فلسطینیان در محور فیلادلفیا: به سینا کوچ نمی‌کنیم

درپی تقلای رژیم صهیونیستی برای تسلط بر محور فیلادلفیا در نوار غزه اهالی این منطقه با بیان اینکه وضعیت آنها بدتر از فاجعه (نکبة) فلسطین است، تاکید کردند که از این منطقه به سینای مصر کوچ نمی‌کنند.

به گزارش خبرآنی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی همواره بر تمایل خود به سیطره بر محور فیلادلفیا در مرزهای مصر و نوار غزه تاکید می‌کند با این گمان که بدون تسلط بر این محور نمی‌تواند جنبش حماس را نابود کند این در حالیست که مصر تاکید کرده است که کنترل مرزهای خود را به طور کامل برعهده دارد.

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، جمیل عبدالکریم عیسی، یکی از شهروندان فلسطینی ساکن استان رفح واقع در جنوبی‌ترین قسمت نوار غزه به بررسی پیامدهای بازگشت رژیم صهیونیستی به محور فیلادلفیا و چگونگی وضعیت پس از آن پرداخت.

عیسی مخالفت خود را با فکر مهاجرت از نوار غزه به سمت مصر و بازگشت اشغالگران به محور فیلادلفیا اعلام کرد.

وی تصریح کرد: «برای چهارمین بار است که من از زمان آغاز تجاوزات به نوار غزه مهاجرت کرده‌ام. بار نخست از اردوگاه البریج به سمت اردوگاه النصیرات (در مرکز غزه) رفتم و از آنجا به سمت شهرک الزوایده (غرب غزه) رفتم و آنچه ما امروز شاهد آن هستیم از سال ۱۹۴۸ بدتر است.»

وی در ادامه افزود: «ارتش اسرائیل مدعی است که این منطقه امن است و به این منطقه آمدیم. بعد از این مکان به کجا برویم؟ مکانی نمانده که ما به آنجا برویم و از کوچمان به سینای مصر بیم داریم. مرگ در خانه‌هایمان به مهاجرت به سینا شرف دارد و ما مخالف هرگونه تلاش برای کوچ هستیم.»

عیسی ضمن اشاره به درد و رنج آوارگان در نزدیکی محور فیلادلفیا و اوضاع بسیار سخت در این منطقه تصریح کرد که کمبود آب وجود دارد و شرایط پیچیده و غیرقابل تحمل است و از ۲۵ روز پیش نتوانسته به دلیل کمبود آب، استحمام کند. غذا نیز شرایط بسیار بدی دارد و اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، در برابر یک بحران انسانی واقعی قرار خواهند گرفت.

در همین راستا، احلام محمد صالح، شهروند ۳۵ ساله از ساکنان شمال غزه که به منطقه فیلادلفیا مهاجرت کرده نیز حتی با تصور کوچ به سینا مخالفت دارد.

صالح گفت: تهدیدهای ارتش رژیم صهیونیستی درمورد اشغال مرزهای میان نوار غزه و مصر که به محور فیلادلفیا شناخته می‌شود را شنیده‌ایم که به نظر می‌رسد گامی در چارچوب تلاش‌ها برای کوچ اجباری فلسطینیان به منطقه سینا باشد.

وی ضمن درخواست از همه جهانیان و مدعیان صلح برای ایستادن در کنار ملت فلسطین و حمایت از آنها، تصریح کرد: «این جنگ به ما چیزهایی یاد داد که در طول این سال‌ها نمی‌دانستیم. ما با درد و رنج فراوانی زندگی کردیم و خون‌های زیادی ریخته شده است. کودکان با درد و  رنج زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند؛ لذا در سرزمین خود باقی خواهیم ماند و مرگ در خاک خود برای ما بهتر از زندگی پر از نعمت و رفاه در کشوری دیگر است.»

پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود رژیم صهیونیستی قصد اجرای عملیاتی نظامی را در مرز جنوبی نوار غزه با هدف تصرف کریدوری در این مرز تحت عنوان کریدور فیلادلفیا دارد؛ محوری که در یک طرف آن مصر و در طرف دیگر آن یک میلیون فلسطینی آواره قرار دارند.

رهبران رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو  مدعی هستند که باید به این بهانه که حماس از این کریدور سلاح به داخل نوار غزه منتقل می‌کند کنترل این منطقه مرزی را به دست آورند.

محور فیلادلفیا یا محور صلاح‌الدین در طول مرز میان غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد. به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می‌آید. تا قبل از عقب‌نشینی رژیم اشغالگر از غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.