطای نشان اعتماد سازمان ملی تعلیموتربیت کودک و بستههای حمایتی نقدی و غیرنقدی به مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای محصولات برگزیده از دیگر حمایتهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به برگزیدگان است.
آیا مشکلات و نواقص دو دوره گذشته یارستان کودک رفع شده است؟
سومین دوره رویداد یارستان کودکستان در حالی آغاز شده است که سالهای گذشته فعالان حوزه تعلیم و تربیت کودک گلایههایی از برگزاری این رویداد یا حمایتهای اندک سازمان تعلیم و تربیت کودک داشتهاند.
در دورههای گذشته فعالان از عدم وجود مربی و منتورینگ گلایه داشتند و معتقد بودند صاحبان ایده و محصول برتر نمیتوانند آثار و محصولات خود را به خوبی در کودکستانها ارائه کنند.
عدم ارائه پیشنهاد در تألیف کتب هم یکی از نقاط ضعف در رویداد یارستان بودکه فعلان چاپ و نشر در حوزه کودک از آن گلایه داشتند.
از آن جایی که هزینه تبلیغات بسیار بالاست؛ صاحبان ایده و محصولات برتر به دنبال راهی هستند تا محصولات خود را در سکوهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش به رایگان تبلیغ کنند و یا حداقل به دلیل اینکه برگزیده رویداد یارستان شدهاند در رسانههای مکتوب یا تصویری برای تبلیغ از حمایت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برخوردار شوند. این در حالی است که مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون پاسخگوی هزینههای بالای تبلیغات نیست.
تصدی گری دولت و خاصه وزارت آموزش و پرورش یکی دیگر از مشکلاتی بود که در دو دوره گذشته یارستان کودکستان وجود داشت.
سید محسن حسینی تهیه کننده حوزه کودک و نوجوان کودک و از برگزیدگان دوره اول یارستان کودکستان در گفت و گو با سرویسخبری مهر گفته بود: مشکلی که فعالان حوزه کودک با آن مواجه هستند تصدی گری دستگاههای دولتی و نیمه دولتی در حوزه کودک است. بخش خصوصی وارد بازار میشود و با یک هزینه شخصی و خصوصی محصولی را تولید و عرضه میکند و دستگاه اجرایی که باید عهده دار مسئولیت باشد؛ وقتی استقبال مردم از یک محصول را مشاهده میکند وارد حوزه تصدیگری میشود و اقدام به تولید و ارائه محصول میکند.
وی ادامه داد: وقتی دستگاه دولتی با بودجهای که داشته و با ارتباطی که با دستگاههای دیگر دارد وارد بازار محصولات حوزه کودک میشود عرصه بر بخش خصوصی تنگ میشود و بخش خصوصی در این حوزه نابود میشود.
این تهیهکننده خاطرنشان کرد: درخواست ما فعالان حوزه کودک از دستگاههای دولتی و شبه دولتی این است که وارد حوزه تصدی گری نشوند و فرآیند تولید و عرضه را برای شرکتهای خصوصی و دانش بنیان تسهیل کنند تا آنان در بازار موفق شوند و تولیدات با کیفیت تحت نظارت سازمان تعلیم و تربیت کودک تولید کنند.