به گزارش سرویسخبری مهر، رضامراد صحرایی در دومین رویداد مدارس آینده که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش در آینده هر کشوری بسیار مهم است. یکی از ویژگیهای اصلی آموزش و پرورش آینده نمایی است. آموزش و پرورش یک آینه است که هم گذشته ما را نشان میدهد و هم آینده ما را ترسیم میکند. به رهبری معظم انقلاب این اطمینان را دادیم که میزان اهتمام تمامی ارکان مدیریتی کشور نسبت مستقیمی دارد با میزان اعتماد این مسؤولان به آینده. هر چه اعتماد به آینده بیشتر شود تلاش مسؤولان و جامعه برای ساختن ایران بهتر میشود.
وی با اشاره به کلید واژه مدرسه قوی، ایران قوی گفت: دلیل انتخاب چنین واژگانی این است که ما به شدت باور داریم که امنیت و اقتدار ما و قدرت ما از مدارس قوی میگذرد. مدرسه جایی است که بذر اقتدار ما در آن میروید.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه آینده جایی است که قوه تخیل دانشآموزان در آن رشد میکند. باید یادگیری مشارکتی در مدارس آینده رشد کند؛ دانش آموزان در مدارس آینده تمرین میکنند تا یک شهروند مسئول و پاسخگو باشند.
صحرایی خاطر نشان کرد: نمایشگاه دستاوردهای نخبگان در تجهیز و نوآوری در مدارس نشان میدهد که ما تا چقدر میتوانیم مدارس آینده را مبتنی بر فناوریهای نوین و جذاب برای دانش آموزان بسازیم.
وی با بیان اینکه مدارس باید دالان ورود به زندگی باشد نه راه ورود به دانشگاه؛ گفت: ۱۲ سال از با کیفیتترین سالهای عمر یک فرد در مدرسه سپری میشود. واقعاً باید از خود بپرسیم که این ۱۲ سال چقدر میتواند ضامن کیفیت ۱۲ سالهای بعدی فرد باشد.
وی با تاکید بر اینکه مدرسه نقطه تولید قدرت ملی است گفت: مدرسه امیدستان هر کشور است. مدرسه جایی است که نشاط و آرامش اجتماعی در آن رقم میخورد؛ لذا توجه به مدرسه موجب برطرف شدن بسیاری از کاستیهایی است که وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه برای برخی از مدیران لزوم تحول و پذیرش تحول خواهی دشوار است؛ گفت: پذیرش تحول به پذیرش آینده بهتر منجر میشود و این تحول خواهی نیازمند یک فرهنگسازی جدی است. همین تحول خواهی هم از ضروریات توجه به مدارس آینده است.
دانش آموزان در کلاس درس باید رو به روی هم بنشینند
صحرایی با انتقاد از تداوم اداره سنتی مدارس گفت: هنوز نیمکتهای مدارس ما به زمین چسبیده و دانش آموزان پشت سر همدیگر مینشینند در حالی که دانش آموزان باید در کلاس درس روبروی هم قرار بگیرند نه اینکه پشت هم بنشینند. معلم هم جدا از دانش آموزان بر یک میز و صندلی مینشیند این فضای نامناسب در کلاسهای درس به بروز خلاقیتهای دانشآموزان منجر نمیشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توجه توأمان به آموزش و پرورش گفت: در این مسیر باید به دور از کلیشهها حرکت کنیم. یکی از کلیشهها این است که فکر کنیم پرورش با ۴ ساعت یا ۶ ساعت درس فرهنگی ایجاد میشود. کلیشه اشتباه دیگر این است که فکر کنیم با افزودن دو کتاب دیگر رویکرد مدرسه پرورشی میشود.
در حال تکمیل…