به گزارش پایگاه خبری خبر آنی، رضامراد صحرایی، در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استانها، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دانش آموز و معلم حادثه کرمان، گفت: دشمن میداند که جریان و مکتب انقلاب اسلامی که ملت شریف ایران رهروی آن هستند، شهادت را هدیه الهی و جایگاهی والا میداند.
وی در ادامه افزود: مسیر اقتدار هر کشوری از مدرسههای آن کشور میگذرد و قد و قواره هر کشور نیز از مدرسههای آن نمایان میگردد، در نتیجه هر اندازه مدارس باشکوهتری در کشور وجود داشته باشد نظام تعلیم و تربیت نیز شکوه والاتر و در نهایت کشوری آبادتر خواهیم داشت.
صحرایی با اشاره به شعار مدرسه قوی، ایران قوی، تصریح نمود: مدرسه قوی، ایران قوی شعاری است که معنای آن رشد نظام تعلیم و تربیت کشور در تمام ابعاد و پس از آن پیشرفت کشور در حوزههای مختلف است.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری، گفت: ارتقای کشور در حوزههای مختلف از جمله فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دیگر موارد وابسته به رشد مدرسه و تعلیم و تربیت دانش آموزان در مدرسه قوی است.
وزیر آموزش و پرورش، در ادامه، اظهار داشت: اصلی ترین مؤلفههای مدرسه قوی، دانش آموز، معلم، مدیر و پس از آن محتوا است که باید مورد توجه باشد و یک اصل اساسی را باید اشاره نمود و آن معلم است که آینده را میسازد در نتیجه میتوان گفت معلم هم مسئله و هم راه حل آن است.
وی، تاکید نمود: ساختن این نگاه و باور برای مردم و مسئولین که تحقق اهداف کلان کشور در آموزش و پرورش و مدرسه رقم میخورد وظیفه مهمی است که باید با برنامه صورت گیرد.
صحرایی با اشاره به برنامه ریزی برای برنامههای تحولی، افزود: در ارتباط با مسائل باید یا ایجابی، اصلاحی و یا تحولی عمل نمود. تشخیص مطلوب اینکه چه سیاستی باید نسبت به برنامهها و مسائل در نظر گرفت برای مدیران اهمیت دارد و در این قائده اصلاح باید زمان و صبوری را مدنظر داشت.
وی در ادامه گفت: اتحاد، انسجام و همبستگی در نظام تعلیم و تربیت ضروری است تا به یک یگانی در آموزش و پرورش رسید و این یگانی و یکی شدن بسیاری از مسائل آموزش و پرورش را برطرف مینماید.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرحهای تحولی صورت گرفته در معاونت آموزش ابتدایی، افزود: طرح شهید همت با هدف توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی و طرح شهید محمودوند به منظور کاهش بازماندگان از تحصیل از جمله مواردی است که با تلاش بسیار، نتایج مطلوبی داشته است.
وی به گروههای آموزشی و دبیرخانههای تخصصی اشاره کرد و گفت: دبیرخانههای آموزشی بسیار مورد تاکید است و حضور گروههای آموزشی در مدارس یک نیاز اساسی است و ارتباط مطلوب این گروهها اهمیت دارد که باید برای آن برنامه ریزی و اقدام نمود.
صحرایی در پایان با اشاره به مؤلفههای هویت ملی، تصریح کرد: آموزش و تحقق هویت ملی با نمادهایی مثل پرچم و یا سرود ملی باید در مدارس به صورت ویژه مورد تاکید قرار است.